Hvordan fungerer det med statsstøtte til insemination?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.971 visninger
10 svar
0 synes godt om
29. april 2012

Metteris

Ja, jeg er altså lidt forvirret over det med insemination for jeg synes reglerne er blevet lavet om nogle gange.

Hvilken støtte får man når man gerne vil insemineres med donorsæd? Hvem skal man kontakte? Hvad skal man selv betale?
Det er ikke fordi det handler om pengene, det er fordi jeg ikke kan finde hoved og hale i det.

Min partner og jeg vil meget gerne i gang med planlægning af barn, men vi har brug for mere viden, og jeg synes ikke det er nemt at finde de opdaterede regler på nettet. 

Er det sådan at de første 3 inseminationer er på statens regning? Og vil I anbefale flere inseminationer ved samme ægløsning, eller kun 1 ad gangen?

Håber nogen kan hjælpe  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2012

ønskebørn74

Metteris skriver:

Ja, jeg er altså lidt forvirret over det med insemination for jeg synes reglerne er blevet lavet om nogle gange.

Hvilken støtte får man når man gerne vil insemineres med donorsæd? Hvem skal man kontakte? Hvad skal man selv betale?
Det er ikke fordi det handler om pengene, det er fordi jeg ikke kan finde hoved og hale i det.

Min partner og jeg vil meget gerne i gang med planlægning af barn, men vi har brug for mere viden, og jeg synes ikke det er nemt at finde de opdaterede regler på nettet. 

Er det sådan at de første 3 inseminationer er på statens regning? Og vil I anbefale flere inseminationer ved samme ægløsning, eller kun 1 ad gangen?

Håber nogen kan hjælpe  

selve behandlingen er gratis.. der gives kronikker tilskud til medicinen.. så her er egenbetalingen kun ialt ca. 3600kr om året..

Anmeld

29. april 2012

Metteris

Mange tak  

Så sæd er gratis? Medicin er jo lige til at overskue! (Vil ikke kalde sæd for medicin )

Anmeld

29. april 2012

La´chrissen

Metteris skriver:

Mange tak  

Så sæd er gratis? Medicin er jo lige til at overskue! (Vil ikke kalde sæd for medicin )

med mindre man vælger at gå efter en helt bestemt person i donor register. så mener jeg at man skal betale noget for det. men man har vist 3 gratis forsøg. så vidt jeg kan forstå på det. for pr. 1. januar 2012 blev det igen betalt af staten.

Anmeld

29. april 2012

nielsen80

Mange tak  

Det kommer an på om det er offentligt eller privat I benytter. Hvis I bruger det offentlige og dermed fravælger mulighed for åben doner, så er behandlingen inkl. sæd gratis de første tre forsøg. Vil i have en åben doner er det privat, og dermed koster behandlingen også. Ved ikke lige hvad priserne er, men tror du kan google det.
Skal I i det offentlige skal det over en læge, hvor I får en henvisning til en fertilitetsklinik.

Mange gange held og lykke!

Anmeld

29. april 2012

Metteris

Tusind tak for svarene! 
Jeg tror at det i vores situation er bedst med en 100% anonym donor frem for en åben donor. Og jeg regner med at det bliver gennem det offentlige. 

Men hvordan så hvis man vil benytte sæd fra en man kender? Det er sandsynligvis ikke aktuelt, men nu kom jeg bare til at tænke på det!

Tak  

Anmeld

29. april 2012

ønskebørn74

Metteris skriver:

Mange tak  

hvis der stadig er egen betaling på sæd er det også til at betale sig fra..

mener det lå på omkring 700kr sidste år da man selv skulle betale..

Anmeld

29. april 2012

Mutti2B

Metteris skriver:

Tusind tak for svarene! 
Jeg tror at det i vores situation er bedst med en 100% anonym donor frem for en åben donor. Og jeg regner med at det bliver gennem det offentlige. 

Men hvordan så hvis man vil benytte sæd fra en man kender? Det er sandsynligvis ikke aktuelt, men nu kom jeg bare til at tænke på det!

