Anonym skriver:
Mange tak for dit svar
min mor og jeg har altid haft et tæt forhold og jeg vil derfor have det svært med at fortælle hende at hun ikke kan være en del af vores liv osv da jeg elsker min mor meget højt og jeg ved det ville knuse hendes hjerte da hun altid har set frem til at blive mormor.. og udover det ville det selvfølgelig også knuse mit hjerte hvis hun ikke ville være i vores liv mere
min mor er ellers en dejlig person udover det og både mig og min kæreste holder af hende som person MEN den trælse egoisme hun lider af er bare en ting der er svær at håndtere og leve med.
Tror dersværre min mor ville være ligeglad med at min svigermor blev udsat for det samme som hende selv hvis bare hun får lov til det hele med baby.. jeg kender min mor ud og ind og ved at hun ville ønske at det var hende og KUN hende 
altså hun har kun dårligt at sige om min svigermor og de ting hun kommer med, og hvis jeg giver tegn på at jeg godt kan li tingene så griner hun bare som om jeg laver sjov og så siger hun " Ej de ting hun giver er gammeldags, og hvad er det dog for noget at give ?? det jeg giver er meget bedre for jeg har samme smag som dig selv" det er okay hun tænker disse ting men kan hun dog for pokker ikke holde det for sig selv istedet for at såre andre !!
hun ligger absolut ikke skjul på at det kun er hende der kan købe de rigtige ting osv.
Desuden bliver hun også HAMRENDE fornærmet hvis det ikke er hende der for scannings billeder og info osv at vide først.. så hver gang er vi næsten tvunget til at informere hende før andre da hun ellers flipper en kriger og hyler hvis hun finder ud af hun er nr 2
sådan en simpel ting kan genere hende i flere uger. Da min svigermor købte tøj til os første gang gav min mor sig til at tude i flere dage over det 
Din mor lyder godt nok til at være for viderekommende... For mig lyder det næsten, som om du er den mest voksne af jer to. Du skal jo behandle hende som et skrøbeligt barn, der er bange for at blive snydt for noget. Jeg tager virkelig hatten af for, at du magter det.
Når barnet kommer til verden, vil du på ingen måde have overskud til også at skulle være mor for din mor. Dit barn skal jo heller ikke vokse op med en konkurrence mellem sine bedstemødre. Med det, du beskriver her, kan jeg da godt komme i tvivl om, hvorvidt din mor vil holde sig for god til at tale nedsættende om farmor, når barnet hører på, og det vil f..... være synd. Derfor mener jeg, at du er forbandet nødt til at få nogle ting sat på plads før fødslen.
Jeg synes, du skal skrive til hende. Tag afsæt i noget positivt - fx: "Jeg glæder mig over, at mit barn er så heldigt at få TO kærlige forældre - en far og en mor - og TO kærlige bedstemødre, en mormor og en farmor. Det sidste, jeg ønsker mig for mit barn er, at der skal være konkurrence og ufred mellem nogle af de fire. Præcis, som jeg ikke vil kæmpe med mit barns far om at være vigtigere end ham, ønsker jeg heller ikke, at mit barn og vi forældre skal splittes imellem to skønne bedstemødre. Vi kan allesammen give barnet noget helt særligt, hver for sig og sammen. Derfor gør det mig lidt urolig, at du,som jeg opfatter det, allerede nu er begyndt at kæmpe for en særlig plads. Den har du allerede!" Bla bla bla - humlen er, at hun skal og må forstå, at I er først og fremmest to forældre, dernæst to bedstemødre, som alle er vigtige - og at hun i værste fald sætter sig selv ud på et sidespor.
Hun er jo sin egen værste fjende i dette og risikerer i sin frygt for at gå glip af noget at udmanøvrere sig selv.
Pas på ikke at udskyde den konflikt, der ligger i dette, til barnet først er født, og du brænder helt sammen på hende - eller oplever din svigermor blive udsat for urimeligheder. Du er NØDT til at tage den nu. Og så lad da din mor tude lidt - hun kan ikke være bekendt at behandle nogen på den måde, og det må være på høje tid, hun bliver voksen. HUn er trods alt mormor lige om lidt!