Spise selv hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

973 visninger
14 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. maj 2012

Anonym trådstarter

Hej piger.
Mn datter bliver snart et år, og så tænkte jeg hvornår spise børn normalt selv? Hun kan godt spise lidt selv hvis det er frugt, grønt, brød og lign. Men kun som hygge ikke sådan spise for at være mætagtigt.

I forhold til aftensmaden, så bliver den jo most. Hvornår spiser de med ske eller gaffel. Altså hun ved godthvad en ske eller gaffel skal bruges til. Hun kan godt styrre mod maden med en. Og ved godt skeen eller gaflen skal i munden men det går så ikke så godt hihihi. Jeg er egentlig mest bange for at vi gør hende en bjørnetjeneste ved at give hende mad. Men hun er ikke så meget for at få noget på hænderne hehehe hvis der er noget der sidder på hendes hænder bliver hun ved med at ryste hendes hånd til det falder af. (man er jo ikke en prinsesse for ingenting vel hehehe )

Men hvornår spiste jeres selv? De har først lige bet om at jeg gav noget med i vs hun selv kunne sidde med og så self. Mos så de har så noget så hun bliver mæt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2012

MorDk

Vores dreng har siddet og spist selv fra han var 8 måneder eller deromkring. Han har været rigtig god til det med gaflen siden han var 10 mdr. Han fik ikke most sin mad fra han var 8-9 måneder. Der tyggede han det. Tror det er meget forskelligt fra barn til barn og fra forældre til forældre... Kommer også an på hvad man vil afprøve og hvor tidligt! Vi har bare lade ham "bestemme" hvad han kunne klare. Han spiser alt idag og han sviner næsten ikke. Han er også begyndt nu at bruge sin kniv til at skære med. Han er knapt 2o mdr.

Anmeld

15. maj 2012

Valle81

At spise med kniv, det gør selv mine de store på 8 og 6 sjældent

At spise med gaffel har mind gjort ved 9 mdr alder. Så kunne de selv få rugbrød, agurk, kartofler, gulerødder, kød osv. Mind stoppede ved samme tid med mos om aftenen og har spist det vi har spist

Anmeld

15. maj 2012

serinasmor

Hej piger.
Mn datter bliver snart et år, og så tænkte jeg hvornår spise børn normalt selv? Hun kan godt spise lidt selv hvis det er frugt, grønt, brød og lign. Men kun som hygge ikke sådan spise for at være mætagtigt.

I forhold til aftensmaden, så bliver den jo most. Hvornår spiser de med ske eller gaffel. Altså hun ved godthvad en ske eller gaffel skal bruges til. Hun kan godt styrre mod maden med en. Og ved godt skeen eller gaflen skal i munden men det går så ikke så godt hihihi. Jeg er egentlig mest bange for at vi gør hende en bjørnetjeneste ved at give hende mad. Men hun er ikke så meget for at få noget på hænderne hehehe hvis der er noget der sidder på hendes hænder bliver hun ved med at ryste hendes hånd til det falder af. (man er jo ikke en prinsesse for ingenting vel hehehe )

Men hvornår spiste jeres selv? De har først lige bet om at jeg gav noget med i vs hun selv kunne sidde med og så self. Mos så de har så noget så hun bliver mæt.

nu kommer jeg nok til at chokere dig lidt ..

serina spiste selv fra hun var ca 7½- 8 mdr .. hun ville ikke mades og nægtede mad hvis hun ikke selv fik lov.. det blev et værre svineri mad i håret, på gulvet, i nakken, ALLE vejne .. men efterhånden blev det bedre .. vi holdt op med at mose maden fordi det så blev nemmere for hende at styre .. så var det bare små bider i stedet ..  vi begyndte at give hende en gaffel/ske da hun var omkring 1 år og hun begyndte aktivt at bruge den til at stikke med selv da hun har 1½ (før det stak vi mad på for hende) .. nu er hun 2 år og 4 mdr og får også altid en kniv .. det er ikke altid det lykkes for hende at skære selv .. men hun kan godt skære hendes rugbrød over på en god dag ... og kan selv dele hendes kartofler .. ellers bruger hun den mest som redskab til at skubbe op på gaflen ..

