Gaia skriver:
Tjek ørerne som det første, går de fri, er I jo nok nød til at tage kampen. I gør jer og hende en bjørnetjeneste ved ikke at gøre det og måske kampen slet ikke viser sig at være så hård som frygtet.
Selvf. Skal hun ikke græde sig i søvne, men derfor kan I godt lade hende ligge i tre min. Inden I går ind. Så lære hun at I nok skal komme.
1. Skab et aftenritual som både dig og kæresten kan. F.eks. Et bestemt klokkeslet hun ligges i seng på hver aften. En bestemt sang I begge kan syng, lidt hygge i stolen/sofaen med den ene eller begge forældre. Et aftenbad.
Forslag: give bad, giv nattøj, børst tænder, synge en stille sang, evt. Give natflaske og sp ned i seng sammen med ynglings bamsen. ( har hun ik en ynglings bamse så skab en for hende.) sig de samme ord hver aften inden i går ud: f.eks. Godnat skat, nu skal du sove. Mor og far er lige herude. Elsker dig. Gå derefter ud.
Hun vil nu sikkert begynde at græde. Stil jer lige ude for døren vent først et min og gå ind til hende. Lig hende ned, ae hende og gentag de samme ord. Gå ud igen. Hun græder, vent et min. Kom ind og gentag. Øg derefter min. Til tre min og den fjerde gang hun græder, vent 5 min. Gentag hele tiden. Tro på det i stemmen. Hvis i ikke virker trygge ved det eller tror på det, så tror hun heller ikke på det og så finder hun ike trygheden.
Alternativ er at ligge hende i sengen efter i har lavet ritualet og sagt: godnat skat, nu skal du sove, mor / far sidder lige her og holder dig i hånden. Elsker dig. Sæt jeg ned ved sengen. Hold hendes hånd og kig væk. Ikke snakke med hende. Sætter hun sig op, lægger i hende bare stille og roligt ned igen og sætter jer. I kan så efter en dag eller to slippe hånden når hun næsten sover. Vågner hun ligger i hånden på brystet eller tager hendes hånd, så hun mærker jer. Langsomt over en 7-10 dage rykker i jer længere og længere væk fra sengen, for til sidst at forlade værelset. Her hjælper i hende også til at finde tryghed i hendes egen seng, på hendes eget værelse.
Problemet med at lade hende falde i søvn hos jer e. 1) i skaber en association til det at sove. Sove= skal være ved mor/far. 2). Når i lægger hende og hun vågner, bliver hun forskrækket og utryg fordi hun ligger et andet sted håend hun faldt i søvn. ( vi ville også blive vild forskrækket ved at falde i søvn f.Eks. I vores seng, men vågne på sofaen). Så mit råd er at lære hende at falde i søvn, trygt i hendes egen seng.
Husk mørkt værelse evt. Vågelampe.
Fast sengetid
Fast ritual
Tro på det og vis hende det.
Gentag gentag gentag.
Håber I kan bruge det. 
Har godt læst bogen "sov igennem uden gråd" og anden også, bliver bare så ked når hun græder fuldstændigt med tårer, og det gør hun ellers ikke og hun rækker op efter mig osv..
Om vi kan klare det. Vi ville jo gerne snart ha en ordenlig hverdag igen og ordenlige sengetider..
Selvom det er svært ikke at tage hende op når hun hiver i mig..
Også blive ved på feks 2. Time??