Tak  

Nu er jeg lidt nysgerrig . Må jeg spørge hvorfor I mener det i jeres tilfælde er bedst med en anonym? Manden kan jo aldrig kontakte barnet. Det er kun hvis barnet ønsker et møde med ham for at få stillet sin nysgerrighed om sin anden biologiske halvdel at der vil være kontakt. Og det bliver jo aldrig en far for barnet.

Anmeld

9. maj 2012

Metteris

Mutti2B skriver:

Nu er jeg lidt nysgerrig . Må jeg spørge hvorfor I mener det i jeres tilfælde er bedst med en anonym? Manden kan jo aldrig kontakte barnet. Det er kun hvis barnet ønsker et møde med ham for at få stillet sin nysgerrighed om sin anden biologiske halvdel at der vil være kontakt. Og det bliver jo aldrig en far for barnet.

Jeg kan se at jeg har glemt at få svaret på dette!! 

Men det mener vi faktisk fordi der er rigtig mange juridiske ting som er til stort besvær hvis vi ønsker en kendt donor. 
Det er ikke muligt får min kæreste at adoptere vores fælles barn før kommunen har kørt en faderskabssag og alt mulig fjollet - selvom de godt ved at man er blevet insemineret.
Desuden er det vores barn, og jeg kan virkelig godt forstå hvis barnet ønsker at vide noget om sin biologiske far - Men jeg tror nogle gange det kan gøre det endnu værre at vide lidt end slet ikke at vide noget.
Dertil ønsker jeg ikke at mit barn skal lide under en biologisk far som afviser ham/hende - OG vi ønsker at det er vores barn, og det føles kort sagt bedre hvis vi er de eneste forældre i barnets liv. 

Man kan vende det og spørge hvordan du evt. ville have det hvis du og din mand skulle benytte jer af donorsæd fra en åbendonor? Måske ville du have svært ved at vide at du fik barn med en anden mand, og måske ville det være svært for din mand at vide at der var en anden mand derude som kunne "overtage" hans plads. Hvis du forstår? 

Anmeld

9. maj 2012

Mutti2B

Metteris skriver:

Jeg kan se at jeg har glemt at få svaret på dette!! 

Men det mener vi faktisk fordi der er rigtig mange juridiske ting som er til stort besvær hvis vi ønsker en kendt donor. 
Det er ikke muligt får min kæreste at adoptere vores fælles barn før kommunen har kørt en faderskabssag og alt mulig fjollet - selvom de godt ved at man er blevet insemineret.
Desuden er det vores barn, og jeg kan virkelig godt forstå hvis barnet ønsker at vide noget om sin biologiske far - Men jeg tror nogle gange det kan gøre det endnu værre at vide lidt end slet ikke at vide noget.
Dertil ønsker jeg ikke at mit barn skal lide under en biologisk far som afviser ham/hende - OG vi ønsker at det er vores barn, og det føles kort sagt bedre hvis vi er de eneste forældre i barnets liv. 

Man kan vende det og spørge hvordan du evt. ville have det hvis du og din mand skulle benytte jer af donorsæd fra en åbendonor? Måske ville du have svært ved at vide at du fik barn med en anden mand, og måske ville det være svært for din mand at vide at der var en anden mand derude som kunne "overtage" hans plads. Hvis du forstår? 

Jeg ER gravid med en åben donor

Forstår ikke lige det du skriver med afvisning? Manden er forpligtiget til et møde med barnet hvis det ønsker det og så er det jo jeres opgave som forældre at gøre det klart for barnet at det ikke er en far. Han er lige så meget en "far" som en anonym donor. Han vil aldrig kunne overtage pladsen!
Der vil altid være en del papirarbejde når man bliver forældre til et donorbarn for det er jo ikke normen. Så synes da at hvis det er fordi der er for meget juridisk og papirarbejde at det er lidt ærgeligt at fratage barnet enhver mulighed for at spejle sig i sit biologiske ophav. Hvis barnet på et tidspunkt får det behov er det jo uigenkaldeligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.