grødopstart - jeg er en klovn - hvad nu?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2012

mortilnoahogmelina

Altså her har jeg den erfaring lige meget hvornår du starter med grød eller hvordan så bliver de lidt forstoppet . Vores dreng har så list meget af det vat start .
Men altså vi har givet lidt movicol og ellers sveskemos i grød en gang om dagen .
Det hat haft en positiv effekt her og vi kunne stoppe med det efter 2 ugers tid så fungerede maven optimalt igen .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2012

ano14316

Pernille08 skriver:

Altså her har jeg den erfaring lige meget hvornår du starter med grød eller hvordan så bliver de lidt forstoppet . Vores dreng har så list meget af det vat start .
Men altså vi har givet lidt movicol og ellers sveskemos i grød en gang om dagen .
Det hat haft en positiv effekt her og vi kunne stoppe med det efter 2 ugers tid så fungerede maven optimalt igen .

Okay, mange tak..

Anmeld

29. marts 2012

MosterA

Vi har lige selv være igennem opstart på grød og mos og har fundet frem til at kartoffel og banan stopper maven total.

Vi gav også majsgrød til at starte med, men har senerhen skiftet til hirsegrød hvilket, her, har haft en meget god virkning på maven 

Min sundhedsplejeske fortalte mig at det er meget få der kan undgå at få noget med maven. De små poders maver skal jo til at vænne sig til noget helt nyt. 

Håber snart at maven bliver bedre!

Anmeld

29. marts 2012

L&V

ano14316 skriver:

DDe

Okay, ingen kartofler er skrevet bag øret. Har du aldrig før hørt at svesker giver øget pressetrang, kun at de kan give racermave..

Hvad med f.eks. og give ham lidt gulerod/pastinak mos til aftensmad, og så bare begrænse mængden, jeg ammer ham også lige efter.

evt. og begrænse mængden af grød lidt?

Det er en sygeplejerske på Skejby s børneafdelingen der har sagt det og at det ikke er godt til børn.. Det er bedre og måske blomkål der er meget væske i.. Min datters mave dur ikke til majs og ris os pga stavelse så vi brugte hise og nu hun er 6måneder øllebrød og havregrød

Anmeld

29. marts 2012

Jonatansmor

ano14316 skriver:

Jeg køber ind til sveskemos og abrikosmos og evt. blommegrød.
Kan du komme i tanke om andre frugter der sætter fut i maven?

Nogen der ved noget om papaya? har nemlig to liggende

Ikke sådan umiddelbart. Men jeg ville heller ikke give ham alt for mange smage med bøvl i maven, det kræver noget energi at omstille sig.

Giv ham sveskemos en dag, blomme en anden osv - det tror jeg I får mest ud af

Papaya ved jeg ikke noget om, jeg kan finde amerikanske opskrifter til babyer med papya, men om de danske sundhedsmyndigheder anbefaler noget andet, ved jeg ikke (Googlet: Baby Papya)

Anmeld

29. marts 2012

Tona

Magnus har siden han blev 5 mnd. fået lidt smagsprøver af majsgrød hver anden til hver tredje dag. Og han har ingen reaktion haft fra maven. Da han så blev 5 1/2 mnd. ville jeg startede op med grød for alvor, Så han fik en rigtig portion majsgrød, ingen reaktion fra maven. dagen efter skulle vi have kartoffelmos til aftensmad, og jeg tænkte at han da kunne få lov til at smage det om aftenen, så han fik både majsgrød om formiddagen og kartoffelmos om aftenen og han elskede det, ingen reaktion fra maven. Så jeg troede at den hellige grav var velbevaret og han så egentlig var klar til at få majsgrød om formiddagen og mos om aften så det har vi gjort - Idiot!
Nu 8 dage senere er han forstoppet. Han har ikke haft rigtig afføring i 2 døgn. Der kom lidt her til aften da jeg ville tjekke om han havde feber, og det var en "rigtig pølse". Han har lidt ondt i maven og han maser uden at der kommer noget.

Ihh hvor jeg hader mig selv for at blive overivrig over at det gik godt, så han fik to måltider.

Men hvad sørensen gør jeg nu for at hjælpe ham bedst, kører jeg ned på et måltid mad? og hvilket skal jeg evt fjerne? Skal jeg amme ham 100% et par dage måske? Eller skal jeg "bare" give ham lidt lactulose et par dage og se om det går over?

Jeg tænker at aftensmåltidet nok er det sværreste at fjerne, fordi vi andre jo spiser sammen med ham der.

Jeg startede jo netop med grød med et par dages mellemrum for at give ham så blid en opstart som overhovedet muligt og så er jeg så dum!

Du er ikke dum, og jeg tror såmænd ikke du har kørt for hårdt på. Det lyder fornuftigt ud fra beskrivelsen. Det er normalt at maven lige skal vænne sig til det.

Hvis det var mig så ville jeg give ham en skefuld sveskemos ovenpå det ene af hans grødmåltider hver dag. Det ordner det problem. Nogen siger at sveskemos er vanedannende for maven, men det har jeg aldrig oplevet hverken med min egen eller min datters mave.

Amanda fik sveskemos ovenpå hendes morgengrød lige fra hun startede på grød og indtil hun var helt færdig med mme. I hendes tilfælde var det nemlig mme der gav hende forstoppelse. Men min pointe er i alt fald at det på ingen måde var et problem at stoppe med sveskemosen igen og desuden at jeg havde det bedre med at give naturlige svesker end at give Lactulose  

I øvrigt kan du vælge at give grøntsagsmos og frugtmos istedet for grød i starten, da det er mildere for maven.

