mf1978 skriver:
Min mand og jeg har i knap 1/2 år "pottetrænet" med vores dreng på 2 år og 7 mrd.
Vi sætter ham på potten morgen og aften, men min mand og jeg er lidt uenige om, hvordan det skal gribes an. Jeg sidder og læser med ham på potten, og det får min mand til at mene at vores søn nu kun ser det med at sidde på potte som en "hyggeting", og ikke som et sted hvor man rent faktisk sidder for at tisse og lave pøller.
Vores søn har kun tisset på potten 2-3 gange, og det er sket lidt "tilfældigt", når vi har siddet og læst på potten (og han har aldrig lavet pøller på potten). Vi er ueninge om, om vi skal læse og hygge på potten eller bare sætte ham der (han gider ikke sidde der, hvis vi ikke læser)? 
Om aftenen, når vi har læst godnathistorier, så siger vores søn ofte, at han skal på potten. Han laver ikke noget derude, og derfor mener min mand ikke at vi skal "forlænge godnat-ritualet" ved at hjælpe ham på potten på det tidspunkt, når vi godt ved at han ikke laver noget derude. Jeg mener derimod, at når han selv siger at han skal på potten, så skal vi hjælpe ham derud - også selvom han ikke laver noget derude. Er der nogen der har gode råd til, hvordan vi bør gribe det an? ¨

Vi har derudover snakket om, at når vi får sommerferie - og hvis vejret forhåbentligt er godt - så vil vi lade ham rende rundt i bar numse så meget som muligt og så sige til ham, at hvis han skal tisse eller lave, så skal han ud på potten. Vil det være en god idé, eller vil det være at "presse ham unødigt"? Og hvis det er en god idé, hvordan bør vi så gribe det an? Håber at nogen har nogle gode råd og erfaringer I vil dele 
På forhånd 1000 tak 
Elias startede på pottetræningen hos sin dagpleje, det har han gjort i et par måneder. Der er en pige, der er nogle måneder ældre end ham, så hun var også begyndt og så er de to andre yngre børn også fulgt med. Dagplejen synger for dem imens de er derude og det er blevet en hyggeting, de får rosiner hver gang.
Så begyndte farmor på det hjemme hos sig hver morgen når han står op, inden han skal ud og sove og igen når han skal sove om natten, og hun tænder bare for vandet mens de er derude, ved ikke om hun gør andet..
Så tog vi det op herhjemme, hver morgen (bleen er begyndt at være knastør) og så spørger vi ham om han skal ud på potten - vi tænder bare for vandet og så tisser han - det gør han velvilligt og så får han lov til at tømme potten ud i toilettet, og så vasker far eller mor den så efterfølgende og så high-fiver vi og går ind og får ble på.
Det går skide godt. Hos farmor har han en enkelt gang lavet puh i potten, men han forstod nok ikke rigtig hvad der skete, så han ville selvfølgelig se bagefter hvorpå han rejser sig op for at kigge og så sidder der en lille pølle tilbage i hans numse, som så falder ned og han får den op mellem tæerne - farmor kunne ikke lade være at grine
Jeg syntes det lyder som nogen gode måder du har valgt det på og mener ikke at I skal gøre som far siger i denne forbindelse. Jeg mener det er vigtigt at lytte til hvad jeres dreng siger, også selvom han ikke laver noget på potten. Elias siger også at han har lavet puh om aftenen og jeg kigger selvf. efter, men ofte er der ikke noget, tror bare at han ved at han kommer op af sengen
men derfor kigger jeg stadigvæk og spørger også om han skal på potten, som han oftest gerne vil og så ind og have ble på og ned og putte igen til natten 
Vi syntes bare det er fedt når han siger til.
Vi har også gjort vores overvejelser med det at rende med numsen bar, og de dage hvor det har været solskin har han også fået lov, men han beder selv om at få ble på og tøj, når det er og så får han jo bare tøj på igen - og de solskinsdage kan altså tælles på en hånd pt. 
Så lyder allerede helt fint som det er i jeres situation og ser ingen grund til ændring.
Jeg ved at pigen fra dagplejen, hendes forældre har anrettet badeværelset med en kasse med hendes yndlingsbøger og så sidder hun derude
så det bliver forbundet med noget rart og hyggeligt
Vil nødig have forstoppede børneunger 
Elias er 2 1/2 år (i juni)