Grød og mos hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.092 visninger
16 svar
0 synes godt om
8. juli 2012

Giraffen

Puuha det er svært at blive klog på alle de forskellige anbefalinger!

Min datter vejer ca 6 kg og er lige straks 4 måneder (hun er dog født 14 dage før termin) - hun er en lille slank en og spiser ikke meget mere end 600 ml i døgnet (fordelt på ca 6 måltider)

Og så er det jeg ikke kan finde ud af om jeg skal begynde så småt på grød og mos når hun bliver 4 måneder (som alle jeg kender, der har børn anbefaler) - eller når hun bliver 6 måneder (som sp'er osv anbefaler)

Hun virker ikke spektakulært ekstra sulten - hun sover som regel fra 22-06 uden problemer 

Hvad vil I - ud fra hendes oplysninger - mene er bedst at gøre?

For jeg tænker lidt på at starte MEGET stille ud med lidt frugtmos for at vænne hende til skeen og hele ritualet - evt bare et par skefulde om dagen

EKSTRA SPM: Hvad er bedst at starte ud med - Mos eller grød? Eller mos OG grød? og har I gode - nemme opskrifter ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Giraffen skriver:

Min datter vejer ca 6 kg og er lige straks 4 måneder (hun er dog født 14 dage før termin) - hun er en lille slank en og spiser ikke meget mere end 600 ml i døgnet (fordelt på ca 6 måltider)

Og så er det jeg ikke kan finde ud af om jeg skal begynde så småt på grød og mos når hun bliver 4 måneder (som alle jeg kender, der har børn anbefaler) - eller når hun bliver 6 måneder (som sp'er osv anbefaler)

Hun virker ikke spektakulært ekstra sulten - hun sover som regel fra 22-06 uden problemer 

For jeg tænker lidt på at starte MEGET stille ud med lidt frugtmos for at vænne hende til skeen og hele ritualet - evt bare et par skefulde om dagen

EKSTRA SPM: Hvad er bedst at starte ud med - Mos eller grød? Eller mos OG grød? og har I gode - nemme opskrifter ?

udfra dine oplysninger ville jeg vente. Hvis hun sover fint så bliver hun også fint mæt af mælken. Desuden kan du tydeligt se på hende når hun er helt klar til mos/grød for så kan du næsten ikke beholde maden for dig selv når du spiser og så vil hun så småt begynde at åbne munden når hun ser dig spise.

Anmeld

8. juli 2012

Giraffen

mor:) skriver:

udfra dine oplysninger ville jeg vente. Hvis hun sover fint så bliver hun også fint mæt af mælken. Desuden kan du tydeligt se på hende når hun er helt klar til mos/grød for så kan du næsten ikke beholde maden for dig selv når du spiser og så vil hun så småt begynde at åbne munden når hun ser dig spise.

det er bare meget sjældent at hun sidder med ved bordet når vi spiser, som regel sover hun eller hygger rundt på legetæppet... er der andre tegn?

jeg tror også jeg vil slå lidt is i maven så man vil jo bare gerne gøre det helt rigtige

Anmeld

8. juli 2012

Madam Blå

Giraffen skriver:

Det var godt nok ikke meget mælk, hun vil tage.. Hvad siger sp som anbefaling til lige præcis jer?

Vi startede 3-5 dage før hun blev 4 mdr. Hun spiste 200 ml med 1-2 timer i mellem - og havde gjort det i omkring en måned.. Hun fik kartoffel og gulerodsmos første gang, og mæskede det i sig fra første ske.

Mange starter med grød. Især majs eller risgrød er helt lind, så de små kan vænne sig til fornemmelsen. Frugtmos er rigtig godt til at blande i, og give det lidt smag. Nogle starter med frugtmos, mens andre siger, at det er skidt at vænne dem til den søde smag fra start, da de så ikke vil spise noget, der ikke er sødt.. Det er vist lige så meget et spørgsmål om holdning

Anmeld

8. juli 2012

Alexis - i den virtuelle verden!

Giraffen skriver:

Jeg talte MEGET med min SP om det, da Anton har risiko for allergi. Og vi ramte en mur ved 4 1/2 mdr. da jeg kunne mærke han interesserede sig for vores mad og gjorte tegn til at ville smage. 

Fik det bedste råd af hende: Det vigtigste er at man begynder når barnet viser tegn til at være parat. Om det er 4 eller 6 mdr er mindre vigtigt. Og nye undersøgelser viser, at der ik er stor forskel på om man starter fra 4 eller 6 mdr. mht. allergi, men man ikke skal starte før 4 mdr. da det gør en stor forskel. Så er man ret godt dækket ind mht allergi osv. hvis man lige venter til 4 mdr.

