Hvad spiser jeres på 7 måneder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.351 visninger
11 svar
0 synes godt om
15. maj 2012

Frøken J.

Ja, det giver vel egentlig lidt sig selv spørgsmålet. Hvad og hvornår spiser jeres bebser på omkring 7 måneder? Hvor mange "alm mad" måltider og hvor mange flasker/bryst?

Er lidt i tvivl om hvornår man egentlig går over til at give dem mellemmåltider som ikke er mælk

Roses dag:

Ml. 6-7: Havregrød eller øllebrød (på fuld MME) med en kop vand til
10: En lille flaske (Omkring 120 ml)
12: Enten risgrød med noget revet frugt på, eller rugbrødstern smurt med leverpostej eller philadelphia + noget frugt. Eller af og til en LILLE smule A38 med bananmos ved siden af rugbrøden og så mælk på kop.
15: En flaske på omkring 150 ml
18: Aftensmad. Enten det samme som vi får eller grøntsager med lidt kød eller fisk. Mælk på kop.
Ml. 21-23: Drømmeflaske på 200 ml

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2012

L&V

Frøken J. skriver:

Ja, det giver vel egentlig lidt sig selv spørgsmålet. Hvad og hvornår spiser jeres bebser på omkring 7 måneder? Hvor mange "alm mad" måltider og hvor mange flasker/bryst?

Er lidt i tvivl om hvornår man egentlig går over til at give dem mellemmåltider som ikke er mælk

Roses dag:

12: Enten risgrød med noget revet frugt på, eller rugbrødstern smurt med leverpostej eller philadelphia + noget frugt. Eller af og til en LILLE smule A38 med bananmos ved siden af rugbrøden og så mælk på kop.
18: Aftensmad. Enten det samme som vi får eller grøntsager med lidt kød eller fisk. Mælk på kop.

Laura er godt nok begyndt at miste interessen for flasken men en normal dag ville se sådan ud ca.

Morgenmad kl 9.00 Havregrød (på sødmælk) eller spelt grød med A38 m hindbærsmag i. Sødmælk eller vand til

11.30. flaske på 210ml

14.30-15.00 rugbrød med smør eller leverpostej + lidt frugtmos. Vand eller sødmælk til

17.00 flaske 210ml

19.00 Aftensmad oftest af det vi får ellers grønsagsmos eller havregrød

I løbet af dagen småspiser hun lidt figne, abrikos, skorpe eller knækbrød også har hun en drikkedunk med sugerør som hun rander og patter i

Anmeld

15. maj 2012

Alexander&Lærke

Min lille Lærke har ikke fået flaske eller bryst til mellemmåltider siden hun var 6 md. Hun ville ikke have brygt mere da vi starte på fast føde eller ikke bare indimellem.

Om formiddagen plejer hun at sove en dejlig lang lur, så der har hun ikke fået noget. Så har hun fået rugbrød i tern med forskelligt smørre pålæg på til middag eller når hun er vågnet.

Så mellem 14-15 har hun da hun var 6-7 md fået enten yougurt/tykmælk med havregryn i, bolle med smør eller frugtmos.

Nu da hun er 9 md får hun stadig yougurt/tykmælk med havregryn evt banan i. Frugt i stykker så som melon, banan, kivi. Bolle/brød med smør.

Indtil for nylig har hun fået grød til aften, men nu får hun kartofler og grønt i små stykker. Kød er hun ikke så glad for. Hun får også lidt af det vi andre får, men det taget tid at vænne sig til..

Anmeld

15. maj 2012

Holbæktrunten

Frøken J. skriver:

Roses dag:

Vores får (og ha fået siden 6 mdr)

ml 7 og 9 (hvornår vi nu står op) havregrød lavet på mme eller fuldkornsgrød. (om søndagen får han bagefter 1/2 rundstykke med smør han kan snaske i mens vi andre spiser)

ml 11 0g 13: rugbrød m leverpostej, smøreost, makrelsalat, tunsalat, skinkesalat, smørbar figenpålæg (en sjælden gang - bruger det også til at søde grød med forøvrigt)

ml 14 og 16: frugt, fx kiwi, banan, melon, revet æble, vindruer uden skræl og sten, og så evt en kiks/grissini/riskiks/1/2 rugbrød. 

18-19: aftensmad. fx kartoffel/gulerodsmos, boullionkartofler lavet i ovn (det samme som os) med kartoffel, gulerod og pastinak, moset pasta med det tilbehør vi andre får, blomkålssuppe. Af kød har han indtil videre fået kødboller jeg har kogt, men er så småt begyndt at give ham lidt af vores, meget findelt. Alt kartoffel og grød får han en tsk olie eller smør i (som det anbefales). Får vi fx hjemmelavede pommesfitter i ovnen, får han lov at sidde og hygge med en, det samme med grøntsager. Og så er han helt vild med tzazikki 

Han bliver som regel tilbudt en flaske mme om eftermiddagen inden frugt, men han gider den ikke rigtig efter vi startede på alm mad.

kl ca 19:30 bliver han tilbudt en lille natflaske på 140 (tømmer den sjældent, afviser ofte)

Derudover får han 1-2 natflasker i løbet af natten på 140 ml.

