Er det svigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.398 visninger
12 svar
0 synes godt om
30. maj 2012

sommer1988

Min SP har sagt at min søn på nu 4 uger kun må spise hver. 3 time +/- et kvarter (8 gange i døgnet, hvilket også er det normale mellem 6-8 gange i døgnet), fordi han ligger over sin kurve, og har derfor spist for meget på for kort tid. Det vil sige at vi skal strække den, ved at trøste ham med sut osv. og hvis det er en varm sommer dag og han virkelig er tørstig, kan vi give ham 10 ml kogt afkølet vand. Ellers resultere det i at maven fordøjer for tit og for meget, og han får derfor ondt i maven.. og det er jo en ond cirkel.

Problemet er så at min kæreste bliver mega utålmodig og hurtigt frustreret når han græder og det er svært at trøste ham, og han nærmest tvivler på om det kan være rigtig det vi gør, og vil have at jeg skal forhøre mig med lægen om vores søn føler sig svigtet på længere sigt. Og da mange af vores venner/bekendte også siger at hmm det lyder da underligt, og de ville tro at spædbørn bare skal have når de er sultne til de er mætte.. Gør det ikke bedre. 

Hvad mener i, tror i vi skal være bekymret for at han føler svigt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

Københavnermor

Jeg ved ikke om han føler svigt, men jeg har da også fået fortalt at ammebørn bare må spise når de er sultne, og at de ikke kan få for meget..

Anmeld

30. maj 2012

christinak

sommer1988 skriver:

Min SP har sagt at min søn på nu 4 uger kun må spise hver. 3 time +/- et kvarter (8 gange i døgnet, hvilket også er det normale mellem 6-8 gange i døgnet), fordi han ligger over sin kurve, og har derfor spist for meget på for kort tid. Det vil sige at vi skal strække den, ved at trøste ham med sut osv. og hvis det er en varm sommer dag og han virkelig er tørstig, kan vi give ham 10 ml kogt afkølet vand. Ellers resultere det i at maven fordøjer for tit og for meget, og han får derfor ondt i maven.. og det er jo en ond cirkel.

Problemet er så at min kæreste bliver mega utålmodig og hurtigt frustreret når han græder og det er svært at trøste ham, og han nærmest tvivler på om det kan være rigtig det vi gør, og vil have at jeg skal forhøre mig med lægen om vores søn føler sig svigtet på længere sigt. Og da mange af vores venner/bekendte også siger at hmm det lyder da underligt, og de ville tro at spædbørn bare skal have når de er sultne til de er mætte.. Gør det ikke bedre. 

Nu ved jeg ikke hvad din søn vejer, men min søn er 6 uger og har taget 2 kg på siden fødslen og jeg ammer ham så tit han vil specielt når det er varmt udenfor og min sp har ikke sagt noget til det

Anmeld

30. maj 2012

Frk. Himmelblå

sommer1988 skriver:

Da vi boede i Kbh, havde vi en (ellers sød) sp, som sagde præcis! det samme til mig. 

Har siden - og med andet barn - KUN hørt det modsatte. Det ER et svigt. Du lærer din dreng, at han ikke bliver mødt med forståelse, når han udtrykker sine behov. 

Am ham.

Anmeld

30. maj 2012

Karo

Man skal nogen gange passe på de der sundhedsplejesker og deres råd.

Min datter er en kort pige, men min mand og jeg er heller ikke for høje og derfor egentligt meget naturligt. Da hun ikke fulgte den skide kurve fik jeg besked på at hun ikke fik næring nok og at jeg skulle sørege for at hun fik massere af fedt. Fløde og smør i kartofflemos osv. Ida voksede stadig ikke efter kurven og da hun var 9 måneder gammel begyndte hun at snakke om at hun muligvis skulle på hormoner.

Jeg ringede derfor til min læge og vi kom til tjeck. Det hele drejede sig om at hun lå 3 cm under gennemsnitskurven. Og jg mener en gennemsnitskurve er et gennemsnit og nogen ligger under og andre over - deraf gennemsnit.

Jeg fik besked på at Ida var fin. Dog var hun noget "tyk" så vi skulle stoppe med ekstra fedtet og istedet slå koldt vand i blodet. Hun er 2 år i dag og er stadig en 2 -3 cm mindre end hendes jævnalderne, men vi kan jo ikke alle være lige høje.

Jeg ville gå til min læge hvis jeg var jeg og snak med ham / hende om det. Sundhedsplejeskerne er desværre tiltider meget fokuserede på de kurver og glemmer at kigge på barnet istedet.

Anmeld

30. maj 2012

Mother-love

Jeg fik det samme afvide. Det er ikke svigt mit problem var bare at isabella hele tiden ville spise fordi jeg ikke havde nok. Hvilket jeg så ikke vidste. Men jeg blev indlagt sammen med hende hvor hunogså kun måtte spise hver 3. Time for hun ville ellers få ondt i maven og så blev hun vejet før og efter hun havde spist. Hvor vi så fandt ud af at jeg ikke havde nok til hende. Det er rigtig hårdt men de siger det kun lige er 1-2 dage hvor det er slemmest.fordi da de sutter hele tiden får de ikke ret meget og derfor bliver hurtig sulten igen.

