missie20 skriver:
Jeg er mor til min altid glade søn på lige fyldt 2 år.
De sidste par uger, har jeg ikke kun få noget aftensmad i ham. Han er overhovedet ikke kræsen, tvært i mod, så elsker han mad. Han spiser rigtig godt til morgen, frokost og eftermiddag, men om aftenen vil han intet have. Jeg laver altid varmt sundt mad.
Da det har stået på et stykke tid begynder jeg og blive bekymret, han er robust af bygning, så ved han ikke mangler noget, men det kan da ikke være sundt i længden han ikke vil have aftensmad.
Hvad skal jeg stille op.
Mvh. Den lidt bekymret mor.
du skal presis INGEN ting gøre, det løser flest madkonflikter.
Du kan overveje hvad han får om eftermiddagen. Hvis min dreng på 2 år får noget kiks, brød eller lign efter kl 16.30, vil han IKKE spise kl 18 når der er aftensmad.
Så her gælder det om a få proppet lidt i ham kl 16 når han bliver hentet fra vuggestue.
Dernæst.... lad ham bestemme. Hvis han er sulten skal han nok spise. Hvis du begynder a 'tvinge' ham, snyde ham eller tilbyde og lave alle mulige retter, synes han først der er kommet en god fest ud af det, og vil nok slet ikke spise eller lave numre med dig.
Tilbyd ham det du normalt laver, og hvis han ikke har lyst eller kun spiser 3 skefulde, jamen så sig tak for mad og så er det bare helt i orden.
Nogen gange herhjemme kan vi tilbyde en aften-rugbrødsmad kl 19.15, inden han skal til a gøres natklar.
Det vigtigste er IKKE at lave et problem ud af det, og de sulter jo bestemt ikke.
Anmeld