Pottetræning - hvor ofte og hvordan?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.231 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. juni 2012

mf1978

Min mand og jeg har i knap 1/2 år "pottetrænet" med vores dreng på 2 år og 7 mrd.

Vi sætter ham på potten morgen og aften, men min mand og jeg er lidt uenige om, hvordan det skal gribes an. Jeg sidder og læser med ham på potten, og det får min mand til at mene at vores søn nu kun ser det med at sidde på potte som en "hyggeting", og ikke som et sted hvor man rent faktisk sidder for at tisse og lave pøller.  
Vores søn har kun tisset på potten 2-3 gange, og det er sket lidt "tilfældigt", når vi har siddet og læst på potten (og han har aldrig lavet pøller på potten). Vi er ueninge om, om vi skal læse og hygge på potten eller bare sætte ham der (han gider ikke sidde der, hvis vi ikke læser)?

Om aftenen, når vi har læst godnathistorier, så siger vores søn ofte, at han skal på potten. Han laver ikke noget derude, og derfor mener min mand ikke at vi skal "forlænge godnat-ritualet" ved at hjælpe ham på potten på det tidspunkt, når vi godt ved at han ikke laver noget derude. Jeg mener derimod, at når han selv siger at han skal på potten, så skal vi hjælpe ham derud - også selvom han ikke laver noget derude. Er der nogen der har gode råd til, hvordan vi bør gribe det an? ¨

Vi har derudover snakket om, at når vi får sommerferie - og hvis vejret forhåbentligt er godt - så vil vi lade ham rende rundt i bar numse så meget som muligt og så sige til ham, at hvis han skal tisse eller lave, så skal han ud på potten. Vil det være en god idé, eller vil det være at "presse ham unødigt"? Og hvis det er en god idé, hvordan bør vi så gribe det an? Håber at nogen har nogle gode råd og erfaringer I vil dele

På forhånd 1000 tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2012

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Min søn er 20 mdr. Og han sidder på pottenmorgen og aften. Ofte laver han noget. Men vi læser ikke. Jeg sidder også ofte på toilet eller fjerner make up osv. Og når han så laver noget roser jeg ham helt vildt  

Anmeld

23. juni 2012

MortilElias2010

mf1978 skriver:

Min mand og jeg har i knap 1/2 år "pottetrænet" med vores dreng på 2 år og 7 mrd.

Vi sætter ham på potten morgen og aften, men min mand og jeg er lidt uenige om, hvordan det skal gribes an. Jeg sidder og læser med ham på potten, og det får min mand til at mene at vores søn nu kun ser det med at sidde på potte som en "hyggeting", og ikke som et sted hvor man rent faktisk sidder for at tisse og lave pøller.  
Vores søn har kun tisset på potten 2-3 gange, og det er sket lidt "tilfældigt", når vi har siddet og læst på potten (og han har aldrig lavet pøller på potten). Vi er ueninge om, om vi skal læse og hygge på potten eller bare sætte ham der (han gider ikke sidde der, hvis vi ikke læser)?

Om aftenen, når vi har læst godnathistorier, så siger vores søn ofte, at han skal på potten. Han laver ikke noget derude, og derfor mener min mand ikke at vi skal "forlænge godnat-ritualet" ved at hjælpe ham på potten på det tidspunkt, når vi godt ved at han ikke laver noget derude. Jeg mener derimod, at når han selv siger at han skal på potten, så skal vi hjælpe ham derud - også selvom han ikke laver noget derude. Er der nogen der har gode råd til, hvordan vi bør gribe det an? ¨

Vi har derudover snakket om, at når vi får sommerferie - og hvis vejret forhåbentligt er godt - så vil vi lade ham rende rundt i bar numse så meget som muligt og så sige til ham, at hvis han skal tisse eller lave, så skal han ud på potten. Vil det være en god idé, eller vil det være at "presse ham unødigt"? Og hvis det er en god idé, hvordan bør vi så gribe det an? Håber at nogen har nogle gode råd og erfaringer I vil dele

På forhånd 1000 tak 

Elias startede på pottetræningen hos sin dagpleje, det har han gjort i et par måneder. Der er en pige, der er nogle måneder ældre end ham, så hun var også begyndt og så er de to andre yngre børn også fulgt med. Dagplejen synger for dem imens de er derude og det er blevet en hyggeting, de får rosiner hver gang.

