Kan man være for dum

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Ja, man kan godt være for svagt begavet til at kunne være en god mor - men det gælder på ingen måde dig ud fra det, du skriver her! Faglige problemer i skolen er ikke ensbetydende med, at man er dum. Du er jo ikke ude af stand til at kunne aflæse et barns behov og give det omsorg og kærlighed. 

Måske bliver det lidt surt engang imellem, at du ikke kan hjælpe med lektierne, men det skal I nu nok finde en løsning på. Faktisk kan det være, at du selv kan få udbytte af dine børns skolegang ved at følge med på sidelinjen og lade dem fortælle om, hvad de har lært. Jeg er lærer, og mine børn HADER, når jeg hjælper dem, fordi de føler, jeg er for belærende, og fordi de frygter, at jeg sammenligner dem med mine egne elever. Til gengæld elsker de at få hjælp af min mand, som er ordblind. Det oplever de, som om de hjælper hinanden med at finde ud af det. 

Dine børn vil få noget med sig, som ikke alle børn oplever: respekt og forståelse for, at det ikke er boglige færdigheder, der afgør, hvad et menneske er "værd". Det kan være meget sværere at være et barn med meget veluddannede forældre, hvis man har svært ved at følge med i skolen og føler man skuffer sine forældre. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2012

Fenja09

Selvfølgelig kan du blive en god og omsorgsfuld mor, selvom du ikke er så god til det faglige og alt det andet du nævner som vuggestue, dåb osv - ja, det finder man ud af med tiden. Jeg blev mor for 7 måneder siden og anede heller ingenting om ovenstående, men det er ikke så svært og kræver ikke særlig meget - desuden kan man få hjælp af sin sundhedsplejerske ang. vuggestue eller dagpleje.

Så slå du bare den tanke ud af hovedet at du skulle være for dum til at få børn, det vigtigste er, at barnet er ønsket og elsket.

Desuden kan alle mennesker noget - der er altid noget vi er bedre til end andet og man er ikke dum fordi der er ting man ikke er så god til. Intelligens er et meget vidt begreb. Nogle er intelligente kreativt, bogligt, matematisk, sprogligt, socialt osv.

Og mht lektier, så havde min mor f.eks ikke matematik i skolen, men regning og hun lærte matematik fordi hun satte sig ind i det da vi var børn. Så starter man jo samme sted som barnet og kan stille og roligt følge med - og så kan du måske alligevel hjælpe med lektierne

/Fenja

Anmeld

15. april 2012

Nattøs

De ting du ikke ved, bed jeg hellere ikke :-) jeg venter mig må spørger mig omkring :-) jeg er hellere ikke stærk boGlig. Godt jeg har en søster og kæreste der er :-)

Anmeld

15. april 2012

Mumto3

Det allervigtigste en mor skal kunne er: AT ELSKE SINE BØRN

Det er det aller aller vigtigste, og om man kan det eller ej, har intet med skolegang eller karakterer at gøre!!!

Anmeld

15. april 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Hej.

jeg er en kvinde som ikke rigtig har lært noget i skolen. jeg kan skrive og regne nogenlunde. tænker tit på om jeg vil blive en god mor en dag. jeg kan ikke hjælpe med lektier. og der er mange ting jeg ikke aner hvordan man gør.f.eks hvor henvender man sig når barnet skal døbes eller skrives op til vuggestue osv alle sådan nogle offentlige ting aner jeg ikke en klap om... kan man være for dum til at få børn (dette er ment dybt alvorligt) jeg vil virkelig gerne have børn.håber i vil give jeres mening 

jeg forstår dit "dillemma".. dog mener jeg ikke du skal være så bekymret..

det med lektier kan der rådes bod på, enten en far der kan lave lektierne med børnene eller os en ude fra der kan hjælpe enten gratis eller for mindre beløber..

med hensyn til alle de "offentlige" de skal kontaktes i forbindelse med baby så aner jeg det altså heller ikke, om jeg er nu 14 uger henne med første barn.. så det mener jeg man lærer hen ad vejen..  

Anmeld

16. april 2012

Mettefpigen

Neej tror ikk man kan være for dum til at være mor Man kan være for uansvarlig, men det er slet ikk det samme..... Men på dit spørgsmål så nej! Alle de ting kommer af sig selv..... Så burde ordblinde ikk kunne få børn??...   Jeg aner heller ikk hvordan jeg skal hjælpe mit barn med lektier... Bare jeg kigger på min lillesøsters (som er 10 år) så lære de en hel masse som jeg dårligt nok forstår... Men det kommer af sig selv... Og jaa vuggestue og børnehave? Det fandt jeg også først ud af efter jeg havde født...

Det skal nok gå!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.