Anmeld

15. maj 2012

MorDk

Hos os virkede det også til at Victor han blev mere interesseret i maden når han kunne se hvad det var han spiste + han kunne undersøge det. Det er lidt svært når det er most!

Anmeld

15. maj 2012

Valle81

serinasmor skriver:

nu kommer jeg nok til at chokere dig lidt ..

serina spiste selv fra hun var ca 7½- 8 mdr .. hun ville ikke mades og nægtede mad hvis hun ikke selv fik lov.. det blev et værre svineri mad i håret, på gulvet, i nakken, ALLE vejne .. men efterhånden blev det bedre .. vi holdt op med at mose maden fordi det så blev nemmere for hende at styre .. så var det bare små bider i stedet ..  vi begyndte at give hende en gaffel/ske da hun var omkring 1 år og hun begyndte aktivt at bruge den til at stikke med selv da hun har 1½ (før det stak vi mad på for hende) .. nu er hun 2 år og 4 mdr og får også altid en kniv .. det er ikke altid det lykkes for hende at skære selv .. men hun kan godt skære hendes rugbrød over på en god dag ... og kan selv dele hendes kartofler .. ellers bruger hun den mest som redskab til at skubbe op på gaflen ..

Det er et herligt svineri når de begynder at spise selv og lang tid bagefter børn, stol og gulv smurt ind

Anmeld

15. maj 2012

Anonym trådstarter

Okay så alt i alt gør vi vores datter en bjørnetjeneste
Synes det er lidt svært. Forstiller vi en tallerken foran hende ryger det hele på gulvet, sætter vi så f.eks rugbrødshapsere på bordet foran hende rykker hun lidt rundt på det. Og så ryger det ellers på gulvet. Ved sgu ikke hvad vi skal gøre. Hun gider heller ikke drikke af kop selv. Selvom vi ved hun kan. Hun gider ikke drikke af tudekop. For det går for langsomt. Hvis vi så giver hende en der ikke er " langsom" så hælder hun det ud overdet hele. Og så ryger koppen på gulvet.
Vi har aldrig haft de der perioder hvor kun ville selv. Hvad kan det skyldes?
Hun kan godt sidder med grønsager men kød selvom det er hakket kød vil hun ikke have det er ligesom om det er for " hårdt for hende" og det skal altså lige sige at hun har 7 tænder nu. 4 i overmunden og tre i undermnden.

Anmeld

15. maj 2012

L&V

Anonym skriver:

Okay så alt i alt gør vi vores datter en bjørnetjeneste
Synes det er lidt svært. Forstiller vi en tallerken foran hende ryger det hele på gulvet, sætter vi så f.eks rugbrødshapsere på bordet foran hende rykker hun lidt rundt på det. Og så ryger det ellers på gulvet. Ved sgu ikke hvad vi skal gøre. Hun gider heller ikke drikke af kop selv. Selvom vi ved hun kan. Hun gider ikke drikke af tudekop. For det går for langsomt. Hvis vi så giver hende en der ikke er " langsom" så hælder hun det ud overdet hele. Og så ryger koppen på gulvet.
Vi har aldrig haft de der perioder hvor kun ville selv. Hvad kan det skyldes?
Hun kan godt sidder med grønsager men kød selvom det er hakket kød vil hun ikke have det er ligesom om det er for " hårdt for hende" og det skal altså lige sige at hun har 7 tænder nu. 4 i overmunden og tre i undermnden.

Du kan købe sådan nogle børne tallerkner hvor der er en sugkop neden under så den står fast så er det kun bestikket og koppen der flyver lidt rundt

Anmeld

15. maj 2012

Anonym trådstarter

Hvordan ved i så at de har fået nok?

Anmeld

15. maj 2012

Clisolka

Anonym skriver:

Hej piger.

Isabella havde styr på skeen da hun var 13 mrd - et par uger efter havde hun styr på gaflen  Det er et værre svineri, men det er i hvert fald det værd 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.