Sutter tommel.. hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.055 visninger
11 svar
0 synes godt om
21. juni 2012

DitteFisk

Da min dreng blev født anbefalede jordemoder at man ventede 14 dage efter fødsel med at give barnet en sut, fordi amningen gerne skulle igang.
Såeh.. da der var gået 14 dage og jeg gav min dreng en sut, så ville han ikke tage den. Overhovedet! Han kunne ikke finde ud af det. Og jeg prøvede mange gange om dagen i godt 8-9 mdr.. uden held. Prøvede også mange forskellige sutter. Uden held.
Så lidt før han blev 1 år begyndte han at nusse vaskemærker (på dynen, fra tøjet, osv) - satin er bare det bedste han ved! Og samtidig ryger tommelen ind... nusse, sutte. Så fandt han da tryghed og kunne både nemmere sove og nemmere trøstes.

Ja... og nu er han så 4½.
Og det bedste han ved er når han finder sin "nusser" - altså vaskemærket i hans tøj el. lign, hvis han er træt.
(Han har en lav muskeltunos og bliver derfor nemt træt i kroppen, så det er gerne flere gange om dagen han finder sin nusser og slapper af)
Og så ryger den forbistrede tommel ind.
Indtil videre har jeg synes det var okay - havde han brug for trygheden og afslapningen ved det, så lad ham. Når vi sidder ligeså stille og hygger, så ryger den ind, den tommel. Og så self til nattetid.

Og man kan jo ikke bare klippe en tommeltot af, vel...
Min kæreste har forsøgt med "go' negl", sådan noget der smager ganske afskyeligt hvis man sutter på det - men det synes jeg alligevel er synd at lære ham det på den måde eller er det bare mig?

Hvad skal jeg lige gøre? 4½ år - efterhånden en stor dreng! Og tænk hvis han bliver drillet med det senere hen?

Håber virkelig i har nogle ideer.
På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2012

DitteFisk

opsedasse?

Anmeld

23. juni 2012

Hansen I

Det betyder ikke noget. Jeg har brugt sut til at sove med til jeg var 12 år

ps. har ingen tandskader og har det fint

Anmeld

23. juni 2012

hekran

Hans2 skriver:

Det betyder ikke noget. Jeg har brugt sut til at sove med til jeg var 12 år

ps. har ingen tandskader og har det fint

Det er vel en spøg!

Både tænder og tommel tager skade med tiden, hvis ikke skaden allerede er sket.

Hvis han er 4,5 år gammel, kan han så ikke sætte ord på, hvad det er tommelen giver ham? Hvad med at snakke med tandlægen og et besøg hos hende. Er han endnu for lille til at forstå det? Jeg har syntes, at tandlægebesøg har været fantastiske for mine drenge, fordi så er der ikke ikke nødvendigvis mor eller far, der er dumme, men en meget sød tandlæge.

Da vores ældste dreng skulle af med sutten, lavede vi en historie om en bi der hed Bizz og så fandt vi på alle mulige skøre historier om Bizz, der ikke kunne sige sit navn ordentligt, fordi han havde sutten i munden. Det grinte vi meget ad og på sin måde begyndte han at forstå meningen med Bizz. Vi har også brugt Bizz til toilettræning

Er det måske en idé at lave lidt historie sammen om den stakkels Tommel Tom, der er synket og våd og vil have vandbeskyttelse på og så sammen smørre GoNegl på, sådan at din søn er med på, hvad det betyder. Tegn evt ansigt på hans tommelfingernegl og lad ham selv pensle GoNegl på, sådan at I kan passe bedre på Tommel Tom.

Synes ikke der er noget galt med nussekludene, så lad ham endelig beholde dem, hvis de kan berolige. Hvem ved, måske han får en ny ven i Tommel Tom.... så længe Tommel Tom ikke bliver spist inde i munden .... for så bliver man altså uvenner

Anmeld

23. juni 2012

DitteFisk

Marita skriver:

Det er vel en spøg!

Hvis han er 4,5 år gammel, kan han så ikke sætte ord på, hvad det er tommelen giver ham? Hvad med at snakke med tandlægen og et besøg hos hende. Er han endnu for lille til at forstå det? Jeg har syntes, at tandlægebesøg har været fantastiske for mine drenge, fordi så er der ikke ikke nødvendigvis mor eller far, der er dumme, men en meget sød tandlæge.

Da vores ældste dreng skulle af med sutten, lavede vi en historie om en bi der hed Bizz og så fandt vi på alle mulige skøre historier om Bizz, der ikke kunne sige sit navn ordentligt, fordi han havde sutten i munden. Det grinte vi meget ad og på sin måde begyndte han at forstå meningen med Bizz. Vi har også brugt Bizz til toilettræning

Er det måske en idé at lave lidt historie sammen om den stakkels Tommel Tom, der er synket og våd og vil have vandbeskyttelse på og så sammen smørre GoNegl på, sådan at din søn er med på, hvad det betyder. Tegn evt ansigt på hans tommelfingernegl og lad ham selv pensle GoNegl på, sådan at I kan passe bedre på Tommel Tom.

