Anonym skriver:
Mange tak for dit svar
min mor og jeg har altid haft et tæt forhold og jeg vil derfor have det svært med at fortælle hende at hun ikke kan være en del af vores liv osv da jeg elsker min mor meget højt og jeg ved det ville knuse hendes hjerte da hun altid har set frem til at blive mormor.. og udover det ville det selvfølgelig også knuse mit hjerte hvis hun ikke ville være i vores liv mere
min mor er ellers en dejlig person udover det og både mig og min kæreste holder af hende som person MEN den trælse egoisme hun lider af er bare en ting der er svær at håndtere og leve med.
Tror dersværre min mor ville være ligeglad med at min svigermor blev udsat for det samme som hende selv hvis bare hun får lov til det hele med baby.. jeg kender min mor ud og ind og ved at hun ville ønske at det var hende og KUN hende 
altså hun har kun dårligt at sige om min svigermor og de ting hun kommer med, og hvis jeg giver tegn på at jeg godt kan li tingene så griner hun bare som om jeg laver sjov og så siger hun " Ej de ting hun giver er gammeldags, og hvad er det dog for noget at give ?? det jeg giver er meget bedre for jeg har samme smag som dig selv" det er okay hun tænker disse ting men kan hun dog for pokker ikke holde det for sig selv istedet for at såre andre !!
hun ligger absolut ikke skjul på at det kun er hende der kan købe de rigtige ting osv.
Desuden bliver hun også HAMRENDE fornærmet hvis det ikke er hende der for scannings billeder og info osv at vide først.. så hver gang er vi næsten tvunget til at informere hende før andre da hun ellers flipper en kriger og hyler hvis hun finder ud af hun er nr 2
sådan en simpel ting kan genere hende i flere uger. Da min svigermor købte tøj til os første gang gav min mor sig til at tude i flere dage over det 
Ok, hvis du ellers har et tæt og kærligt forhold til din mor, så kan jeg godt forstå, at du ikke kan sige, at hun ikke skal være en del af jeres liv, det ville jeg heller ikke under nogen omstændigheder kunne!
Kan du på nogen måde sætte dig ned og fortælle hende, hvad det gør ved dig, at hun opfører sig sådan? Og måske lægge ud, at du bliver ked af det, og trækker dig en lille smule fra hende, når det er den opførsel hun lægger for dagen, og det har du slet ikke lyst til!
Og så fortælle hende, at du har set hvor ondt det gør på dig, at hun ikke bliver prioteret lige så højt i din brors barns liv, og du derfor under ingen omstændigheder, vil gå med til, at hun forsøger at gøre det mod din svigermor! Der skal være plads til dem begge og det er rigtig vigtigt for jer. Og det betyder på ingen måde, at hun bliver holdt udenfor, men bare at farmor heller ikke skal holdes udenfor!
Det lyder til, at hun er rigtig bange for, at derr går tid fra hende, hvis farmor bliver en del af babys liv, men det betyder, at det er en gave for både hende og farmor at få et barnebarn!
Jeg håber så meget, at du kan nå ind til din mor, så du ikke risikerer, at du begynder at trække dig fra hende, fordi hun ikke vil se det fra anden side end hendes egen... Jeg tror personligt, at jeg ville komme til at trække mig, ligegyldigt hvor meget jeg elsker min mor, fordi jeg ikke ville kunne overskue alt det drama og ikke synes mit barn skulle udsættes for det...
Rigtig mange

jeg håber du kan få lidt fornuft ind i hovedet på din mor