Vil ikke spise aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.587 visninger
28 svar
0 synes godt om
8. maj 2012

missie20

Jeg er mor til min altid glade søn på lige fyldt 2 år.
De sidste par uger, har jeg ikke kun få noget aftensmad i ham. Han er overhovedet ikke kræsen, tvært i mod, så elsker han mad. Han spiser rigtig godt til morgen, frokost og eftermiddag, men om aftenen vil han intet have. Jeg laver altid varmt sundt mad.
Da det har stået på et stykke tid begynder jeg og blive bekymret, han er robust af bygning, så ved han ikke mangler noget, men det kan da ikke være sundt i længden han ikke vil have aftensmad.
Hvad skal jeg stille op.
Mvh. Den lidt bekymret mor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. maj 2012

missie20

Slet ingen der kan komme med noget råd og vejledning?

Anmeld

8. maj 2012

Rockertand

missie20 skriver:

Slet ingen der kan komme med noget råd og vejledning?

Der er ikke nogen grund til bekymring, det er helt normalt - og som en trøst: Der kommer flere af den slags episoder.

Disse perioder kan sagtens vare et par uger, og han får jo masser af mad, han har bare ikke lyst til at spise om aftenen. Herhjemme får børnene lov til at nøjes med det, de har lyst til - f.eks. gulerodsstave eller hvad der lige serveres, og så nøjes de med det......og nej, det er ikke fedt at stå i køkkenet i 1 time for det, men det er jo kun en periode, det går over igen.

Anmeld

8. maj 2012

chriwi

Hej Missie,

Historien er lidt den samme med vores datter på 2år. Hun spiser ekstremt lidt til aftensmad - og min mand havde endda lavet risengrød i går - hvilke er et hit. De sidste par måneder har hun ikke rigtig spist op, og vi øser ret små portioner op til hende. Vi har snakket med hendes børnehave, og de siger hun spiser rigtig meget dernede - og når hun kommer hjem, spiser hun også nemt en klapsammen mad + lidt banan og æble, og et par ostehapser - så vi har snakket om at hun simpelthen er mæt når aftensmaden kommer på bordet kl.18.

Snak med din børnehave/vuggestue og hør hvordan han spiser der.

Vh Christina

www.mmwfoto.dk

Anmeld

8. maj 2012

LR85

missie20 skriver:

Jeg er mor til min altid glade søn på lige fyldt 2 år.
De sidste par uger, har jeg ikke kun få noget aftensmad i ham. Han er overhovedet ikke kræsen, tvært i mod, så elsker han mad. Han spiser rigtig godt til morgen, frokost og eftermiddag, men om aftenen vil han intet have. Jeg laver altid varmt sundt mad.
Da det har stået på et stykke tid begynder jeg og blive bekymret, han er robust af bygning, så ved han ikke mangler noget, men det kan da ikke være sundt i længden han ikke vil have aftensmad.
Hvad skal jeg stille op.
Mvh. Den lidt bekymret mor.

du skal presis INGEN ting gøre, det løser flest madkonflikter.

Du kan overveje hvad han får om eftermiddagen. Hvis min dreng på 2 år får noget kiks, brød eller lign efter kl 16.30, vil han IKKE spise kl 18 når der er aftensmad.

Så her gælder det om a få proppet lidt i ham kl 16 når han bliver hentet fra vuggestue.

Dernæst.... lad ham bestemme. Hvis han er sulten skal han nok spise. Hvis du begynder a 'tvinge' ham, snyde ham eller tilbyde og lave alle mulige retter, synes han først der er kommet en god fest ud af det, og vil nok slet ikke spise eller lave numre med dig.

Tilbyd ham det du normalt laver, og hvis han ikke har lyst eller kun spiser 3 skefulde, jamen så sig tak for mad og så er det bare helt i orden.

Nogen gange herhjemme kan vi tilbyde en aften-rugbrødsmad kl 19.15, inden han skal til a gøres natklar.

Det vigtigste er IKKE at lave et problem ud af det, og de sulter jo bestemt ikke.

Anmeld

8. maj 2012

missie20

Rockertand skriver:

Der er ikke nogen grund til bekymring, det er helt normalt - og som en trøst: Der kommer flere af den slags episoder.