Noah er nu 8 mdr, men det har set sådan ud siden han var 6 mdr  Når det er rigtig varmt får han forøvrigt alle de agurkestave han kan gnaske i sig.

Anmeld

15. maj 2012

Annette A

Min dreng spiser en portion grød til morgenmad m. frugtmos. Drikker vand til.

Ikke så længe efter får han en flske tilskudsblanding på mellem 100-150 ml.

Om formiddagen får han gulerodsbondebrød med en eller anden form for smørepålæg. Drikker vand til.

Om eftermiddagen får han en portion havregrød. Drikker vand til.

Lidt senere endnu en flaske på mellem 180-200 ml.

En time inden aftensmaden får han et sykke grovtoast med smør eller en moset banan. Drikker vand til.

Til aftensmad får han det samme som os, enten blendet eller moset i nødvendigt omfang. Grøntsager hver dag. Drikker vand til.

Han slutter aften af med en flaske på 180-200 ml.

Derudover får han smagsprøver af forskellige ting som ikke fylder som hele måltider, men det andet er hans mere faste måltider.

Jeg tror bare man skal føle sig frem og mærke hvordan barnet reagerer på det hele. Min dreng har været lidt "langsom" med den faste føde i forhold til hvor hurtige de andre børn i min mødregruppe har været. Men det fungerer for ham og nu er han meget åben over for de fleste ting han bliver tilbudt. Men man tænker jo hele tiden om man gør det godt nok og går frem i det rigtige tempo.

Anmeld

15. maj 2012

hautecouture

Aya er godt nok 8 mdr, men spiser faktisk det samme som da hun var 7 mdr (dog får hun flere mejeriprodukter nu)

Morgen: sødmælkyoghurt med havregryn eller havregrød med revet æble.

Formiddag: frugt eller flaske

Middag: bondebrød med smørepålæg

Eftermiddag: flaske

Aften: det samme som os (er det helt umuligt, bikser vi noget mos sammen ud af vores grøntsager eller koger et par kartofler til hende.

"putteflaske" inden sengetid ca. kl 19.

Anmeld

15. maj 2012

Julemusen

Kan de klare at få rugbrød så tidligt. Min dreng på 6 1/2 måned får kun to måltidt grød eller mos og ellers flaske. Fik skæld ud af SP fordi jeg snakkede om at gå over til tre måltider. Min søn er en stor dreng på 74 cm og 11 kg. Så de har altid været efter mig fordi de mener at jeg overfodre ham. Men tror da jeg starter på nr 3 måltid nu så

Anmeld

15. maj 2012

MomInTheMaking

Frøken J. skriver:

Roses dag:

Jeg har ammet og suppleret med flaske.

Penny nægtede flasken 3 dage efter vi var startet "rigtigt" op på mos. Så hun får faktisk ikke meget mælk.

Det ser ca. sådan her ud:

kl. 06.00 babs

kl.07.00 Grød med svesker (hun skal have en skål med svesker tilsat hver dag, ellers ryger fordøjelsen.)

kl. 10.00 frugt mos

kl. 13.00 gulerodsmos og babs (eller anden grønsagsmos, men hun vil helst have gulerødder )

kl. 16.00 frugtmos

kl. 18.00 smagsprøver det samme som vi får til aften. (ikke ret meget)

kl. 19.00 godnat grø + babs. (som oftest havregrød eller øllebrød.)

kl. 03.00 babs

Hun er STOR modstander af klumper, så det er svært at inføre rugbrød og lignende, men vi tager det stille og roligt, hun er mere end villig til at smage på tingene. hehe så det skal nok komme.

Anmeld

15. maj 2012

Frøken J.

Kitty-Katten skriver:

Kan de klare at få rugbrød så tidligt. Min dreng på 6 1/2 måned får kun to måltidt grød eller mos og ellers flaske. Fik skæld ud af SP fordi jeg snakkede om at gå over til tre måltider. Min søn er en stor dreng på 74 cm og 11 kg. Så de har altid været efter mig fordi de mener at jeg overfodre ham. Men tror da jeg starter på nr 3 måltid nu så

Tja, det er nok en vurderingssag og kommer an på hvornår man startede. Jeg startede på grød da hun var 4 måneder, så for mig er det helt naturligt hun er deroppeaf nu

Mht. rugbrød så ja, det kan de spise, hvis de selv vil/kan. De skal jo lige lære de skal tygge maden Det er Rose ret skrap til, og elsker hendes rugbrød!

Anmeld

15. maj 2012

Frøken J.

Tak for jeres svar! Det er altså meget rart at se hvordan det er hos andre + få inspiration til hvad de små kan spise!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.