Livmoderhalskræft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.585 visninger
17 svar
0 synes godt om
13. juni 2012

Anonym trådstarter

Da der ikke er en kategori der hedder syge forældre ligger jeg her....

Jeg er ikke helt parat til at stå frem med hvem jeg er endnu, men har alligevel brug for at få det ud.

Jeg er 24 år og går til kontrol for livmoderhalskræft. I følge mine celleprøver ser det ikke alt for godt ud for mig. Som lægen sagde er det under opsejling, men skal gå til kontrol lidt endnu for at finde ud af om det er forbigående, eller om jeg skal have et såkaldt keglesnit.

Jeg er super bange for hvad fremtiden bringer lige nu, og har svært ved at se det positive i noget som helst. Jeg ved godt at min fremtid ikke ser total sort ud, men det er nu alligevel lidt svært at se.

Nå, havde sådan set bare lige brug for at komme ud med det.

Tak fordi du læste med

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2012

Lærke & Lucas

Håber det bedste for dig, og at det ikke er noget der udvikler sig til mere.

Anmeld

13. juni 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Er det celleforandringer du bliver tjekket for?

Jeg har selv haft celleforandringer for 2 1/2 år siden og fik lavet et keglesnit. Det første år gik jeg til kontrol hver 3 mdr. og nu skal jeg 1 gang om året de næste 10 år.

Jeg havde det også rigtig svært, da jeg fandt ud af det. Men de er så dygtige længere, at de har fundet ud af det og kan gøre noget ved det. Risikoen for, at man får det igen er meget små.

Man kan godt få børn selvom man har fået lavet et keglesnit.

Anmeld

13. juni 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Min søster fik keglesnit for nogle år siden pga celleforandringer og har siden ik haft noget. Hun går stadig jævenlige kontroller!! 

Håber at alt kommer til at gå fint for dig også! Vh stine

Anmeld

13. juni 2012

bøllen

Er det pga af celleforandringer ??

Det er ikke sjovt, har selv fået lavet keglesnit pga af celleforandringer, og kan huske det eneste jeg hørte af samtalen med lægen var ordet kræft.

Jeg fik foretaget keglesnit for år tilbage, og har ikke siden døjet med noget, gik til nogle kontroller bagefter men alt så fint ud.

Så håber det samme for dig

Anmeld

13. juni 2012

chicka23

Hejsa. 

Vil allerførst lige give dig et

Ikke sjovt at have det som du har nu. 

Jeg fik selv for to år siden konstateret svære celleforandringer, som er et forstadie til livmoderhalskræft.

Fik en tid til at få foretaget keglesnit allerede 2 dage efter jeg var på sygehuset for at få svar på den nye celleprøve. Har løbende fået foretaget rutinemæssige kontrolprøver, og har endda født min dejlige søn imellemtiden. 

Har nu ikke flere celleforandringer og er blevet afsluttet fra sygehuset men skal stadig gå til kontrol hos egen læge ca hver andet år.

Ville lige fortælle dig min historie i håb om at den kunne berolige dig lidt. Keglesnit er ikke så usædvanligt blandt unge kvinder, og rigtig mange får dem foretaget. Nogle får op til flere keglesnit endda. 

Er sikker på at du er i gode hænder hos lægen, som vil foreslå keglesnit hvis dette bliver nødvendigt. Størstedelen får fjernet alle celleforandringer efter indgrebet og bliver herefter erklæret raske, dog med lidt ekstra kontrol. Keglesnit er et forholdsvis lille indgreb som kan foretages i lokalbedøvelse.

Knus og god dag til dig 

Anmeld

13. juni 2012

Frk.S

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan dit indlæg skal forstås - har du tidligere haft livmoderhalskræft og går til kontrol for dette, eller har du til screeningen fået konstateret celleforandringer?

Umiddelbart forstår jeg det som om det er det sidste. Hvis det er tilfældet, er der jo ikke tale om at du har kræft, men at du har nogle af forstadierne til kræft, som KAN udvikle sig til kræft (hvis der ikke bliver gjort noget ved det), men ikke nødvendigvis gør det. Derfor vil du evt. blive tilbudt et keglesnit, så det kan "tages i opløbet." 

Jeg kan selvfølgelig godt forstå at du er nervøs, det tror jeg altid man vil blive når ordet kræft kommer ind i billedet. Men det er så godt at du er kommet til den screening, så der netop kan gøres noget ved det, og det ikke udvikler sig mere.

Anmeld

13. juni 2012

Muffin_girl

Anonym skriver:

Da der ikke er en kategori der hedder syge forældre ligger jeg her....

Jeg er ikke helt parat til at stå frem med hvem jeg er endnu, men har alligevel brug for at få det ud.

Jeg er 24 år og går til kontrol for livmoderhalskræft. I følge mine celleprøver ser det ikke alt for godt ud for mig. Som lægen sagde er det under opsejling, men skal gå til kontrol lidt endnu for at finde ud af om det er forbigående, eller om jeg skal have et såkaldt keglesnit.

Jeg er super bange for hvad fremtiden bringer lige nu, og har svært ved at se det positive i noget som helst. Jeg ved godt at min fremtid ikke ser total sort ud, men det er nu alligevel lidt svært at se.

Nå, havde sådan set bare lige brug for at komme ud med det.

Tak fordi du læste med

Jeg kan 100% forstå du er bange... ! Det er slet ikke rart.... 

Anmeld

13. juni 2012

Masig

Som mange af de andre, har jeg også fået keglesnit pga svære celleforandringer... Men også her har det hjulpet og der er ikke nogle celleforandringer tilbage. Jeg går til kontrol hvert år...

Jeg var også hammer bange da jeg fik det at vide, for hvad nu hvis jeg fik kræft, men det er virkelig sjældent det udvikler sig til kræft, netop fordi man opdager det tidligt mens det stadig "kun" er celleforandringer og så foretager keglesnit for at fjerne forandringerne og undgå det kan udvikle sig til kræft...

Så selvom du er nervøs nu (hvilket er helt forståeligt) så er risikoen for kræft minimal, og efter et keglesnit vil du med meget stor sandsynlighed være rask igen

Anmeld

13. juni 2012

Sofia24

Kan sagtens forstå din bekymring...

Og ordet kræft kan få de ondeste tanker i omløb!!

Men husk på at grunden til at lægen ikke sender dig direkte videre til yderligere + evt keglesnit er, at ca 70-75% af celleforandringerne går i remission af sig selv - altså forsvinder igen eller bliver til de gamle normale celler.
Og skulle det ikke gå i sig selv er lægerne i dag suuuper dygtige til at fange det i tide og fjerne det med et keglesnit

Min veninde fik som 20-årig fortaget keglesnit og har gået til kontrol siden - uden noget nyt at komme efter.
Hun har også fået barn og venter nr 2

Håber du kan snakke med familie og venner om det hele - og at du holder humøret oppe - selvom det er en hård besked at få

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.