Grød og mos hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2012

Giraffen

Madam Blå skriver:

Jeg tror du har helt ret Hvis hun trives og vokser, så må ml være underordnet. Jeg kunne bare ikke lade være med at undre mig, da min sp har banket i mit hoved at min datter skal have 750 ml for at få dækket en babys behov for forskellige næringsstoffer osv.

Jeg tror på, at barnet spiser, så snart det er klart til fastere føde, og har behov for det. Så hvis man giver dem en ske med mad, så skal de nok spise den - hvis de er klar Sådan fungerer vi jo fra naturens side, tænker jeg. Om det passer - det aner jeg ikke Men den holdt stik her.

det lyder også rigtig logisk hun fik dog d-dråber på en lille isske (dem til italiensk is) og det elskede hun - dog spruttede hun det nogen gange ud af munden igen (det var vist sjovt)

Men nu får hun det bare i flasken... men hun har en nysgerrighed omkring det med munden (for ALT kommer i munden lige nu)

Men jeg tror vi venter lidt så vi hvertfald er med ift terminsdatoen

Men det er også lidt pga hendes madforbrug at jeg tænker jeg gerne vil prøve mad før de 6 måneder så hun hvertfald får budet om noget andet, for jeg tænker nogle gange at hun måske også bare synes mælken ikke er så interessant (måske min tolkning )

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2012

Giraffen

mor:) skriver:

hmmm...det er umiddelbart de eneste tegn. Vågner pludselig om natten samt interesse for skemad. Måske andre har lagt mærke til andre tegn hos deres børn

Men du kan jo hvis du meget gerne vil, starte med 8-10 skeer majsgrød. Det gjorde jeg for at se hvordan hans mave reagerede på det og så gav jeg ham efter nogle dage mere, til han selv sagde fra.

Jeg vil anbefale dig at skaffe bogen fra sundhedsstyrelsen eller hente den på deres hjemmeside www.sst.dk. Der er mange gode råd samt opskrifter.

Men her er en opskrift på mælkebaseret majsgrød:

15-30gr. majsmel (alt efter hvor tyk du vil have den - vil dog anbefale at lave en meget lind grød til at starte med)

1 - 1,5 dl KOLDT vand (kommer an på om der er 15 eller 30 gr majsmel)

Rør rundt hele tiden.

Når den er kølet af til stuetemperatur, tilføj mme pulver svarende til 150ml (dvs. 5 skeer)

Super tak for opskriften  

Jeg tror jeg vil prøve når hun er ca 4,5 måned og så starte med en enkelt skefuld og se hvad hun siger 

Og tak for linket, det vil jeg lige få kigget på

Anmeld

8. juli 2012

Madam Blå

Giraffen skriver:

det lyder også rigtig logisk hun fik dog d-dråber på en lille isske (dem til italiensk is) og det elskede hun - dog spruttede hun det nogen gange ud af munden igen (det var vist sjovt)

Men nu får hun det bare i flasken... men hun har en nysgerrighed omkring det med munden (for ALT kommer i munden lige nu)

Men jeg tror vi venter lidt så vi hvertfald er med ift terminsdatoen

Men det er også lidt pga hendes madforbrug at jeg tænker jeg gerne vil prøve mad før de 6 måneder så hun hvertfald får budet om noget andet, for jeg tænker nogle gange at hun måske også bare synes mælken ikke er så interessant (måske min tolkning )

Måske i kunne øve lidt med d-dråber på skeen igen, indtil hun er lidt ældre? Så kan du begynde at prøve og se, hvad hun mon vil sige til grød eller mos
Ellers så prøv at have hende med ved bordet, når i spiser. Det kan nemlig afsløre op hun er klar

Jeg selv prøvede bare at koge lidt til hende en aften. Jeg var overbevist om, at hun altså var klar til det, jvf hendes enorme nan-forbrug. Så jeg tænkte, der er ingen bedre måde at finde ud af det ved, end at se hvad hun gør, når hun får det i munden.

Jeg kan godt forstå din tolkning - for det er ikke meget hun spiser. Men når hun er glad og har det godt, så må det vel være det vigtigste

Anmeld

8. juli 2012

Alexis - i den virtuelle verden!

