Min oldefar (billede)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.533 visninger
21 svar
0 synes godt om
27. april 2012

An&Jo

Min far (og os andre) ved faktisk ikke rigtig ret meget om vores ophav, men så har min far været ved at rydde op på loftet, og fundet nogle af de ting han har arvet fra min farmor og farfar, og deriblandt lå der et maleri af min fars farfar, som er malet nede i Lemvig by i starten af 1900 tallet vil jeg tro..

Han ringede så til Lemvig museum fordi han ikke lige vidste hvem maleren var, og ved at beskrive billedet fik han fortalt at ham på maleriet altså hed Morten Berg, og at det var min fars farfar, han fik yderligere afvide at maleren hed A. Jensen, og gik under kaldenavnet system Jensen i Lemvig dengang..

Min fars farfar, altså min oldefar var trommeslager i Lemvig, og gik rundt og trommede tilfældigt på sin tromme (som også er på billedet) derudover var han den der slukkede lanternerne i gaderne om aftenen, og så kunne han altid fortælle klokken til dem der var interesseret i at vide det.. Derudover var han skomager, og en meget succesfuld en af slagsen dengang.. Deraf udspringer at min egen farfar var skomager og guldsmed..

Min far fik derudover afvide at hans farfar var død i 1940 og at han blev 83 år gammel (præcis ligeså gammel som MIN farfar blev)

Det er totalt vildt at jeg gik fra at vide absolut ingenting om min oldefar, til at vide ret mange ting..
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. april 2012

Masig

Det var da lidt sjovt at de lige kendte billedet

Og skægt pludselig at få noget historie med....

Anmeld

27. april 2012

An&Jo

Masig skriver:

Det var da lidt sjovt at de lige kendte billedet

Og skægt pludselig at få noget historie med....

Det var maleriet de vidste det udfra, det er vildt..

Men det er fedt at få noget historie koblet på sin familie, især når man ikke rigtig vidste noget om den i forvejen..

Anmeld

27. april 2012

Masig

An&Jo skriver:

Det var maleriet de vidste det udfra, det er vildt..

Men det er fedt at få noget historie koblet på sin familie, især når man ikke rigtig vidste noget om den i forvejen..

Ja bestemt da....

Anmeld

27. april 2012

Røverdatter

WOW, sej oldefar alligevel! Er helt vild med sådan noget historie om sin eller andres familier

Anmeld

27. april 2012

An&Jo

Himmelsmil skriver:

WOW, sej oldefar alligevel! Er helt vild med sådan noget historie om sin eller andres familier

jaa det var en ret sej oldefar, ærgeligt man aldrig nåede at møde ham..

men samtidig er det også vildt at se hvor meget min far lige sin far og farfar

Anmeld

27. april 2012

Røverdatter

jaa det var en ret sej oldefar, ærgeligt man aldrig nåede at møde ham..

men samtidig er det også vildt at se hvor meget min far lige sin far og farfar

Ja det må være sjovt Især hvis der er mange ligheder. Også fx. det med arbejdet som guldsmed og skomager som din farfar og er/var  

Anmeld

27. april 2012

jydeinden

An&Jo skriver:

Min far (og os andre) ved faktisk ikke rigtig ret meget om vores ophav, men så har min far været ved at rydde op på loftet, og fundet nogle af de ting han har arvet fra min farmor og farfar, og deriblandt lå der et maleri af min fars farfar, som er malet nede i Lemvig by i starten af 1900 tallet vil jeg tro..

Han ringede så til Lemvig museum fordi han ikke lige vidste hvem maleren var, og ved at beskrive billedet fik han fortalt at ham på maleriet altså hed Morten Berg, og at det var min fars farfar, han fik yderligere afvide at maleren hed A. Jensen, og gik under kaldenavnet system Jensen i Lemvig dengang..

Min fars farfar, altså min oldefar var trommeslager i Lemvig, og gik rundt og trommede tilfældigt på sin tromme (som også er på billedet) derudover var han den der slukkede lanternerne i gaderne om aftenen, og så kunne han altid fortælle klokken til dem der var interesseret i at vide det.. Derudover var han skomager, og en meget succesfuld en af slagsen dengang.. Deraf udspringer at min egen farfar var skomager og guldsmed..

Min far fik derudover afvide at hans farfar var død i 1940 og at han blev 83 år gammel (præcis ligeså gammel som MIN farfar blev)

Det er totalt vildt at jeg gik fra at vide absolut ingenting om min oldefar, til at vide ret mange ting..

hehe det er altid sjovt at gå tilbage i sin slægt og finde ud af nogen ting. Især når man ikke selv har kendt dem.

Anmeld

27. april 2012

An&Jo

Himmelsmil skriver:

Ja det må være sjovt Især hvis der er mange ligheder. Også fx. det med arbejdet som guldsmed og skomager som din farfar og er/var  

min farfar var guldsmed og skomager, og min oldefar var jo så skomager..

min far blev også håndværker, han blev bare møbelsnedker istedet for skomager..

Anmeld

27. april 2012

An&Jo

jydeinden skriver:

hehe det er altid sjovt at gå tilbage i sin slægt og finde ud af nogen ting. Især når man ikke selv har kendt dem.

jaa præcis..

Det er meget sjovt at finde ud af hvor man stammer fra..

Min farmors familie finder vi nok ikke rigtig ud af noget om.. alt hvad vi ved er at hun er fra en sigøjnerfamilie der har rødder i Spanien, vi har ikke engang hendes pigenavn fra før hun blev gift

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.