Så begyndte farmor på det hjemme hos sig hver morgen når han står op, inden han skal ud og sove og igen når han skal sove om natten, og hun tænder bare for vandet mens de er derude, ved ikke om hun gør andet..

Så tog vi det op herhjemme, hver morgen (bleen er begyndt at være knastør) og så spørger vi ham om han skal ud på potten - vi tænder bare for vandet og så tisser han - det gør han velvilligt og så får han lov til at tømme potten ud i toilettet, og så vasker far eller mor den så efterfølgende og så high-fiver vi og går ind og får ble på.

Det går skide godt. Hos farmor har han en enkelt gang lavet puh i potten, men han forstod nok ikke rigtig hvad der skete, så han ville selvfølgelig se bagefter hvorpå han rejser sig op for at kigge og så sidder der en lille pølle tilbage i hans numse, som så falder ned og han får den op mellem tæerne - farmor kunne ikke lade være at grine  

Jeg syntes det lyder som nogen gode måder du har valgt det på og mener ikke at I skal gøre som far siger i denne forbindelse. Jeg mener det er vigtigt at lytte til hvad jeres dreng siger, også selvom han ikke laver noget på potten. Elias siger også at han har lavet puh om aftenen og jeg kigger selvf. efter, men ofte er der ikke noget, tror bare at han ved at han kommer op af sengen  men derfor kigger jeg stadigvæk og spørger også om han skal på potten, som han oftest gerne vil og så ind og have ble på og ned og putte igen til natten

Vi syntes bare det er fedt når han siger til.

Vi har også gjort vores overvejelser med det at rende med numsen bar, og de dage hvor det har været solskin har han også fået lov, men han beder selv om at få ble på og tøj, når det er og så får han jo bare tøj på igen - og de solskinsdage kan altså tælles på en hånd pt.

Så lyder allerede helt fint som det er i jeres situation og ser ingen grund til ændring.

Jeg ved at pigen fra dagplejen, hendes forældre har anrettet badeværelset med en kasse med hendes yndlingsbøger og så sidder hun derude  så det bliver forbundet med noget rart og hyggeligt  

Vil nødig have forstoppede børneunger

Elias er 2 1/2 år (i juni)

Anmeld

23. juni 2012

ESV

Emilie er 2,7 og vil slet ikke i nærheden af en potte. Vi havde ellers en lang periode hvor hun rigtig gerne ville, både med og uden ble men 2 gange har hun lavet stort ved et uheld med meget hård mave og nu forbinder hun potten med den smerte det var de gange. Jeg vil ikke mene at det at sidde på potte skal gøres til noget "hyggeligt" forsået på den måde at jeg ikke syntes der skal være historier, snacks eller andet. Men omvendt skal han jo heller ikke sidde der helt alene når han ikke er ældre.

Jeg er egentlig ikke til meget hjælp, for jeg holder lidt med jer begge . Jeg syntes nemlig i høj grad han skal sættes på potte når han giver udtryk for det selv.

Anmeld

24. juni 2012

prettybutterfly

Min datter på 2 år og 6 mdr har lige smidt bleen helt om dagen(bruger stadig ble om natten).

Vi har længe ladet hende komme på potte eller toilet HVER gang vi har skiftet hende. Og ofte ladt hende rende rundt uden ble herhjemme, især iweekenden når vi ik har skulle noget. Bare en times tid eller til hun tissede i bukserne - så har hun fået ble på igen. Vi har kun toilet på 1. sal, så i stuen har vi en potte stående I MIDTEN af det hele, så hun hele tiden ser den når hun leger - jeg tænker det minder hende om at bruge den. Hun er bare langsomt blevet bedre og bedre og har nu ik brugt ble om dagen i nogle uger. Kan godt anbefale at gøre det sådan. 

PS. Vi læser kun hvis det ser ud som om hun skal lave stort 

Anmeld

24. juni 2012

Ciss

Er selv i gang med det med Lillebror. Han er 2,5 år.