Puuha det er svært at blive klog på alle de forskellige anbefalinger!

Min datter vejer ca 6 kg og er lige straks 4 måneder (hun er dog født 14 dage før termin) - hun er en lille slank en og spiser ikke meget mere end 600 ml i døgnet (fordelt på ca 6 måltider)

Og så er det jeg ikke kan finde ud af om jeg skal begynde så småt på grød og mos når hun bliver 4 måneder (som alle jeg kender, der har børn anbefaler) - eller når hun bliver 6 måneder (som sp'er osv anbefaler)

Hun virker ikke spektakulært ekstra sulten - hun sover som regel fra 22-06 uden problemer 

Hvad vil I - ud fra hendes oplysninger - mene er bedst at gøre?

For jeg tænker lidt på at starte MEGET stille ud med lidt frugtmos for at vænne hende til skeen og hele ritualet - evt bare et par skefulde om dagen

EKSTRA SPM: Hvad er bedst at starte ud med - Mos eller grød? Eller mos OG grød? og har I gode - nemme opskrifter ?

Ih glemmer at skrive det hele... sorry. 

Du skal vente med gluten holdig grød til +6 mdr.

Du kan starte med 

majsgrød

risgrød

boghvedegrød

I DK er der tradition for at starte med grød, men du kan sagtens starte med en tynd mos/pure uden klumper. 

Du kan starte med

gulerod

kartoffel

Broccoli

Blomkål

Husk at tilføje lidt fedtstof og gerne modermælk eller mme til grøden og mosen.

Og så vil jeg anbefale dig at smutte forbi apoteket, og købe Sundhedsstyrelsens bog om mad til Spæd og småbørn. Den kan også hentes gratis  i elektronisk form på deres hjemmeside. Jeg har den selv og den er genial! 

Anmeld

8. juli 2012

Alexis - i den virtuelle verden!

okay så venter vi lidt lige nu er hun aldrig med ved bordet, men kunne være vi skulle prøve det engang imellem så vi kan se hvor stor interessen er

og tak for svarene 

Ja prøv det. Tag hende med ved bordet på skødet og se.

Da Anton først begyndte at vise tegn var det blot at han kiggede med, og undrede sig lidt over hvad den gaffel dog var til  Så blev det inden for kort tid efter til, at han lavede suttebevægelser, savlede og rakte ud efter maden. Så var han klar!  mener der gik nogle uger til en lille måned fra det første tegn. 

Anmeld

8. juli 2012

L&V

Giraffen skriver:

Puuha det er svært at blive klog på alle de forskellige anbefalinger!

Min datter vejer ca 6 kg og er lige straks 4 måneder (hun er dog født 14 dage før termin) - hun er en lille slank en og spiser ikke meget mere end 600 ml i døgnet (fordelt på ca 6 måltider)

Og så er det jeg ikke kan finde ud af om jeg skal begynde så småt på grød og mos når hun bliver 4 måneder (som alle jeg kender, der har børn anbefaler) - eller når hun bliver 6 måneder (som sp'er osv anbefaler)

Hun virker ikke spektakulært ekstra sulten - hun sover som regel fra 22-06 uden problemer 

Hvad vil I - ud fra hendes oplysninger - mene er bedst at gøre?

For jeg tænker lidt på at starte MEGET stille ud med lidt frugtmos for at vænne hende til skeen og hele ritualet - evt bare et par skefulde om dagen

EKSTRA SPM: Hvad er bedst at starte ud med - Mos eller grød? Eller mos OG grød? og har I gode - nemme opskrifter ?

Jeg ville absolut vente når behovet ikke er der.. Deres maver er altså bare ikke klar og når hun sover og trives så fint, hvorfor så ødelægge der ved at skynde på med noget der ikke er nødvendigt.. mht mos igen grød så ville jeg gi begge dele dog mest grønsager når den tid kommer

Anmeld

9. juli 2012

Giraffen

tusind tak for alle jeres svar

Vi venter lidt og så vil jeg være godt obs på hvornår hun selv viser tegn på at hun er klar 

men tror nu vi vil prøve at øve lidt med skeen når hun blir ca 4,5 måneder så hun er klar med teknikken når der skal til at guffes mos og grød

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.