At ruske et barn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.521 visninger
12 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. maj 2012

Anonym trådstarter

Hej Tøser.

Denne tråd er selvfølgelig inspireret af dokumentaren om stine-sagen.

Jeg sad igår og så den sammen med min kæreste. Vi venter vores første barn og min kæreste har ikke tidligere erfaringer med børn. (dvs han har aldrig holdt et barn)

Det spørger ham om han kender til ruskesyndrom og ved hvad det kan gøre ved et barn, hertil svarer han at det ved han faktisk ikke. Han kan regne ud at man jo nok ikke skal gøre det, eftersom han ved man skal passe på deres hoveder mens man holder dem, og at de ikke selv kan holde deres hoved som små, så det er nok meget skøbeligt det første års tid.

Jeg er for at slå helt fast ABSOLUT ikke bange for min kæreste vil kunne skade vores barn, nok tvært imod tror jeg han vil være helt vildt overbeskyttende.

MEN det hele fik mig til at overveje om nybagte forældre bliver informeret omkring det at ruske et barn og hvad skade det kan gøre? Det er vel ikke en selvfølge at alle ved det og at alle kan tænke sig til det.

OBS! Jeg har ikke på nogen måde mistænkt Stine og Benno for at være uvidende, disse tanker er bare udsprunget af dokumentaren.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2012

Laulund87

Jeg synes nu det giver sig selv at man er forsigtig ved en nyfødt og selvfølgelig ikke rusker det

Anmeld

16. maj 2012

Fru.Mäes <3

Jeg fik den er "LIBERO-bog" hos lægen, hvor der f.eks. står noget i bogen om det at ruske et barn...

Ellers får man vist ikke noget af vide om det.. 

Anmeld

16. maj 2012

Wimmie

Laulund87 skriver:

Jeg synes nu det giver sig selv at man er forsigtig ved en nyfødt og selvfølgelig ikke rusker det

Enig, men når man tænker på hvad der var "lovligt" da jeg var barn (i 80'erne), så tror jeg fatisk der er rigtig mange er er uvidende om hvilke konsekvenser det kan få.

Det er jo desværre ikke så mange år siden at revselsretten blev afskaffet, og jeg tror ikke at alle forældre lige tænkte over at det nok var værre at ruske et barn end at give en endefuld (som jeg synes er slem nok!)

Synes bestemt også der skal mere fokus på ruskevold netop fordi nogle nok gør det i afmagt selvom de godt ved at de ikke burde ruske et spædbarn 

Anmeld

16. maj 2012

come2

Anonym skriver:

Hej Tøser.

Denne tråd er selvfølgelig inspireret af dokumentaren om stine-sagen.

Jeg sad igår og så den sammen med min kæreste. Vi venter vores første barn og min kæreste har ikke tidligere erfaringer med børn. (dvs han har aldrig holdt et barn)

Det spørger ham om han kender til ruskesyndrom og ved hvad det kan gøre ved et barn, hertil svarer han at det ved han faktisk ikke. Han kan regne ud at man jo nok ikke skal gøre det, eftersom han ved man skal passe på deres hoveder mens man holder dem, og at de ikke selv kan holde deres hoved som små, så det er nok meget skøbeligt det første års tid.

Jeg er for at slå helt fast ABSOLUT ikke bange for min kæreste vil kunne skade vores barn, nok tvært imod tror jeg han vil være helt vildt overbeskyttende.

MEN det hele fik mig til at overveje om nybagte forældre bliver informeret omkring det at ruske et barn og hvad skade det kan gøre? Det er vel ikke en selvfølge at alle ved det og at alle kan tænke sig til det.

OBS! Jeg har ikke på nogen måde mistænkt Stine og Benno for at være uvidende, disse tanker er bare udsprunget af dokumentaren.

Jeg synes det er alm sund fornuft at man ikke rusker et barn.

Anmeld

16. maj 2012

Dinna88

Jeg tænker, at er man lidt uvidende på området osv, så fortæller de STENSIKKERT en på sygehuset at det at støtte hovedet er megamonster vigtigt. Og kan man lægge 2 og 2 sammen, så vil jeg stærkt formode, at man kan regne ud, at man ikke ryster barnet - når hovedet skal støttes, som noget af det vigtigste.

måske er det bare mig der er naiv?

Anmeld

16. maj 2012

Anonym trådstarter

Laulund87 skriver:

Det tror jeg også det gør for de fleste, men kan ikke lade være med at tænke på om man får den fornødne viden om det hvis man ikke selv tænker det. Det er jo ret alvorlige skader for en reaktion der ofte sker i frustration.

Anmeld

16. maj 2012

Anonym trådstarter

Wimmie skriver:

Enig, men når man tænker på hvad der var "lovligt" da jeg var barn (i 80'erne), så tror jeg fatisk der er rigtig mange er er uvidende om hvilke konsekvenser det kan få.

Det er jo desværre ikke så mange år siden at revselsretten blev afskaffet, og jeg tror ikke at alle forældre lige tænkte over at det nok var værre at ruske et barn end at give en endefuld (som jeg synes er slem nok!)

Synes bestemt også der skal mere fokus på ruskevold netop fordi nogle nok gør det i afmagt selvom de godt ved at de ikke burde ruske et spædbarn 

du fangede med det samme min tankegang og bekymring.

Anmeld

16. maj 2012

Anonym trådstarter

come2 skriver:

Jeg synes det er alm sund fornuft at man ikke rusker et barn.

Ja. det er det også for mig, men hvad med mennesker der aldrig har været i forbindelse med et spædbarn og ikk har læst diverse diskutioner omkring børn? der er jo fædre der bliver forældre uden at have den fjerneste anelse om hvad de skal stille op.

og det er jo ret alvorlige skader der kan komme af at ruske et lille barn.

Anmeld

16. maj 2012

Loa

På den ene side kan jeg følge dig og på den anden, ikke. 

Som flere skriver, burde det jo være logisk at man skal passe ekstrem på et spædbarn, men samtidig tænker jeg på, hvordan en SP håndterede mit barn da jeg var til åbent hus, i vores by. Min datter var meget urolig og ville ikke falde til ro, og hun tog hende ud af mine arme og stod og svingede hende frem og tilbage, ekstremt hurtigt, og sagde at det bare kunne være det der skulle til for at få hende til at falde til ro....... 

Altså, ærligt, det kan man da godt forstå hvis mødre/fædre bliver forvirret over så.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.