Status og udviklingssamtale i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2012

bullerbassen

TeamRocket skriver:

Vi har fået et skema der skal udfyldes med

'Kan'

'Kan næsten'

'Kan med hjælp'

'Kan ikke'.

Hvilket er okay, i guess. Men jeg bryder mig ikke om at skulle sidde og pege fingre af de ting min datter måske ikke er helt med på. Og de har så valgt vi skal have skemaet for 1 til 2 år ældre børn. Så det er 3 ud af 12 ting pr afsnit hvor hun så vil opleve nederlag og få et 'Kan ikke' eller 'Kan med hjælp'. Kan det virkelig være iorden, hun er lige fyldt 4 år sidste måned og dette skema er fra 5 til 6 år/børnehaveklassebørn. Min datter er i forvejen en meget følsom pige der bliver ked af det når folk siger ting som 'ej det har du gjort forkert' eller 'det kan du ikke finde ud af' eller 'du er ikke god nok' og hun har absolut ikke brug for nederlag. Øv. Hun er jo en fantastisk pige der har været igennem meget. Blev jeres små børn også testet med de store børns test ?

Det syntes jeg slet ikke er ok, har arbejdet i børnehave og har aldrig hørt at man bruger dette.

Syntes bestemt ikke det er på sin plads og peje fingere af hvad barnet ikke kan , og da slet ikke mens de små øre lytter.

Jeg har før ved skole hjem samtaler ladetmores dreng blive hjemme, fordi elevplanen ikke var just positiv. Han har det svært nok i forvejen, så det skal han ikke høre på.

Selvfølgelig er der ting der evt skal arbejdes med, men det skal fortolkes på en ordenlig måde

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2012

helle85

TeamRocket skriver:

Vi har fået et skema der skal udfyldes med

'Kan'

'Kan næsten'

'Kan med hjælp'

'Kan ikke'.

Hvilket er okay, i guess. Men jeg bryder mig ikke om at skulle sidde og pege fingre af de ting min datter måske ikke er helt med på. Og de har så valgt vi skal have skemaet for 1 til 2 år ældre børn. Så det er 3 ud af 12 ting pr afsnit hvor hun så vil opleve nederlag og få et 'Kan ikke' eller 'Kan med hjælp'. Kan det virkelig være iorden, hun er lige fyldt 4 år sidste måned og dette skema er fra 5 til 6 år/børnehaveklassebørn. Min datter er i forvejen en meget følsom pige der bliver ked af det når folk siger ting som 'ej det har du gjort forkert' eller 'det kan du ikke finde ud af' eller 'du er ikke god nok' og hun har absolut ikke brug for nederlag. Øv. Hun er jo en fantastisk pige der har været igennem meget. Blev jeres små børn også testet med de store børns test ?

sådan noglen bruger de også i den børnehave hvor min børn gå (der få forælderne dem dog ikke med hjem og skal udfylde endnu)

men hvis din datter skal med ind til mødet og donges oven i hovede med det som hun ikke kan så tror jeg ikke de bruger dem rigtig.

men i den børnehave hvor mine gå der bruges det til at se på hvor det enkelte barn ligge henne hvad de er gode til og hvad der skal arbejdes på at de bliver bedre til uden børnen ved det  men jeg mener så også at der er nogen for 4-5 år

det er sådan jeg mener det er, men det kan værer der er nogen pædagoger her inde som ved det noget bedre.

og ellers må du spørge om det virkelig kan passe at hun skal med til det møde

Anmeld

26. april 2012

Nettemor

Det skema har jeg set før.. Meeeen det er da et til at 'teste' /afgøre om det er modne til at begynde i skole? I hvert fald sådan det blev brugt i den sammenhæng jeg så det..

Anmeld

26. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg tror altså ikke, du har noget at frygte. Det er jo ikke meningen, at alle hendes "kan ikke" vil blive remset op som en omgang fejlfinding. Jeg har aldrig oplevet eller hørt om pædagoger, der ikke var i stand til at lade sådan en samtale foregå på barnets præmisser og niveau. Måske virker det voldsomt på dig at se det skematiseret, hvad hun ikke kan, men pædagogerne ved vel lige så godt som dig, at hun har brug for at få styrket sit selvværd.

Jeg kender godt det pågældende system og synes, det er udmærket - det har aldrig været hensigten, at det skal bruges til at høvle børnene igennem en omgang "her er alt det, du ikke duer til". 

Hvis du er skeptisk over for pædagogernes evner til at gennemføre samtalen på en måde, der ikke gør din datter ked, så tal da med dem forinden og spørg ind til, hvad der skal ske. 

Anmeld

26. april 2012

wamse

TeamRocket skriver:

Der står bare status og udviklingssamtale 5-6 år/børnehaveklassebørn. Der står i hæftet at barnet skal med, så man sammen kan udarbejde en plan for hvad der skal øves på og gøres bedre osv. Jeg synes det er helt forkert.

Jeg tror da ikke, at det forventes at jeres barn kan alle de ting, men alle har jo forskellige udvikling, så nogle på samme alder som jeres barn vil jo kunne noget af det, som 5-6 årige kan

Jeg kan sagtens forestille mig, at en sådan samtale vil kunne gøres rigtig konstruktivt for jeres barn også

Men når i er i tvivl om samtalen, så spørg ind til det, og hør om hvordan resultaterne formidles overfor jer og jeres barn

Anmeld

26. april 2012

Rsa

Forstår ikke hvorfor institutionen vælger at give dig et status og udviklings skema til samtale, når sin datter kun er 4 år.

Som mange af de andre skriver, er hensigten med dem, at det skema skal tage udgangspunkt i skole-parathed! 

Synes du skal snakke med dem, om hvorfor de vælger, at netop det skema skal tage udgangspunkt i jeres samtale eftersom det er ment i en anden kontekst....

Jeg hader de skemaer, men institutionerne er desværre pålagt, at skulle lave dem i henhold til, at "hjulet"skal følge barnet....

Selvom det er svært, så lad være med at se det som en samtale med udgangspunkt i, hvad dn datter ikke kan, men se det som et billede på hendes nærmeste udviklings zone, hvilket kan hjælpe både dig og institutionen til, at se på hvilke små skub der skal til, før hun kan lige netop x...

Anmeld

26. april 2012

Pikku Myy

TeamRocket skriver:

Nej det troede jeg heller ikke. Men jo, det skal hun og så skal man sammen udarbejde en plan for hvad hun skal gøre bedre og øve sig på(det står i hæftet). En af tingene jeg hæfter mig ved er bla spørgsmålet om, om hun kan stave sit eget navn. Altså hun har først lige lært sit forbokstav - selfølgelig kan hun ikke skrive sit eget navn. Og det skal hun da ikke klandres for ?  Hun er lige fyldt 4 for god sake !

Jeg synes det virker meget voldsomt at din datter skal med ind - og det er egentlig ligegyldigt om de holder det positivt eller ej...

Når det er sagt, så udfyldte vi også et lignende skema i forbindelse med min søns overgang fra vuggestue til børnehave. Efterfølgende var vi til en samtale med pædagogen, hvor vi med udgangspunkt i vores og hendes skemaer, snakkede om hvor fokus skulle være på vores dreng. Vi snakkede som sådan ikke skemaet igennem, men mere de notater både vi og pædagogen havde taget da vi udfyldte det. På den måde var det en god måde at have tænkt over tingene inden samtalen gik i gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.