bondebrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2012

ano14316

Solstrålebørn skriver:

Okey... 

Jeg fandt en opskrift... 

Bondebrød: 2 store brød

270 g. groft rugmel
500 g. hvedemel
200 g. ølandshvedemel
4 dl. natural youghurt
3 dl. varmt vand
50 g. gær
1 tsk. salt
½ dl. olivenolie
1 spsk. honning

Bland først youghurt og varmt vand, hvori gæren opløses. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet og glat. Lad nu dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.

Herefter slåes dejen ned i to lige store brød, som formes og placeres på bageplader med bagepapir på (jeg brugte 2 bageplader, da brødene fylder ret meget allerede inden hævningen). Her hæver brødene igen lunt og tildækket i ca. 45 min. eller indtil de har nået dobbelt størrelse.

Når brødene er klar, pensles de med sammenpisket æg og drysses med lidt mel - jeg brugte rugmel. Herefter skæres der 8 fine snit i brødet, så de på den måde danner fine trekanter der er lige til at rive af, når brødet er færdigbagt.

Bag brødene i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 35 min. (varmluft 180 grader)

ja.. den har jeg faktisk også lige fundet.. men både honning og yoghurt er NO GO.. desværre..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2012

Kofoed.

Solstrålebørn skriver:

Ma

Okey... 

Jeg fandt en opskrift... 

Bondebrød: 2 store brød

270 g. groft rugmel
500 g. hvedemel
200 g. ølandshvedemel
4 dl. natural youghurt
3 dl. varmt vand
50 g. gær
1 tsk. salt
½ dl. olivenolie
1 spsk. honning

Bland først youghurt og varmt vand, hvori gæren opløses. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet og glat. Lad nu dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.

Herefter slåes dejen ned i to lige store brød, som formes og placeres på bageplader med bagepapir på (jeg brugte 2 bageplader, da brødene fylder ret meget allerede inden hævningen). Her hæver brødene igen lunt og tildækket i ca. 45 min. eller indtil de har nået dobbelt størrelse.

Når brødene er klar, pensles de med sammenpisket æg og drysses med lidt mel - jeg brugte rugmel. Herefter skæres der 8 fine snit i brødet, så de på den måde danner fine trekanter der er lige til at rive af, når brødet er færdigbagt.

Bag brødene i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 35 min. (varmluft 180 grader)

Man skal nok undlade honning, når det er til børn, bare lige så folk er obs på det.

Anmeld

31. maj 2012

Solstrålebørn

31. maj 2012

ano14316

Kofoed. skriver:

Tænker jeg også, måske ikke halvdelen, men noget.. Men kan du helt undgå mælk?

hvordan fandt de ud af, at h*n ikke kunne tåle det.

ja.. det skulle da ikke være et problem at undgå mælk.. hvad tænker du på her?

Hun hævede voldsomt op efter at have fået alm. modermælkserstatning.. ellers fik hun nutramigen, fordi der var risiko for allergi. så anbefaler man jo det i de første 4 mdr. 

Hun var så over et halvt år da det skete..

Anmeld

31. maj 2012

Kofoed.

ano14316 skriver:

ja.. det skulle da ikke være et problem at undgå mælk.. hvad tænker du på her?

Hun hævede voldsomt op efter at have fået alm. modermælkserstatning.. ellers fik hun nutramigen, fordi der var risiko for allergi. så anbefaler man jo det i de første 4 mdr. 

Hun var så over et halvt år da det skete..

Jeg har aldrig laver rugbrød, kun franskbrød, så aner ikke om der skal mælk i

Puha, men så ved man jo det, min søster har en mild grad endnu og ved hvad det har gjort ved hende, så træls.

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1323/Bagvaerk-opskrifter/Bondebroed

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=8527

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/verdens-bedste-broed

Der findes SÅÅÅ mange opskrifter..

søg evt. på google, Bondebrød opskrift

Det er ikke bondebrød nogen af dem der.. kan godt se de  hedder det.. men bondebrød er en blanding af rug og hvede..

Og 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 - dyb vejr trækning -  jeg har selvfølgelig prøvet at google bondebrød opskrift og mange andre ting for at finde det..

ellers mange tak..

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

Solstrålebørn skriver:

Og her.. 

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=8528

det er ikke rigtig den slags bondebrød..

Anmeld

31. maj 2012

Solstrålebørn

ano14316 skriver:

det er ikke rigtig den slags bondebrød..

De er godt nok svære at finde... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.