Vil I høre, hvad jeg tror, jeg beslutter mig for?!? :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.512 visninger
14 svar
0 synes godt om
19. april 2012

celkt

Jeg har jo igennem længere tid gået med drømmen om at læse til jordemoder. Jeg tror såmænd sagtens jeg kunne komme ind, men fordi vi bor i svendborg og jeg skal søge i esbjerg, har det jo ikke kunnet lade sig gøre rent praktisk. Vi er bundet til svendborg pga. kærestens hus, som vi ikke kan sælge for det vi vil have for det lige nu. Dertil kommer, at jeg skal søge en gældssanering pga. et tidligere ægteskab med en exmand, der gik konkurs med sin virksomhed, der har bragt mig på bundløst vand rent økonomisk. Så jeg har stået i stampe rigtigt længe, først barsel, og nu kan jeg bare ikke finde noget nyt at lave.

Nå, men nu er jeg kommet frem til hvad jeg tror jeg vil gøre. Jeg vil starte på sygeplejeskolen i svendborg til sommer. Jeg har hele tiden haft sygeplejerske som andenprioritet så at sige, på min uddannelsesønskeseddel, men har ikke kunnet bekvemme mig til det, fordi det egentligt er jordemoder jeg brænder for. Men nu gør jeg det her, tror jeg, og så søger jeg min gældssanering lige så snart jeg er i gang med at læse. Så længe jeg har et deltidsjob ved siden af for ligesom at bevise min god vilje, burde jeg have en rigtigt god chance for at få min gældssanering igennem.

Når jeg så er færdig, og jeg kan vurdere om jeg gider at læse mere, og om vi har råd til det, vil jeg søge om at tage jordemoderuddannelsen som en overbygning til sygeplejersken i Norge, da det deroppe nemlig er en overbygningsuddannelse, der kræver du er sygeplejerske først. Jeg spurgte mig dejlige kæreste om han evt. ville være villigt til at rykke til norge i 1½-2 år, (eller hvor længe det nu tager, kan ikke umiddelbart finde det på google... ), og det sagde han ja til.  Og så kan vi jo tage hjem igen bagefter, mig med min ønskeuddannelse...

Ja, det tager lidt længere tid, - men jeg har jo et fuldstændigt brugbart eksamensbevis efter 3½ år, hvis jeg beslutter mig for at jeg ikke gider mere, og når vi nu ikke kan sælge hus nu, så kan jeg stadig komme igang med noget fornuftigt.

Jeg syntes selv, det smager som en rigtigt fornuftigt plan. Og når jeg så har fået min gældssanering kan vi jo altid tage stilling til et evt. hussalg igen til den tid.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2012

BetonSlotsPrinsesserne

Hvor lyder det fantastisk. og nøjh hvor tager jeg hatten af for dit mod på bare at begynde, og med bundløs økonomi..
Kæmpe held og lykke med det hele

Anmeld

19. april 2012

Nessie

Det lyder da som en god og gennemtænkt plan

Held og lykke med det hele

Anmeld

19. april 2012

A&F

Det lyder som en rigtig god ide. Ærgerligt at det ikke forholder sig sådan i dk. Held og lykke med det

Anmeld

19. april 2012

Nettemor

Lyder som en super plan

Mener da også kan læse videre fra sygeplejerske til jm her hjemme?

Anmeld

19. april 2012

Frøken J.

Sejt sejt sejt! Stor beundring herfra!!! Ved du så egentlig om man kan det samme i DK? Man kan ikke læse sygeplejerske og så tage JM bagefter her i DK eller hvad?

Anmeld

20. april 2012

sne190810

Frøken J. skriver:

Sejt sejt sejt! Stor beundring herfra!!! Ved du så egentlig om man kan det samme i DK? Man kan ikke læse sygeplejerske og så tage JM bagefter her i DK eller hvad?

Det kan du sagtens.  

Anmeld

20. april 2012

celkt

sne190810 skriver:

Det kan du sagtens.  

du kan ikke hvad tage jordemoderuddannelsen som en overbygning i danmark, - du skal tage den fulde uddannelse, så vidt jeg kan læse mig til. Og de er ikke glade for at optage uddannede sygeplejersker af en eller grund, jeg så på en side fra google at de kun optager 6 sygeplejerske om året over hele landet.

Så odds er at jeg skal til norge/sverige for at læse videre...

Anmeld

20. april 2012

sne190810

celkt skriver:

du kan ikke hvad tage jordemoderuddannelsen som en overbygning i danmark, - du skal tage den fulde uddannelse, så vidt jeg kan læse mig til. Og de er ikke glade for at optage uddannede sygeplejersker af en eller grund, jeg så på en side fra google at de kun optager 6 sygeplejerske om året over hele landet.

Så odds er at jeg skal til norge/sverige for at læse videre...

Nej, det er rigtig det ikke fungere på samme måde som en overbygning.
Men hun spurgte om man kunne læse til spj og derefter til jm, det kan man jo sagtens. Du søger bare på lige fod med alle andre, udannelsemæssigt kan du dog søge om merit i enkelte fag. Men det er ikke meget.

Engang var det nemmere at læse til jm som uddannede spj, men de har for nogle år siden ændret det.

Anmeld

20. april 2012

celkt

sne190810 skriver:

Nej, det er rigtig det ikke fungere på samme måde som en overbygning.
Men hun spurgte om man kunne læse til spj og derefter til jm, det kan man jo sagtens. Du søger bare på lige fod med alle andre, udannelsemæssigt kan du dog søge om merit i enkelte fag. Men det er ikke meget.

Engang var det nemmere at læse til jm som uddannede spj, men de har for nogle år siden ændret det.

det er rigtigt du kan søge. Men de siger selv derinde, at de hellere vil optage studenter frisk fra gymnasiet, - har du en sygeplejeuddannelse skal du søge på kvote to, og har ikke gode chancer for at blive optaget. Det er endnu en af tåbelighederne ved det danske uddannelsessystem...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.