Synes ikke der er noget galt med nussekludene, så lad ham endelig beholde dem, hvis de kan berolige. Hvem ved, måske han får en ny ven i Tommel Tom.... så længe Tommel Tom ikke bliver spist inde i munden .... for så bliver man altså uvenner

Tak for dit svar

Han kan sagtens sætte ord på hvorfor han vil have sin tommel i munden. Når han er træt og udmattet og behøver et hvil, så får tommelen ham til at slappe heelt af. Ligesom en sut ville. 

Det er måske en god ide med tandlægen og måske også med historien det må jeg lige på implimenteret her  

Synes nu stadig det er lidt synd at give ham go'negl på, for det er en rigtig grim smag (straf) hvis han så kommer til at sutte. Men et eller andet skal der jo til... 

Anmeld

23. juni 2012

Carl-Emil's mor

Gigl skriver:

Da min dreng blev født anbefalede jordemoder at man ventede 14 dage efter fødsel med at give barnet en sut, fordi amningen gerne skulle igang.
Såeh.. da der var gået 14 dage og jeg gav min dreng en sut, så ville han ikke tage den. Overhovedet! Han kunne ikke finde ud af det. Og jeg prøvede mange gange om dagen i godt 8-9 mdr.. uden held. Prøvede også mange forskellige sutter. Uden held.
Så lidt før han blev 1 år begyndte han at nusse vaskemærker (på dynen, fra tøjet, osv) - satin er bare det bedste han ved! Og samtidig ryger tommelen ind... nusse, sutte. Så fandt han da tryghed og kunne både nemmere sove og nemmere trøstes.

Ja... og nu er han så 4½.
Og det bedste han ved er når han finder sin "nusser" - altså vaskemærket i hans tøj el. lign, hvis han er træt.
(Han har en lav muskeltunos og bliver derfor nemt træt i kroppen, så det er gerne flere gange om dagen han finder sin nusser og slapper af)
Og så ryger den forbistrede tommel ind.
Indtil videre har jeg synes det var okay - havde han brug for trygheden og afslapningen ved det, så lad ham. Når vi sidder ligeså stille og hygger, så ryger den ind, den tommel. Og så self til nattetid.

Og man kan jo ikke bare klippe en tommeltot af, vel...
Min kæreste har forsøgt med "go' negl", sådan noget der smager ganske afskyeligt hvis man sutter på det - men det synes jeg alligevel er synd at lære ham det på den måde eller er det bare mig?

Hvad skal jeg lige gøre? 4½ år - efterhånden en stor dreng! Og tænk hvis han bliver drillet med det senere hen?

Håber virkelig i har nogle ideer.
På forhånd tak

Nu kan jeg så sige dig fra en hardcore tommelfingersutter at go-negl kan GO HOME hvis man virkelig vil have sin tommelfinger, så jeg vil klart anbefale dig at prøve på det nu

Og nej man bliver ikke drillet med det for man tager ikke fingeren i munden i skolen eller andet

Jeg suttede til jeg var stor, som i virkelig stor ( vil ikke nævne alder &nbsp og ALT var prøvet.. men kan give dig nogle fifs som de prøvede på mig:

1. go negl

2. En strikhandske

3.  et paprør på armen ( det gør ikke ondt ) men så kan man ikke bøjearmen nok til at få den i munden

4. Ridehandsker

det var lige lidt

Håber og krydser for jer at det lykkedes

Anmeld

23. juni 2012

Carl-Emil's mor

Marita skriver:

Det er vel en spøg!

Rolig nu

Mine tænder er PERFEKTE og har ALDRIG fejlet noget, mine tommelfingre de fejler sku heller intet overhoved

Men hvorfor gøre tandlægen til den dumme?  så risikere man da først at stå med problemer med tandlægeskræk resten af livet

Anmeld

23. juni 2012

DitteFisk

Carl-Emil's mor skriver:

Nu kan jeg så sige dig fra en hardcore tommelfingersutter at go-negl kan GO HOME hvis man virkelig vil have sin tommelfinger, så jeg vil klart anbefale dig at prøve på det nu

Og nej man bliver ikke drillet med det for man tager ikke fingeren i munden i skolen eller andet

Jeg suttede til jeg var stor, som i virkelig stor ( vil ikke nævne alder &nbsp og ALT var prøvet.. men kan give dig nogle fifs som de prøvede på mig:

1. go negl

2. En strikhandske

3.  et paprør på armen ( det gør ikke ondt ) men så kan man ikke bøjearmen nok til at få den i munden

4. Ridehandsker

det var lige lidt

Håber og krydser for jer at det lykkedes

Haha ååh, det må også bare være en træls vane at skulle af med, hvis den er så indgroet! 

Tak for foreslagene. Der må jo gøres noget x)

Anmeld

23. juni 2012

Tulle28

Jeg suttede tommelfinger til jeg var 10:-) Ikke offentligt, kun derhjemme. Og jeg eeeelskede også silkesnore, vaskemærker og lignende:-) Det var nok ikke lige det svar du længtes efter, men jeg husker min tommelfinger som det bedste og dejligste da jeg var lille, og også hvor ulykkelig jeg var, når min mor og far smurte Go Negl på (man kan godt sutte på tommelfinger alligevel skulle jeg hilse at sige). Trangen til at sutte på tommelfinger gik over fra den ene dag til den anden:-)

Anmeld

23. juni 2012

Tulle28

Marita skriver:

Det er vel en spøg!

Nej det gør de altså ikke nødvendigvis - jeg var 10 da jeg stoppede og både tænder og tommel er helt normale idag:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.