Anmeld

29. marts 2012

modesty

Der er en del stivelse i kartofler, derfor kan det skabe bøvl i maven. Og faktisk er det bedre at give grøntsager end grød, da det også er blidere for fordøjelsen.

Jeg ville helt klart prøve at undgå lactulose og Movicol. Det er ikke verdens undergang, men det er bedre for dit barns naturlige bakterieflora i tarmene at undgå det. 

Vi har også haft lidt bøvl her (ikke deciderede smerter eller hård mave, men længere mellem afføringerne end normalt), men det går bedre nu hvor jeg blander lidt sveskemos i hans grøntsagsmos.

Jeg snakkede med min SP som sagde at det er de færreste babyer der valser lige over i fast føde fra mælk. Der vil for det meste være lidt bøvl. men selvfølgelig skal ens barn ikke lide uden at man forsøger at afhjælpe.

Så jeg ville: Droppe kartofler og grød. Give grøntsagsmos (gulerod, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, sweet potato) med lidt sveskemos iblandet. Vand til måltiderne. Altid amme umiddelbart efter. Evt. droppe formiddagsmåltidet. Evt. give probiotika (mælkesyrebakterier som understøtter tarmfloraen, f.eks:  http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-probiotic-panda-2616p.html  )

Anmeld

29. marts 2012

Maja_4000

Lad være med at banke dig selv i hovedet >:<
Som de andre skriver: sveskemos , abrikosmos eller blommemos .. Bare en skefuld på en portion grød , det skal nok sætte gang i maven igen
Jeg synes det mest effektive er svesker

Anmeld

29. marts 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
ano14316 skriver:

Magnus har siden han blev 5 mnd. fået lidt smagsprøver af majsgrød hver anden til hver tredje dag. Og han har ingen reaktion haft fra maven. Da han så blev 5 1/2 mnd. ville jeg startede op med grød for alvor, Så han fik en rigtig portion majsgrød, ingen reaktion fra maven. dagen efter skulle vi have kartoffelmos til aftensmad, og jeg tænkte at han da kunne få lov til at smage det om aftenen, så han fik både majsgrød om formiddagen og kartoffelmos om aftenen og han elskede det, ingen reaktion fra maven. Så jeg troede at den hellige grav var velbevaret og han så egentlig var klar til at få majsgrød om formiddagen og mos om aften så det har vi gjort - Idiot!
Nu 8 dage senere er han forstoppet. Han har ikke haft rigtig afføring i 2 døgn. Der kom lidt her til aften da jeg ville tjekke om han havde feber, og det var en "rigtig pølse". Han har lidt ondt i maven og han maser uden at der kommer noget.

Ihh hvor jeg hader mig selv for at blive overivrig over at det gik godt, så han fik to måltider.

Men hvad sørensen gør jeg nu for at hjælpe ham bedst, kører jeg ned på et måltid mad? og hvilket skal jeg evt fjerne? Skal jeg amme ham 100% et par dage måske? Eller skal jeg "bare" give ham lidt lactulose et par dage og se om det går over?

Jeg tænker at aftensmåltidet nok er det sværreste at fjerne, fordi vi andre jo spiser sammen med ham der.

Jeg startede jo netop med grød med et par dages mellemrum for at give ham så blid en opstart som overhovedet muligt og så er jeg så dum!

sådan reagerede mine børn også. jeg suplerede med kamillete og evt lidt æblegrød.

der er ofte en overgang hvor børnene har lidt dårlig mave. men den vænner sig for det meste til maden i løbet af et par uger og ellers er han også ved at være den aldre hvor han må få havregrød som også kan sætte gang i maven.

Anmeld

29. marts 2012

ano14316

modesty skriver:

Der er en del stivelse i kartofler, derfor kan det skabe bøvl i maven. Og faktisk er det bedre at give grøntsager end grød, da det også er blidere for fordøjelsen.

Jeg ville helt klart prøve at undgå lactulose og Movicol. Det er ikke verdens undergang, men det er bedre for dit barns naturlige bakterieflora i tarmene at undgå det. 

Vi har også haft lidt bøvl her (ikke deciderede smerter eller hård mave, men længere mellem afføringerne end normalt), men det går bedre nu hvor jeg blander lidt sveskemos i hans grøntsagsmos.

Jeg snakkede med min SP som sagde at det er de færreste babyer der valser lige over i fast føde fra mælk. Der vil for det meste være lidt bøvl. men selvfølgelig skal ens barn ikke lide uden at man forsøger at afhjælpe.

Så jeg ville: Droppe kartofler og grød. Give grøntsagsmos (gulerod, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, sweet potato) med lidt sveskemos iblandet. Vand til måltiderne. Altid amme umiddelbart efter. Evt. droppe formiddagsmåltidet. Evt. give probiotika (mælkesyrebakterier som understøtter tarmfloraen, f.eks:  http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-probiotic-panda-2616p.html  )

Mange tak for dit svar.
Vi dropper kartofler for en periode og grød og så får han "bare" grøntsagsmos, har alle dem du nævner i frysere.

Jeg har netop sat svesker til udblødning, og jeg har også købt abricoser og figner (fignemos skal jeg lige være sikker på om han må få)

Han har fået 2 gange 5 ml lactulose, og der kom en ordentlig ble idag.

Kan man give sveske mosen ved siden af? sådan at det ikke er blandet med grøntsagsmosen, men at han selvfølgelig får det samtidig?

Har du et bud på hvor længe jeg skal køre med grøntsagsmos, før jeg begynder at introducere grøden og kartoflerne igen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.