Jeg er ikke helt sikker på om jeg er i stand til at hjælpe dig videre, men vil lige skrive mine erfaringer ud fra en 3 års-pendlers syn.
Jeg bor i Viborg og arbejder til dagligt i Risskov ved Aarhus (når jeg ikke lige er på barsel for første gang nu her
). Jeg har 72 km på arbejde hver vej og det tager ca. 1 time og 5 minutter om morgenen og om eftermiddagen. Jeg har et drømmejob og de er åbenbart også super glad for mig, da de har valgt at give mig en firmabil udelukkende for at gøre afstanden lettere for mig. Jeg har et par ting jeg i hvert fald kan nævne du skal tage med i dine overvejelser, lidt blandet positivt og negativt - i tilfældig rækkefølge 
- Du kan få befordringsfradrag, når afstanden er mere end 25 km fra din bopæl, mener jeg. Du kan beregne hvor meget på skats hjemmeside, så du har nogle facts inden du beslutter dig.
- Myldretrafik eller ej? For mig har det haft stor betydning at vejen til min arbejdsplads er rimelig utrafikeret pga. dens beliggenhed, dvs. jeg slipper for alle de lange køer i Aarhus-området, ellers havde det let taget mig op i mod 1,5 time i stedet for en time. Så km-afstanden er ikke kun afgørende.
- Om eftermiddagen, hvor man bare gerne vil hjem, er det ærgerligt at vide at tiden i bilen går fra sine fritidsinteresser/evt. børn.
- De mange km tærrer på bilen, min kører langt hver uge og det kan mærkes på den.
- Min arbejdsplads er en rigtig pendler-arbejdsplads, hvor 75% har minimum tre kvarters transport, det gør at der er stor fleksibilitet omkring mødetider og stor forståelse i forbindelse med trafikale røv-dage 
- Jeg bruger tit tiden om morgenen i bilen til at få renset hovedet og få sat min dag i system, så jeg er klar når jeg møder ind på kontoret.
Nå det var bare lidt strø-tanker, du har måske tænkt på nogle af dem, men det kan måske hjælpe at lave en +/- liste. Følg mavefornemmelsen tror jeg er mit råd