Anmeld

30. maj 2012

raca

din sp er galt på den.

havde dit barn ondt i maven? og børn kan også få ondt i maven af at overspise som i forstore potioner som sp vil tvinge ham til PT

Ammebørns kuve er anderledes en flaskebørns, flaskebørn vokser jævnt ammebørn vokser hurtigt i starten og langsommere senre, ofte bruger sp de kurver der er lavet på flaskebørn, og dette gør at en del sp dømmer ammebørn til og vokse forkert.

+ når du ikke ammer efter behov, har dit barn svært ved at øge mælkemænden, dvs hvis du forsætter sådan resikere du at du ikke kan øge mængdemænden ved det drøje appetitspring der ofte ligger ved 3-4 mdr, så de sp er indirekte med til pga fejlagtig vejledning at spolere din amning

det er normalt at amme mellem 8-12 gange i døgnet ved et så lille barn.. børns mavesæk er små, og ammemælken er lettere at fordøje, da den er tilspasset barnet, MME er ikke tilapsset så fint som MM. og derfor er det for barnet svære at fordøje og derfor spiser det kun ca hver 3-4 time ved mme. 

du kan evt for at sikre at dit barn ikke kun får den tynde sukkerholdige mm, block amme, dvs amme så du kun skifter bryst hvert 2 eller 3 time og derved når barnet helt i bund og måske bliver han så aftomatisk mæt i længre tid, for hvis du giver ham fra hver bryst hver 2 time kan det være han aldrig når helt i bud og derved ikke når helt ned til den virkelig mættende og tykke mælk.. men kun får den tynde mælk.. dette kan også give noget uro o maven.. men det er ikke usundt for en mave og lave noget ofte.. maver behøves ikke holde pauser

Anmeld

30. maj 2012

Carina:-)

Frk. Himmelblå skriver:

Da vi boede i Kbh, havde vi en (ellers sød) sp, som sagde præcis! det samme til mig. 

Har siden - og med andet barn - KUN hørt det modsatte. Det ER et svigt. Du lærer din dreng, at han ikke bliver mødt med forståelse, når han udtrykker sine behov. 

Am ham.

Enig!

Det er svigt at lade sit barn græde forgæves-

Og lige som der findes dårlige læger,pædagoger,lærer,tømrer,mekaniker osv.

Findes der dårlige sp.

Når han græder efter mad,trøst eller andre basale behov som så bliver ignoreret skades han .

Læste på et tidspunkt en artikel om at børns hjerner skades hvis de græder uden at blive hørt -

Det var i forbindelse med diskution om bogen Sov godt.

Så din kæreste har ret

Anmeld

30. maj 2012

Carina:-)

raca skriver:

din sp er galt på den.

havde dit barn ondt i maven? og børn kan også få ondt i maven af at overspise som i forstore potioner som sp vil tvinge ham til PT

Ammebørns kuve er anderledes en flaskebørns, flaskebørn vokser jævnt ammebørn vokser hurtigt i starten og langsommere senre, ofte bruger sp de kurver der er lavet på flaskebørn, og dette gør at en del sp dømmer ammebørn til og vokse forkert.

+ når du ikke ammer efter behov, har dit barn svært ved at øge mælkemænden, dvs hvis du forsætter sådan resikere du at du ikke kan øge mængdemænden ved det drøje appetitspring der ofte ligger ved 3-4 mdr, så de sp er indirekte med til pga fejlagtig vejledning at spolere din amning

det er normalt at amme mellem 8-12 gange i døgnet ved et så lille barn.. børns mavesæk er små, og ammemælken er lettere at fordøje, da den er tilspasset barnet, MME er ikke tilapsset så fint som MM. og derfor er det for barnet svære at fordøje og derfor spiser det kun ca hver 3-4 time ved mme. 

du kan evt for at sikre at dit barn ikke kun får den tynde sukkerholdige mm, block amme, dvs amme så du kun skifter bryst hvert 2 eller 3 time og derved når barnet helt i bund og måske bliver han så aftomatisk mæt i længre tid, for hvis du giver ham fra hver bryst hver 2 time kan det være han aldrig når helt i bud og derved ikke når helt ned til den virkelig mættende og tykke mælk.. men kun får den tynde mælk.. dette kan også give noget uro o maven.. men det er ikke usundt for en mave og lave noget ofte.. maver behøves ikke holde pauser

Anmeld

30. maj 2012

maria_wlt

Carina:-) skriver:

Enig!

Det er svigt at lade sit barn græde forgæves-

Og lige som der findes dårlige læger,pædagoger,lærer,tømrer,mekaniker osv.

Findes der dårlige sp.

Når han græder efter mad,trøst eller andre basale behov som så bliver ignoreret skades han .

Læste på et tidspunkt en artikel om at børns hjerner skades hvis de græder uden at blive hørt -

Det var i forbindelse med diskution om bogen Sov godt.

Så din kæreste har ret

ENIG...

Selvfølgelig kan man godt prøve med lidt vand eller sutten, men hvis det viser sig at han er SULTEN så skal han da selvfølgelig have mad..

GI HAM SIN BRYST 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.