at skifte efternavn ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2012

wamse

Jeg har lige fået mit gamle fødenavn tilbage efter at have haft min eksmand's efternavn. Det kostede 480,-

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2012

Anonym trådstarter

Silas&Mille skriver:

Tror ikke det er noget problem at tage din kærestes efternavn hvis han giver dig lov.

Der er noget med at hvis der fx kun er en familie med et efternavn og der er en kæreste der gerne vil ahve det så skal familien give lov til det.

Min kæreste har et specielt efternavn. Der er bare 277 i Danamrk der hedder det. Det er fordelt på 3 familier. Så hvis jeg gerne vil have hans efternavn uden vi gifter os, skal han bare give lov til det.

Er ikke 100% sikker, men det var sådan jeg fik det forklaret på vores kirkekontor.

Jeg ved at der kun er 2-3familier der hedder dette efternavn så jeg skal søge om tilladelse kan jeg næsten regne ud

Anmeld

17. april 2012

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg ved at der kun er 2-3familier der hedder dette efternavn så jeg skal søge om tilladelse kan jeg næsten regne ud

ikke nødvendigvis slå navnet op på danmarks statistiks hjemmeside og se hvor mange der hedder det

Derudover skal du være opmærksom på at hvis du og din kære har haft samme bopælsadresse i mere end 2 år så betragtes I på dette punkt som værende gift og du kan derfor få hans efternavn udenom reglerne med beskyttelse MEN det koster stadig de 480 kr at få gjort

det samme gælder hvis det nu var et efternavn dine plejeforældre-stedforældre havde/har

Anmeld

17. april 2012

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

ikke nødvendigvis slå navnet op på danmarks statistiks hjemmeside og se hvor mange der hedder det

Derudover skal du være opmærksom på at hvis du og din kære har haft samme bopælsadresse i mere end 2 år så betragtes I på dette punkt som værende gift og du kan derfor få hans efternavn udenom reglerne med beskyttelse MEN det koster stadig de 480 kr at få gjort

det samme gælder hvis det nu var et efternavn dine plejeforældre-stedforældre havde/har

Det var derinde jeg søgte det og der er kun 2 der hedder det ved bare ikke om det er person eller pr familie?? Min forlovede og jeg har boet sammen i over 2år nu bare ikke gift endnu Og har heller ikk børn endnu

Anmeld

17. april 2012

Silas&Mille

Anonym skriver:

Sådan som jeg har forstået det skal du kun søge tilladelse hvis de 2-3 familier har været enige om at 'låse' (kan ikke lige huske om det hedder noget andet) navnet.

Fx er min kærestes efter ikke 'låst', da de tre familier der har det navn ikke har lavet en fælles aftale om at 'låse' det. Derfor skal jeg ikke søge om det, kæresten skal blot give mig lov.

Håber det giver mening.

Men tror faktisk du kan spørge på jeres lokale kirkekontor, om det er noget der skal søges om eller ej.

Anmeld

18. april 2012

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Det var derinde jeg søgte det og der er kun 2 der hedder det ved bare ikke om det er person eller pr familie?? Min forlovede og jeg har boet sammen i over 2år nu bare ikke gift endnu Og har heller ikk børn endnu

hvis i har boet sammen i mere end 2 år så er alle de andre regler med beskyttet efternavn ligegyldige fordi I så i kirkens øjne lever som ægtepar og derfor har samme rettigheder til hinandens efternavne

det var vores besked fra kirkekontoret da jeg ville skifte mit og Stryhn er et ret beskyttet efternavn da det jo også er et mærke der er kendt. Men mere beskyttet er det altså ikke end at alle der har boet sammen i mere end 2 år kan tage det fra modparten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.