Når du fødte før termin, skal du beregne fra din terminsdato. Så vil mene du kan starte med smagsprøver når hun er 4 1/2 mdr.  starten er det jo blot et par skeer af samme type grød, en gang om dagen i en uges tid, og så langsomt trappe op. 

Anmeld

8. juli 2012

Giraffen

Madam Blå skriver:

Det var godt nok ikke meget mælk, hun vil tage.. Hvad siger sp som anbefaling til lige præcis jer?

Vi startede 3-5 dage før hun blev 4 mdr. Hun spiste 200 ml med 1-2 timer i mellem - og havde gjort det i omkring en måned.. Hun fik kartoffel og gulerodsmos første gang, og mæskede det i sig fra første ske.

Mange starter med grød. Især majs eller risgrød er helt lind, så de små kan vænne sig til fornemmelsen. Frugtmos er rigtig godt til at blande i, og give det lidt smag. Nogle starter med frugtmos, mens andre siger, at det er skidt at vænne dem til den søde smag fra start, da de så ikke vil spise noget, der ikke er sødt.. Det er vist lige så meget et spørgsmål om holdning

jeg har ik talt med sp omkring det med maden, for hun vokser fint og tager fint på og hun er glad og veltilplas og nysgerrig og udvikler sig som hun skal - så jeg tænkte at hun nok spiser det der passer til hende?

men majs og risgrød vil jeg skrive mig bag øret

Anmeld

8. juli 2012

Alexis - i den virtuelle verden!

Giraffen skriver:

I øvrigt ville jeg vente hvis hun ikke virker interesseret i din mad. (Kigger efter den, gør tegn for at ville smage osv.) Der er ingen grund til at starte før hun viser tegn til at være parat. Og slet ikke hvis hun ikke virker mere sulten. Så vent du bare lidt endnu. Det skal nok komme lige pludseligt! 

Anmeld

8. juli 2012

Giraffen

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

I øvrigt ville jeg vente hvis hun ikke virker interesseret i din mad. (Kigger efter den, gør tegn for at ville smage osv.) Der er ingen grund til at starte før hun viser tegn til at være parat. Og slet ikke hvis hun ikke virker mere sulten. Så vent du bare lidt endnu. Det skal nok komme lige pludseligt! 

okay så venter vi lidt lige nu er hun aldrig med ved bordet, men kunne være vi skulle prøve det engang imellem så vi kan se hvor stor interessen er

og tak for svarene 

Anmeld

8. juli 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Giraffen skriver:

det er bare meget sjældent at hun sidder med ved bordet når vi spiser, som regel sover hun eller hygger rundt på legetæppet... er der andre tegn?

jeg tror også jeg vil slå lidt is i maven så man vil jo bare gerne gøre det helt rigtige

hmmm...det er umiddelbart de eneste tegn. Vågner pludselig om natten samt interesse for skemad. Måske andre har lagt mærke til andre tegn hos deres børn

Men du kan jo hvis du meget gerne vil, starte med 8-10 skeer majsgrød. Det gjorde jeg for at se hvordan hans mave reagerede på det og så gav jeg ham efter nogle dage mere, til han selv sagde fra.

Jeg vil anbefale dig at skaffe bogen fra sundhedsstyrelsen eller hente den på deres hjemmeside www.sst.dk. Der er mange gode råd samt opskrifter.

Men her er en opskrift på mælkebaseret majsgrød:

15-30gr. majsmel (alt efter hvor tyk du vil have den - vil dog anbefale at lave en meget lind grød til at starte med)

1 - 1,5 dl KOLDT vand (kommer an på om der er 15 eller 30 gr majsmel)

Rør rundt hele tiden.

Når den er kølet af til stuetemperatur, tilføj mme pulver svarende til 150ml (dvs. 5 skeer)

Anmeld

8. juli 2012

Madam Blå

Giraffen skriver:

jeg har ik talt med sp omkring det med maden, for hun vokser fint og tager fint på og hun er glad og veltilplas og nysgerrig og udvikler sig som hun skal - så jeg tænkte at hun nok spiser det der passer til hende?

men majs og risgrød vil jeg skrive mig bag øret

Jeg tror du har helt ret Hvis hun trives og vokser, så må ml være underordnet. Jeg kunne bare ikke lade være med at undre mig, da min sp har banket i mit hoved at min datter skal have 750 ml for at få dækket en babys behov for forskellige næringsstoffer osv.

Jeg tror på, at barnet spiser, så snart det er klart til fastere føde, og har behov for det. Så hvis man giver dem en ske med mad, så skal de nok spise den - hvis de er klar Sådan fungerer vi jo fra naturens side, tænker jeg. Om det passer - det aner jeg ikke Men den holdt stik her.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.