An82 skriver:
Jeg har brug for lidt luft...og lidt opmuntring for jeg synes lige det hele er lidt hårdt lige nu.
Min datter er nu næsten 7 mdr, og kan motorisk slet ikke følge med de andre babyer i mødregruppen og dem vi ellers har i vores omgangskreds. Hun kan ikke rulle hverken den ene eller den anden vej, og er kun ved at lære at ligge på maven. Hun er dog den seneste lille måned begyndt, når hun ligger på ryggen at sno sig efter legetøj - men om på maven kommer hun ikke. Når man holder hendes opmærksomhed kan hun ligge på maven og lege med armene i gulvet, men ellers ryger de op i "flyverstilling". Og strakte arme og dermed det at begynde at møffe lidt rundt virker som langt ude i fremtiden.
Der er dog en god forklaring, for hun har ikke haft en haft en nem start på livet. Hun blev taget med sugekop efter en lang, hård fødsel, og vi blev forsikret om , at hun havde det fint. Efter en måned røg vi til kiropraktor, da hun kun ville kigge til den ene side - og det hjalp. Kiropraktoren fandt låsning i nakken, og vi fik snart en mere tilpas lille pige.
En måned senere var det galt igen - og igen hjalp kiropraktoren. Men det var ikke slut - hun har lige været afsted igen - 5 behandlinger denne gang - efter at jeg insisterede på, at noget ikke var rigtigt. Og heldigvis fik jeg fat i SP, som gav mig ret i, at det var en lille ulykkelig pige, som grovmotorisk havde det svært. Det viste sig at der var låsning i nakken (igen) samt i begge skuldre og i lænden. Derudover var vi omkring 5 mdr indlagt pga mistanke om meningitis.
Vi kan se at det går fremad, men hun er langtfra med de andre. Igår sagde SP, at hun var på niveau med en baby på 5 mdr, og så fik mor altså lige en klump i halsen. Jeg er så ked at, at hun har så meget at slås med, og er bange for, hvad andre tænker om hende. Jeg vil så gerne have, at hun skal have det godt, og det gør ondt når hun er ked af det. Jeg føler mig rigtig alene, og er bange for at hun altid vil være bagefter. Det kunne bare være så dejligt med lidt flere fremskridt, så mor her kan holde humøret oppe.
Det blev vist lidt langt, men jeg havde brug for at få skrevet det ned....
Årh søde ven!
Nu skal jeg fortælle dig, hvad "andre" synes om hende, - for jeg er jo en af de andre...
Jeg synes, det er synd for din pige og hendes forældre, at I har haft en hård start!! Det er aldrig nemt. Og det dræner meget at bekymre sig om sit pureste guld.
Men det lyder som om, din datter har det godt nu? Nu skal hun bare catche up. Det gør hun måske på et par måneder. Måske tager det et halvt år. Det er svært at sige. Måske tager det mere? Og hvad så?
Tænker vi nogensinde selv over, om vi kunne rulle som 3, 6 eller 9 måneder gamle babyer? Nej. Gør det noget, om man går som 12, 14, 16 eller 18 måneder gammel, når man allligevel lever til de ca. 100 år? Nej.
OK, jeg ved, jeg er banal, men du må tro mig, når jeg siger, at jeg faktisk synes, det er imponerende flot, at din datter laver "flyveren", når hun har haft de udfordringer, du beskriver. Det viser, at hun har en super styrke i ryggen, og at hun følger udviklingstrinnene flot (måske med lidt forståelig forsinkelse).
Jeg selv er mor til en super hurtig motoriker, men jeg er også mor til en lille pige med et sjældent syndrom, og hun har virkelig sin sag for motorisk. Så jeg kender bekynringerne...
Jeg ved ikke, om det jeg har skrevet på nogen måde kan være dig til hjælp, men jeg håber det.
Og så håber jeg også, at du har en lang barsel, så du endnu kan nå at nyde din lille pige (det er ligesom alle bekymringerne kan snyde os lidt for den dejlige, nyde-baby barselstid, nu er det på tide, du for alvor kommer i gang med din).
Mange tanker herfra