hævning (hjælps søges)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.375 visninger
18 svar
0 synes godt om
15. april 2012

debbie19

jeg eeeelsker at bage  og især grahamsboller og gulderodsboller.pølsehorn.pirogger.pizzasnegle osv.. men de bliver altid så små. der kan måske stå 20 stk i opskriften så får jeg 10 små boller. vil gerne lave store lækre  ting når jeg bager?hvad gør i når i bruger grahamsmel  Vh Debbie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2012

Pige2009

debbie19 skriver:

jeg eeeelsker at bage  og især grahamsboller og gulderodsboller.pølsehorn.pirogger.pizzasnegle osv.. men de bliver altid så små. der kan måske stå 20 stk i opskriften så får jeg 10 små boller. vil gerne lave store lækre  ting når jeg bager?hvad gør i når i bruger grahamsmel  Vh Debbie

Hvor meget gær bruger du? Hvor står det og hæver? Og i hvor lang tid ælter du?

Anmeld

15. april 2012

debbie19

Baagøe skriver:

Hvor meget gær bruger du? Hvor står det og hæver? Og i hvor lang tid ælter du?

lidt forskeligt men somregel 50 g gær(kommer an på hvad jeg bager) står i vindues kammen  hvor der er lidt lunt og maskinen får lov at ælte godt igennem 5-10 min 

Anmeld

15. april 2012

Pige2009

debbie19 skriver:

lidt forskeligt men somregel 50 g gær(kommer an på hvad jeg bager) står i vindues kammen  hvor der er lidt lunt og maskinen får lov at ælte godt igennem 5-10 min 

Min erfaring med grahamsmel siger, at hvis der er for meget grahamsmel i opskriften, kan de godt have lidt svært ved at hæve. Har du prøvet at erstatte noget af melet med hvid hvede? De resterende parametre er jo som foreskrevet

Anmeld

15. april 2012

debbie19

Baagøe skriver:

Min erfaring med grahamsmel siger, at hvis der er for meget grahamsmel i opskriften, kan de godt have lidt svært ved at hæve. Har du prøvet at erstatte noget af melet med hvid hvede? De resterende parametre er jo som foreskrevet

HVID HVEDE  er det hvedemel?? 

Anmeld

15. april 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Gær opløses i lunkent vand, ælter altid godt igennem med hænderne og sætter det til hævning i 1 time. Triller bollerne ud og sætter dem til efter hævning i ca 15 min. 

Jeg bager godt nok aldrig efter opskrift, men med 50g gær får jeg altid omkring 30-40 store boller. Vh Stine

Anmeld

15. april 2012

JustMe

Hvid hvede er en særlig form for hvede Når jeg bruger grahamsmel bruger jeg opskriften fra Ânglamarks grahamsmel og får altid store luftige boller

Anmeld

16. april 2012

debbie19

har i nogle opskrifter uden kerner men meget gerne grove

Anmeld

18. april 2012

Pige2009

debbie19 skriver:

HVID HVEDE  er det hvedemel?? 

Hvid hvede er en forholdsvis ny hvedesort på det danske marked og kaldes også for mild fuldkornsmel. Den er kendetegnet ved, at alle skaldele er bevaret, således at kostfiberindholdet er højt. Hvid hvede virker ikke grov som andre fuldkornsprodukter, så man kan opnå et bagværk med højt indhold af kostfibre, uden at brødet virker groft.
Til brødbagning med hvid hvede tilsættes hvedemel, for at brødet kan hæve.

Jeg bruger Hvid hvede til boller, brød, kager mm. som delvis erstatning for det almindelige hvedemel.

Anmeld

18. april 2012

debbie19

Baagøe skriver:

Hvid hvede er en forholdsvis ny hvedesort på det danske marked og kaldes også for mild fuldkornsmel. Den er kendetegnet ved, at alle skaldele er bevaret, således at kostfiberindholdet er højt. Hvid hvede virker ikke grov som andre fuldkornsprodukter, så man kan opnå et bagværk med højt indhold af kostfibre, uden at brødet virker groft.
Til brødbagning med hvid hvede tilsættes hvedemel, for at brødet kan hæve.

Jeg bruger Hvid hvede til boller, brød, kager mm. som delvis erstatning for det almindelige hvedemel.

okay tak 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.