Ja, min datter på snart 10 mdr. vil ikke støtte på sine fødder og har aldrig kunne/ville det... 
Er så bange for at der er noget galt med hende... For synes alle i hendes alder kan det 
Når jeg øver med hende laver hun bare spaghetti ben eller trækker den op under sig...
Er der noget jeg kan gøre for at hun lære det, eller skal hun undersøges? Er der andre der står i samme situation? 
Altså nu er det jo svært at sige om der er noget fat med hende, men det behøver der langt fra at være. Det gjorde mit datter også. Det er helt normalt, det er bare i den sene ende af det normale med stadig normalt. Jeg fik at vide af børnelæge at hvis bare de viser tegn til at ville gå senest når de er halvanden så er det indenfor det normale. Der er enda børn som viser tegn til at ville gå senere end det uden at det er unormalt. Min datter var knap et år gammel før hun overhovedet kunne støtte på benene og det er først nu hvor hun er 16 mdr at hun kan gå bag ved en gåvogn eller gå hvor vi holder hende i hænderne. Hun kan ikke gå selv.
Jeg selv hverken kravlede eller gik før jeg var halvanden. Men jeg kan godt følge dig, for man føler virkelig at alle andre kan end ens eget barn og omgivelserne presser en syntes man. Men bare hold fast i at det er normalt og der er sikkert noget andet (fx det sproglige eller det finmotoriske) som din datter er bedre til end gennemsnittet i stedet 
Jeg ved ikke om der som sådan er noget du kan gøre for at hun skal lære det. Man kan/bør ikke pace børns udvikling frem. Hun vil kunne det når hun er motorisk klar til det. Men selvfølgelig er det godt generelt at styrke deres motorik ved at tumle med dem osv og fx lave "kranløft" hvor hun ligger på ryggen og du tager fat i hendes hænder og "hejser" hende op at sidde og senere op at stå.
Man fraråder i dag hoppegynge kraftigt da det skader deres motoriske udvikling.
Anmeld