Disse perioder kan sagtens vare et par uger, og han får jo masser af mad, han har bare ikke lyst til at spise om aftenen. Herhjemme får børnene lov til at nøjes med det, de har lyst til - f.eks. gulerodsstave eller hvad der lige serveres, og så nøjes de med det......og nej, det er ikke fedt at stå i køkkenet i 1 time for det, men det er jo kun en periode, det går over igen.

Okay, rart og hører jeg ikke er alene. Det der er mest betryggende er han spiser godt hele dagen og han ikke mangler noget sul på kroppen. Tak for dit svar

Anmeld

8. maj 2012

Valle81

Rockertand skriver:

Præcis:0)

Vi har samme problem med Anton:0) Han har stort set nægtet at spise aftensmad siden hvan blev 1 1/2 år. Han sætter sig glad til bordet, tager en bid og siger tak for mad. Og vi kan ikke få mere i ham. Vi er holdt op med at gå op i det,det kommer nok igen.

Han spiser godt i løbet af dagen:0)

Anmeld

8. maj 2012

DitteMarie

Min søn på 18 mdr. Spiser generelt dårligt og  vi er så nogen af dem der tilbyder et alternativ til aftensmaden, det er enten et stykke rugbrød, ymer m. Drys eller grød. Hvis han ikke spiser noget vågner han efter et par timers søvn og er sulten, det dur ikke

Anmeld

8. maj 2012

missie20

chriwi skriver:

Hej Missie,

Historien er lidt den samme med vores datter på 2år. Hun spiser ekstremt lidt til aftensmad - og min mand havde endda lavet risengrød i går - hvilke er et hit. De sidste par måneder har hun ikke rigtig spist op, og vi øser ret små portioner op til hende. Vi har snakket med hendes børnehave, og de siger hun spiser rigtig meget dernede - og når hun kommer hjem, spiser hun også nemt en klapsammen mad + lidt banan og æble, og et par ostehapser - så vi har snakket om at hun simpelthen er mæt når aftensmaden kommer på bordet kl.18.

Snak med din børnehave/vuggestue og hør hvordan han spiser der.

Vh Christina

www.mmwfoto.dk

Har snakket med hans dagplejer og han spiser rigtigt godt hos hendes hele dagen, heldigvis. Kan også se på hans mave at den er stor og rund og fyldt med mad, men hans mave er også dårlig i øjeblikket, hænger nok sammen.
Tak for dit svar.

Anmeld

8. maj 2012

missie20

LR85 skriver:

du skal presis INGEN ting gøre, det løser flest madkonflikter.

Du kan overveje hvad han får om eftermiddagen. Hvis min dreng på 2 år får noget kiks, brød eller lign efter kl 16.30, vil han IKKE spise kl 18 når der er aftensmad.

Så her gælder det om a få proppet lidt i ham kl 16 når han bliver hentet fra vuggestue.

Dernæst.... lad ham bestemme. Hvis han er sulten skal han nok spise. Hvis du begynder a 'tvinge' ham, snyde ham eller tilbyde og lave alle mulige retter, synes han først der er kommet en god fest ud af det, og vil nok slet ikke spise eller lave numre med dig.

Tilbyd ham det du normalt laver, og hvis han ikke har lyst eller kun spiser 3 skefulde, jamen så sig tak for mad og så er det bare helt i orden.

Nogen gange herhjemme kan vi tilbyde en aften-rugbrødsmad kl 19.15, inden han skal til a gøres natklar.

Det vigtigste er IKKE at lave et problem ud af det, og de sulter jo bestemt ikke.

Vi gør heller intet, vi prøver dog og sætte ham op igen, inden maden bliver taget af bordet, så han har en chance mere. Men han får intet mad fra eftermiddags frugt kl. 15.30 og frem til kl. 18-18.30.
Tror vi vil prøve og lave nogle af hans livretter de næste par dage. Sidste mandag var jeg til fordrag med Lola Jensen, og hun forklarede også omkring aftensmaden og inden sengetid var det en god ide og tilbyde en smule mad men kun lidt, så maven ikke var helt fyldt inden sengetid, hvis barnet ikke ville spise aftensmad.
Tak for dit svar, råd og vejledning

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.