Sødmælk - hvor længe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.708 visninger
16 svar
0 synes godt om
26. april 2009

Sweet1978

Hvor lang tid gav i jeres barn sødmælk? Min datter er 20 mdr. nu og jeg er ved at være træt af at købe "special" mælk til hende, for hun når ikke at drikke 1 liter inden den er dårlig og en halv liter koster faktisk mere end en hel. Vi andre drikker mini mælk, men ved ikke om det er for fedtfattigt til hende. Hun vokser og spiser fint.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2009

heaven

hrumm.... jeg mener man kun skal give sødmælk frem til de er et år.... derefter behøver man ikke. Og slet ikke hvis hun vokser og spiser fint og har fin vægt....

Jannie

Anmeld

26. april 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Ja, jeg fik at vide af min sundhedsplejerske at det var frem til de var 1 år. Og så letmælk til de er 3 år.
Men tror sagtens du kan give hende minimælk nu, hvis det er det I andre drikker. Det har jeg selv gjort med mine børn.

Anmeld

26. april 2009

wamse

Hvis der ikke er nogle vægtproblemer med lav vægt, så ville jeg da gå over til "jeres" mælk. lærke fik også kun sødmælk til hun blev 1 år.

Anmeld

26. april 2009

Liva

Hej

Medmindre der er andre hensyn at tage (såsom lav vægt), lyder de officielle anbefalinger, at man giver sødmælk frem til 1-årsalderen, letmælk fra 1-3 år og mini- eller skummetmælk fra 3 år og op. Her er min søn lige fyldt 1 år og han får letmælk. Min datter på 2 år og 8 mdr. får mini- eller letmælk (mini, fordi hun er en smule rund).

Kh Liva

Anmeld

26. april 2009

saxa

Liva skriver:

Hej

Medmindre der er andre hensyn at tage (såsom lav vægt), lyder de officielle anbefalinger, at man giver sødmælk frem til 1-årsalderen, letmælk fra 1-3 år og mini- eller skummetmælk fra 3 år og op. Her er min søn lige fyldt 1 år og han får letmælk. Min datter på 2 år og 8 mdr. får mini- eller letmælk (mini, fordi hun er en smule rund).

Kh Liva

Jeg troede også de SKULLE have sødmælk indtil de var et år. Men jeg fandt ud af min dagplejemor gav letmælk og det samme fik de i legestuen med de andre dagplejemødre i gruppen, en gang om ugen. Jeg spurgte da min dagplejemor om ikke det var sødmælk det første år - og det havde de åbenbart haft nogle debatter om i deres gruppe og med den kommunale sundhedspleje - da der er større risiko for fedme hvis de fik sødmælk. "Sikke da noget Bavl" - tænkte jeg på ægte viasat nisse sprog.

Men det var åbenbart meget forskelligt alt efter hvem man spurgte. - som jeg fik af vide..
Men har også læst at det er sødmælk det første år - og letmælk op til 3...

Anmeld

27. april 2009

babytrold

mathias har aldrig drukket sødmælk. han kunne ikke lide det og kunne jo ikke tvingehan til at drikke det... han har altid fået letmælk. det var kun det grød vi lavede til ham der var sødmælk i.

Anmeld

27. april 2009

Valle81

Det anbefales at man giver børn sødmæl til de er 1 år. Som tidl. dagplejer kan jeg fortælle, at man som dagplejer skal tilbyde mælk til de er 1 år

Så du kan roligt bare hende minimælk, den eneste grund til jeg ville fortsætte med sødmælk, var hvis jeg havde et meget spinkelt barn, der sagtens ville kune tåle sødmælk længere tid

Anmeld

27. april 2009

Lise

Vi har aldrig givet Simon sødmælk. Han har fået minimælk som os andre. Han har altid været godt i stand, spist godt og varieret, og så har vi givet ham lidt ekstra fedt andre steder, f.eks. i kartoffelmos... Har hørt at man ikke behøver at give dem sødmælk, men hellere give alm. mælk, og så give mere vegetabilske olier, da det er langt sundere.

Anmeld

27. april 2009

Cris

Hvad synes I? For jeg synes, at man tænker lidt for meget om mælk til de sma børn i den sidste tid... Hos os fik vi kun sødmælk indtil jeg blev teenager og ville tænke på min vægt... Jeg husker min mormor købte mælk fra en eller anden gård, hun skulle koge den for os. Der var altid en tyk lag fedt på, når den blev serveret til morgenmad, den klistede fast på min ske og jeg ville altid have en frisk ske bagefter... kender I det? Jeg tror, at små raske børn, der leger udenfor og brænder energi og få sødmælk er fint, man drikker ikke mælk ligesom vand, man drikker faktisk lidt om dagen (man får også ost og yogurt eller ymer etc etc)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.