lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

924 visninger
12 svar
0 synes godt om
1. juni 2012

Anonym trådstarter

Hej piger,

Jeg har lige siddet og tænkt lidt, vi har 3 børn på 7, 5 (fylder 6 i juli) og 15 mdr.

Lige nu har vi et stjernesystem hvor de får en stjerne når de fx dækker bord, tager ud af bordet og den slags små opgaver. Og på den måde sparer de så op til en ting de ønsker sig det største de har sparet op til var en Nintendo DS  (der hjalp vi så lidt til)

Men skal de også have et fast beløb om måneden/ugen? Eller hvordan gør I det hjemme hos jer? Går I overhovedet ind for lommepenge? Og hvor meget ville de skulle have?

Synes deres sparegrise er så tomme, og vil gerne kunne give dem så de kan gå ned og købe et blad fx. eller næste gang de skal spare op til noget at man kan sige "I har 120 kr i sparegrisen og tingen koster 150"..

Kom med jeres råd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

L&V

Anonym skriver:

Hej piger,

Jeg har lige siddet og tænkt lidt, vi har 3 børn på 7, 5 (fylder 6 i juli) og 15 mdr.

Lige nu har vi et stjernesystem hvor de får en stjerne når de fx dækker bord, tager ud af bordet og den slags små opgaver. Og på den måde sparer de så op til en ting de ønsker sig det største de har sparet op til var en Nintendo DS  (der hjalp vi så lidt til)

Men skal de også have et fast beløb om måneden/ugen? Eller hvordan gør I det hjemme hos jer? Går I overhovedet ind for lommepenge? Og hvor meget ville de skulle have?

Synes deres sparegrise er så tomme, og vil gerne kunne give dem så de kan gå ned og købe et blad fx. eller næste gang de skal spare op til noget at man kan sige "I har 120 kr i sparegrisen og tingen koster 150"..

Kom med jeres råd

Jeg syntes man ska sætte et beløb på hver af de pligter de ska lave så man måske får 10kr for at dække bord 5kr for at gå ud med skraldet osv.. Når de ikke er større så syntes jeg ikke der er nogen grund til at de får en helt masse penge men at de lære hva penge er og at man ska yde for at ku nyde

Anmeld

1. juni 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Jeg syntes man ska sætte et beløb på hver af de pligter de ska lave så man måske får 10kr for at dække bord 5kr for at gå ud med skraldet osv.. Når de ikke er større så syntes jeg ikke der er nogen grund til at de får en helt masse penge men at de lære hva penge er og at man ska yde for at ku nyde

havde heller ikke forstillet mig at det sku være det vilde, men bare at man kunne stikke dem en mønt en gang om måneden og sige tak for hjælpen?

Anmeld

1. juni 2012

L&V

Anonym skriver:

havde heller ikke forstillet mig at det sku være det vilde, men bare at man kunne stikke dem en mønt en gang om måneden og sige tak for hjælpen?

Det tror jeg bare ikke de forstår så meget af. Det ska helt ned på deres plan så de kan se når de har gjort tingen kommer belønningen om det så er en 2 kr de selv kan putte i deres sparegris så virker det bare bedre tror jeg

Anmeld

1. juni 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Det tror jeg bare ikke de forstår så meget af. Det ska helt ned på deres plan så de kan se når de har gjort tingen kommer belønningen om det så er en 2 kr de selv kan putte i deres sparegris så virker det bare bedre tror jeg

Det kan du nok have ret i

Anmeld

1. juni 2012

SukkerDronning

Jeg syntes der er tideligt at få lommepenge. Og så går jeg ikke ind for, at de skal have noget for, at hjælpe til i huset. Det skal de gøre uanset hvad! Jeg syntes, at det er vigtigere at de lære, hvorfor man skal hjælpe til og at de forstår, at det er en del af fællesskabet og ikke fordi de så brændene ønsker sig en brandbil fra BR.

Det giver for mig først mening med lommepenge, når de selv skal ud og købe tøj og lign.

Så vil jeg hellere forkæle dem en gang imellem uden grund.

Nu har jeg ikke så selv så store børn endnu, så det kan da godt ske, at jeg har en lidt idealistisk tankegang og at alt ændre sig, når min pige bliver 7 år, og alle hendes venner får lommepenge. det skal jeg ikke kunne sige.

Anmeld

1. juni 2012

tarkoflen

Jeg er vokset op med, at man fik 2 kr. For at dække bord, 5 kr. For at tømme opvaskemaskine og sådan nogle ting. Jeg synes det har lært mig, at man skal arbejde for de ting, man gerne vil have og at tingene ikke bare kommer dumpene, og det synes jeg er en vigtigt ting at have med i bagagen.

Jeg er bestemt ikke fortaler for, at man bare får lommepenge uden at have gjort noget som helst for dem

Det er jo lidt som jeres stjernesystem, bare på en anden måde, så måske en kombination kunne være en mulighed?

Anmeld

1. juni 2012

Team Putte

Anonym skriver:

Hej piger,

Kom med jeres råd

Jeg synes børn skal have nogle faste pligter i huset UDEN at få noget for det.. De er en del af familien og derfor må de oz bidrage uden  belønning.. Synes f.eks. sådan noget som borddækning ik skal belønnes, ej heller at tage af bordet igen.. Så hellere give en mønt hvis de hjælper til med de lidt større ting som støvsugning, vasketøj, slå græs eller skifte sengetøj

Da jeg var barn fik jeg 25 kr hver søndag hvis jeg havde ryddet op på mit værelse Det er jo oz en mulighed

Anmeld

1. juni 2012

Tona

Anonym skriver:

Hej piger,

Kom med jeres råd

Personligt har jeg den holdning at børn skal have et fast beløb i lommepenge. Jeg ved dog ikke helt hvad jeg mener at beløbet skal være.

Til gengæld har jeg også den holdning at de ikke skal have penge for at hjælpe til. Jeg mener at børn skal lære at man hjælper til i familien fordi man er en del af en fællesskab og vi skal alle yde det vi kan til fællesskabet. Derfor skal de hjælpe og derfor mener jeg ikke at det skal kædes sammen med penge da lektien om fællesskabet så går af fløjten efter min mening.

Men altså alle kan jo gøre det de føler er bedst, men sådan her vil jeg gøre når Amanda bliver ældre

Anmeld

1. juni 2012

FruK

Jeg er imod at man skal have penge for at hjælpe til.

Min søn på 9 år får 100 om måneden hos mig. Det fungerer vist på en anden måde hos hans far - men han har altså to steder, han kan spare op.

Han har nogler få pligter hjemme, som han skal, uanset. Og han får sine lommepenge, uanset om han har husket pligterne.

Han har efterhånden fået ret godt styr på det der med, at jo længere han sparer op, jo større ting, har han råd til - og når han bruger af pengene, så er sparegrisen pludselig tom. Han tænker sig rigtig godt om, før han bruger dem.
Jeg kan dog sagtens finde på at spæde lidt til, hvis der er noget, han ikke har råd til, og rigtig gerne vil have.

Her i foråret lykkedes det ham at købe en pakke Lego til 1700 kr, med hjælp af opsparingen hos både mig og far.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.