bondebrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.114 visninger
26 svar
0 synes godt om
31. maj 2012

ano14316

Er det nogen der ligger inde med en opskrift?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2012

Maja_4000

Jeg gør ikke .. Men vil også gerne have en

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

Maja_4000 skriver:

Jeg gør ikke .. Men vil også gerne have en

jaa... det er ikke til at finde..

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

der må da være nogen der selv bager bondebrød..

Anmeld

31. maj 2012

Kofoed.

Uden at vide noget, så tænker jeg, at det må være mel, rugmel, vand, noget der for det til at hæve evt mælk, ikke andet. Men vil også gerne have den, få synes godt nok det er dyrt i brugsen, vores nærmeste indkøbs sted.

Men lidl har en pakke til 5,5 hvis der ikke kommer nogen opskrifter.

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

Kofoed. skriver:

Uden at vide noget, så tænker jeg, at det må være mel, rugmel, vand, noget der for det til at hæve evt mælk, ikke andet. Men vil også gerne have den, få synes godt nok det er dyrt i brugsen, vores nærmeste indkøbs sted.

Men lidl har en pakke til 5,5 hvis der ikke kommer nogen opskrifter.

ja.. jeg tænker også sådan noget og så surdej.. men det er mest forholdet mellem hvede og rug, og så hæve tider, men ellers må jeg jo bare prøve mig lidt frem, og så komme med en update.. hvis man nu tager udgangspunkt i rugbrød, og så erstatter halvdelen af rugen med hvede, så går det nok ikke helt skævt..

Anmeld

31. maj 2012

Solstrålebørn

Lidl har nogle pakker hvor man bare skal tilsætte vand og i ovnen med det, og wupti så er der bondebrød... 

Anmeld

31. maj 2012

ano14316

Solstrålebørn skriver:

Lidl har nogle pakker hvor man bare skal tilsætte vand og i ovnen med det, og wupti så er der bondebrød... 

jaa.. men det skal helst være helt hjemmelavet.. det er bl.a. fordi jeg gerne vil bage for en i min mdr. gruppe som har et barn der ikke kan tåle mælk.

Anmeld

31. maj 2012

Solstrålebørn

ano14316 skriver:

jaa.. men det skal helst være helt hjemmelavet.. det er bl.a. fordi jeg gerne vil bage for en i min mdr. gruppe som har et barn der ikke kan tåle mælk.

Okey... 

Jeg fandt en opskrift... 

Bondebrød: 2 store brød

270 g. groft rugmel
500 g. hvedemel
200 g. ølandshvedemel
4 dl. natural youghurt
3 dl. varmt vand
50 g. gær
1 tsk. salt
½ dl. olivenolie
1 spsk. honning

Bland først youghurt og varmt vand, hvori gæren opløses. Tilsæt herefter de øvrige ingredienser og ælt dejen til den er ensartet og glat. Lad nu dejen hæve lunt og tildækket i ca. 30 min.

Herefter slåes dejen ned i to lige store brød, som formes og placeres på bageplader med bagepapir på (jeg brugte 2 bageplader, da brødene fylder ret meget allerede inden hævningen). Her hæver brødene igen lunt og tildækket i ca. 45 min. eller indtil de har nået dobbelt størrelse.

Når brødene er klar, pensles de med sammenpisket æg og drysses med lidt mel - jeg brugte rugmel. Herefter skæres der 8 fine snit i brødet, så de på den måde danner fine trekanter der er lige til at rive af, når brødet er færdigbagt.

Bag brødene i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 35 min. (varmluft 180 grader)

Anmeld

31. maj 2012

Kofoed.

ano14316 skriver:

ja.. jeg tænker også sådan noget og så surdej.. men det er mest forholdet mellem hvede og rug, og så hæve tider, men ellers må jeg jo bare prøve mig lidt frem, og så komme med en update.. hvis man nu tager udgangspunkt i rugbrød, og så erstatter halvdelen af rugen med hvede, så går det nok ikke helt skævt..

Tænker jeg også, måske ikke halvdelen, men noget.. Men kan du helt undgå mælk?

hvordan fandt de ud af, at h*n ikke kunne tåle det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.