Så er det sagt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.326 visninger
28 svar
0 synes godt om
30. maj 2012

DitteFisk

Jeg har lige brug for at komme af med noget her. 

Jeg har en dreng på 4½ år. Dejlig, sød, charmerende, hjælpsom, kærlig. 
Men han har altid haft en uro i kroppen som vi ikke helt har vidst hvor kom fra - ofte er det slet slet ikke noget problem, men jeg og børnehaven har sammen fået fat i børne ergo- og fysioterapeterne fordi det af og til kunne give ham problemer - svært ved at holde kroppen i ro ved samlinger, flyvsk og lidt distræt ind i mellem. Mest i børnehaven hvor der jo er meget uro. Dem "tilkaldte" vi da han var lidt over 3 år. Vi får så svar fra dem næsten et år efter. Og da han er 4 og nogle måneder starter de et kort forløb med undersøgelser af ham (en MAP-test). I går fik vi så tilbagemeldingen på de undersøgelser. Og det har overvældet mig... 

Min dreng har meget lav muskel-spænding (lav muskel-tonus) og har derfor store sansemotoriske vanskeligheder... av. Og hvad vil det så sige for ham? Ja, det vil sige at han skal bruge enorme krafter på bare at styre sin krop, noget som bliver automatiseret hos mennesker (holde hovedet, styre armen/skulderen/benene, osv) og han får ikke automatiske impulser fra krop til hjerne der gør at han kan holde sig tilpas "vågen" hvis han sidder stille - ergo er han nødt til at vifte med arme el. lign. for at holde sig i gang, for ellers bliver han sløv i kroppen. Så når han virker til at have en uro i kroppen så er dette simpelthen en strategi han har udviklet for at holde sin krop i gang uden at blive sløv (og distræt).. 

Av av av, det var overvældende for mig... tænk at han kæmper med bare at styre sin krop! Sådan en ting som at gå op ad en bakke er derfor meget hårdere for ham end for andre og så er der ikke plads til at koncentrere sig om andet når man samtidg skal have styr på den krop! Han kan faktisk ikke engang løfte sit hoved fra gulvet (liggende på ryggen).. hvilket er skræmmende. For det er især hans nakke der er svag, og den er vigtig for resten af kroppen.. Men han er så god til alting, det er derfor det ikke har bekymret mig yderligere hidtil... han KAN alt.. han fortæller mig sommetider at han er løbet tør for energi (han kalder det magi.. dejligt ord for det), og tænk at han endda kan sætte ord på at det er hårdt for ham.. og så klarer tingene alligevel.. han er s*tme sej.. 

Og det er noget han skal leve med. Han kan aldrig få en stærk muskel-spændning. Men ergo- og fys beroligede mig og sagde at vi kan træne ham så han ikke skal have det så svært med det helt basale mere (hovedet, nakken, styre kroppen..) så der er plads til at lære andre ting. For han er ikke bagud kognitivt eller sprogligt.. men han kan få meget svært feks i skolen hvor han gerne skal have overskud til at lære og ikke kun koncenterer sig om at holde sig i gang... Heldigvis kan det trænes, så det blir nemmere for ham. 

Det skal lige ind i min knold... og jeg kan ikke lade være med at tænke; hvad har jeg gjort forkert? Hvad er det jeg ikke har givet ham? Hvor kunne jeg have handlet anderledes? .. men de fortalte mig at det er medfødt, og at jeg self ikke kunne have vidst at han havde det sådan når børn er så gode til at tilpasse sig.. men bare jeg dog havde vidst det tidligere.. 

Håber i fik jer boret igennem det hele og hvis ikke er det okay. Jeg skulle bare lige lufte det.. spørg endelig, hvis det er..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

Rebecca55

Puha det må være en hård besked at få... Stort til jer.

Anmeld

30. maj 2012

DitteFisk

Rebecca55 skriver:

Puha det må være en hård besked at få... Stort til jer.

Ja, det fylder meget i mig lige nu. Tak 

Anmeld

30. maj 2012

Maise86

Puha sikke en besked at få! Men må også sige sikke en sej lille gut han er!

Jeg ønsker jer alt det bedste (l)

Anmeld

30. maj 2012

Trine89

hold da op.. sikke en besked af få at få søde.. 

Sender da lige en ordenlig håndfuld 'er afsted til dig.. 

Anmeld

30. maj 2012

Trine89

Dobbelt. 

Anmeld

30. maj 2012

Leneur

Hold da op. Det har jeg ikke hørt om før men dejligt at i nu ved hvorfor han er en uro og at der kan trænes så det trods alt bliver bedre.

Anmeld

30. maj 2012

DitteFisk

Maise86 skriver:

Puha sikke en besked at få! Men må også sige sikke en sej lille gut han er!

Jeg ønsker jer alt det bedste (l)

Tak for det det var bestemt ikk det sjoveste at høre. Men godt at få afklaring.

Anmeld

30. maj 2012

DitteFisk

Trine89 skriver:

hold da op.. sikke en besked af få at få søde.. 

Sender da lige en ordenlig håndfuld 'er afsted til dig.. 

Tak søde  

Anmeld

30. maj 2012

foto på lærred

Ville ikke forlade tråden uden et . Det er altid hårdt at få besked om, at ens barn ikke er helt sund og rask som "andre" børn. Men når det nu ikke kan være anderledes, så tænker jeg, at det i hvertfald er godt at I har fået en diagnose og nu ved hvorfor dit barn gør sådan så folk ikke gik og troede at det var fordi han var "ukoncentreret/uartig" osv når han ikke kunne sidde stille til samling eller lign. Men at han rent faktisk kæmper en kamp.

Jeg kan kun sætte mig ind i hvor ked af det I må være, da man jo aldrig ønsker sine børn skal kæmpe med en sygdom.

Håber I får alt den hjælp i får brug for.

Camilla

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.