Han ved godt, hvad han skal gøre på toilettet (vi bruger sådan et sæde, man lægger på). Men problemet her er at få ham motiveret til at faktisk gøre en indsats for at tisse der. De gange, han gerne vil, kommer der altid lidt.

Ved storesøster hjalp det, at jeg lod vandet løbe i vasken. Så tissede hun. Har prøvet det samme med Lillebror, men han blev bare helt vild for at komme hen og lege med vandet.

Jeg har hørt, at en del af problemet for mange børn i dag er, at bleerne er så tørre, at de ikke mærker, hvornår de tisser. De har derfor ikke noget stærkt forhold til det. Så jeg har fået det råd, at give ham en bokser på, og så en ble udenpå. Så mærker han, at han bliver våd, når han tisser, men man slipper de værste vaskeopgaver i træningsperioden. (Storesøster havde et mindeværdigt uheld, hvor hun tissede både i vinterstøvlerne og dørmåtten på en gang....). Og så selvfølgelig at lade ham løbe nøgen ude, når vejret er til det. Så det er min plan for årets sommerferie.

Med storesøster sad jeg ofte og læste, indtil der skete noget. Hun smed selv bleen, før hun havde kontrol, så det var meget vigtigt, at hun sad der, til der skete noget, ellers havde hun uheld over hele huset. Jeg ser ingen grund til, at barnet skal sidde og kede sig og glo i væggen. Det kan jo næsten blive som en straf. Jeg tænker, at det er bedre, at de forbinder det at løbe ud at tisse med noget hyggeligt.

for at det lykkes både for jer og os denne sommer.

Anmeld

3. juli 2012

mf1978

Det er nogle super gode input - jeg tror, at vi fortsætter med "hyggestunden" på potten med at læse eller snakke mens han sidder der - og så må vi bare hååååbe, at han også snart begynder at tisse/lave, når han sidder der Og måske skulle vi faktisk sætte ham på potten, hver gang han skal have skiftet ble?!

Nu skal vi bare snart have noget SOMMERVEJR, så han kan rende rundt i bar numse i sommerferien

Anmeld

3. juli 2012

Pige2009

mf1978 skriver:

På forhånd 1000 tak 

Herhjemme er der ikke noget er hedder potte, da man så alligevel skal vænne dem fra potten og til toilettet på et andet tidspunkt Min datter er 2 år og 8 mdr. Vi har i ca. ½ år øvet på toilettet med et trinbræt, så hun selv kan kravle op. Hun laver altid kun pølser på toilettet og meget sjældent i bleen. Det med at tisse går mere trægt, men jeg tror endnu ikke, hun kan mærke det, når hun skal, så jeg presser ikke på

Anmeld

3. juli 2012

Carl-Emil's mor

mf1978 skriver:

Det er nogle super gode input - jeg tror, at vi fortsætter med "hyggestunden" på potten med at læse eller snakke mens han sidder der - og så må vi bare hååååbe, at han også snart begynder at tisse/lave, når han sidder der Og måske skulle vi faktisk sætte ham på potten, hver gang han skal have skiftet ble?!

Nu skal vi bare snart have noget SOMMERVEJR, så han kan rende rundt i bar numse i sommerferien

sæt ham f.eks hver gang han har spist hvis du ved det er der, der plejer at blive lavet gevinst

Jeg var uden ble før jeg blev 2 år og det samme var min søns biologiske far, jeg håber på det samme med min søn, så når han begynder at sidde stabilt og selv så begynder vi at trække en potte frem, så regner med han er 7-8 mdr når han "holder sit første pottemøde"

jeg ved f.eks at han altid skider lige når han har spist morgenmad eller i morgenmad alt efter hvilket tidspunkt vi er stået op på

Anmeld

3. juli 2012

Bellas Mor

Da Isabella var 2,5 år prøvede hun potten - men hun ville hellere sidde på toilettet, fordi "potten er for babyer"

Og siden har hun tisset på toilet. MEN! Hun vil absolut ikke lave nr. 2 på toilet, og nu er hun 3 år og 3 måneder.

Vi prøver ikke at presse hende, hellere at hun beder om bleen, end hun får forstoppelse, eller det der er værre - fordi hun bliver presset.

Vi krydser fingre for det kommer en dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.