Hvilken olie skal jeg bruge til friturestegning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2012

tarkoflen

Der står her, at det er raps olien der er den bedste, fordi den ikke indeholder så mange flerumættede fedtsyrer

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifts-service/vis-s purgt-efter-opskrift_nye.php?id=3603

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2012

BellaCiinea

FrkT skriver:

Vil lige rette dig, fritureolie er IKKE federe end solsikkeolie og rapsolie, da det netop er en blanding af de almindelige olier som dem.... hvis du synes det lugter mere er det nok bare fordi du ikke er vant til lugten af olierne blandet - eller også er det ren indbildning.. men federe - det er den altså ikke 

Oh det har jeg bare altid fået afvide =) Både af min mor og på kokkeskolen... Men fair nok

Men anyways.. tænker at man kan bruge lige den slags olie man har lyst til, så længe den kan tåle de 170 grader man laver pommes frites ved

Anmeld

7. juni 2012

Anonym trådstarter

FrkT skriver:

Du kan købe en med 3 liter olie i som direkte hedder fritureolie i stort set alle butikker hvor du køber almindelig olie. Den fritureolie er en blandingsolie, typisk af rapsolie, solsikkeolie og lignende. Det er fuldstændig ligegyldigt om du bruger rapsolie, solsikkeolie, fritureolie eller noget lignende. Du skal bare holde dig fra olivenolie, hørfrøolie og andre specialolier, da de ikke kan varmes op til den samme temperatur og derfor bare vil brænde.

tak for dit svar - jeg ser om jeg kan finde en fritureolie, ellers bliver det rapsolien.

Anmeld

7. juni 2012

FrkT

IsabellaCiinea skriver:

Oh det har jeg bare altid fået afvide =) Både af min mor og på kokkeskolen... Men fair nok

Men anyways.. tænker at man kan bruge lige den slags olie man har lyst til, så længe den kan tåle de 170 grader man laver pommes frites ved

Nemlig... og det kan de normale og neutrale olieformer, hvor olivenolie og sådan noget ikke kan....

Hehe ja, har godt hørt andre fået det at vide, men det er fejlinformation, hehe...

Selv bruger vi som regel rapsolie, da det er det jeg køber til madlavningen alligevel.

Anmeld

7. juni 2012

3rollinger

FrkT skriver:

Du kan købe en med 3 liter olie i som direkte hedder fritureolie i stort set alle butikker hvor du køber almindelig olie. Den fritureolie er en blandingsolie, typisk af rapsolie, solsikkeolie og lignende. Det er fuldstændig ligegyldigt om du bruger rapsolie, solsikkeolie, fritureolie eller noget lignende. Du skal bare holde dig fra olivenolie, hørfrøolie og andre specialolier, da de ikke kan varmes op til den samme temperatur og derfor bare vil brænde.

Vi bruger konsekvent olivenolie til pommes frites og alt andet der steges. Det er ikke noget problem. 

Anmeld

7. juni 2012

BellaCiinea

FrkT skriver:

Nemlig... og det kan de normale og neutrale olieformer, hvor olivenolie og sådan noget ikke kan....

Hehe ja, har godt hørt andre fået det at vide, men det er fejlinformation, hehe...

Selv bruger vi som regel rapsolie, da det er det jeg køber til madlavningen alligevel.

Præcis =)

Jamen så blev jeg det klogere =D

Tror også det er rapsolie vi plejer at bruge.. har kun købt solsikkeolie denne gang, da det var billigere

Anmeld

7. juni 2012

FrkT

IsabellaCiinea skriver:

Præcis =)

Jamen så blev jeg det klogere =D

Tror også det er rapsolie vi plejer at bruge.. har kun købt solsikkeolie denne gang, da det var billigere

Ja.... jeg synes faktisk tit rapsolien er den billigste, og tror det er derfor jeg er begyndt at købe den... og så har vi selvfølgelig også olivenolie til andre ting..

Anmeld

7. juni 2012

BellaCiinea

FrkT skriver:

Ja.... jeg synes faktisk tit rapsolien er den billigste, og tror det er derfor jeg er begyndt at købe den... og så har vi selvfølgelig også olivenolie til andre ting..

Det plejer den også at være... 

Jeg er ikk den store fan af olivenolie =/ ville gerne ku li det.. men sys det har en mystisk smag

Anmeld

7. juni 2012

FrkT

3rollinger skriver:

Vi bruger konsekvent olivenolie til pommes frites og alt andet der steges. Det er ikke noget problem. 

Det lyder noget mystisk... men I har nok været heldige så, eller valgt den rigtige olivenolie... for den kan i hvert fald nemt brænde.. 

Anmeld

7. juni 2012

FrkT

IsabellaCiinea skriver:

Det plejer den også at være... 

Jeg er ikk den store fan af olivenolie =/ ville gerne ku li det.. men sys det har en mystisk smag

Jeg bryder mig heller ikke om smagen, men det er simpelthen bare fordi jeg ikke kan fordrage oliven... så det er nok ikke så underligt. Men bruger det de steder hvor jeg ikke kan smage at det er olivenolie, og det gør jeg udelukkende fordi det er sundere... ha ha

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.