hvornår må man give vælling ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2012

baby012

My Babygirl skriver:

Jeg har også en meget madglad pige.

Hun startede på grød/mos allerede da hun var 3,5 mdr gammel.

Hun fik absolut ingen problemer med opstart af grød eller maveproblemer eller lign.

det er jeg glad for at høre  

så er det ikke kun min pige som spiser lidt til den gode endne  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2012

baby012

delimus skriver:

Det vælling jeg har købt, står der 6 mrd på 

Hirsegrøden o.l er fra 4 måneder.....

ja okay, men har ikke tænkt mig at købe det man får i butikkerne vil gerne lave det selv så jeg undgår e-mærker og alle mulige kunstige tilsætningsstoffer  

Anmeld

8. april 2012

Madam Blå

Lahn11 skriver:

okay skal der ikke mme i eller sådan noget når de kun er 4 måneder ? har slet ikke nogen forstand på sådan noget med ske-mad, men en ting er helt sikker, så snart jeg kan begynde, så gør jeg det, for det mener jeg jo allerede nu at hun er klar til (venter til ihvertfald 3½ måned) 

hvor meget skal sådan en lille en have om dagen af f.eks. kartoffel og gulderodsmos ?  

Jo, der skal MME i mos, og også i grøden, hvis den er hjemmelavet. Købegrøden indeholder MME. Og en smule fedtstof klæder også både mosen og grøden

Vi begyndte med at give hende smagsprøver. Hun fik op til 10-15 skefulde, og så stoppede vi. Man er nødt til at prøve sig frem til at starte på, da mange børn hurtigt bliver forstoppede, fordi maven ikke helt er klar til skemad.

Min datter havde ingen problemer med mavsen, så vi kørte på. Tror hun efter en uge var oppe på at spise en dl. Hun blev meget hurtigt glad for mosen. Ris- og majgrød var ikke et hit, men det er boghvedegrød og hirsegrød til gengæld. Man må nok bare prøve sig frem

Jeg tror at det er meget forskelligt, hvor meget de spiser. Viola har fra start af spist rigtig meget, og kan nu snildt spise tre kartofler(Ikke helt store, men sådan en mellem størrelse), to gulerødder og en smule blomkål.. Men kender mange børn, som spiser meget mindre. Så længe barnet er mæt og veltilpas, og ikke har problemer med maven, så må det vel være i orden

Anmeld

9. april 2012

delimus

Lahn11 skriver:

ja okay, men har ikke tænkt mig at købe det man får i butikkerne vil gerne lave det selv så jeg undgår e-mærker og alle mulige kunstige tilsætningsstoffer  

Tror det samme gælder om det er hjemmelavet eller købt.

Anmeld

9. april 2012

baby012

delimus skriver:

Tror det samme gælder om det er hjemmelavet eller købt.

måske, men så er jeg ihvertfald sikker på at der intet andet er i end det jeg moser i så der ingen kunstige smagsstoffer og sådan noget er i  

Anmeld

9. april 2012

baby012

Madam Blå skriver:

Jo, der skal MME i mos, og også i grøden, hvis den er hjemmelavet. Købegrøden indeholder MME. Og en smule fedtstof klæder også både mosen og grøden

Vi begyndte med at give hende smagsprøver. Hun fik op til 10-15 skefulde, og så stoppede vi. Man er nødt til at prøve sig frem til at starte på, da mange børn hurtigt bliver forstoppede, fordi maven ikke helt er klar til skemad.

Min datter havde ingen problemer med mavsen, så vi kørte på. Tror hun efter en uge var oppe på at spise en dl. Hun blev meget hurtigt glad for mosen. Ris- og majgrød var ikke et hit, men det er boghvedegrød og hirsegrød til gengæld. Man må nok bare prøve sig frem

Jeg tror at det er meget forskelligt, hvor meget de spiser. Viola har fra start af spist rigtig meget, og kan nu snildt spise tre kartofler(Ikke helt store, men sådan en mellem størrelse), to gulerødder og en smule blomkål.. Men kender mange børn, som spiser meget mindre. Så længe barnet er mæt og veltilpas, og ikke har problemer med maven, så må det vel være i orden

Okay  

tak for det, det hjalp rigtig meget 

Anmeld

9. april 2012

anynom

Du kan med fordel læse denne piece hvis du ikke kan vente med at give andet mad til 6 mdr.

http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeF am13udg.pdf

Anmeld

9. april 2012

Tona

Lahn11 skriver:

Min datter bliver simpelthen ikke mæt af mælk mere  

hun har lige drukket 230 ml.  

hun er snart 3 måneder gammel, så ifølge pakkerne er der en måned til vi må begynde, men er det nogen man skal rette sig helt efter ?? 

og når man så starter på vælling, hvor meget skal sådan en størrelse så have om dagen ?? 

Officiel anbefaling siger når de er 4 mdr og det bør man overholde.

Dog findes der børn, især børn der er født et stykke over termin/er meget store ved fødslen eller flaskebørn, som er meget sultne før de er 4 mdr gamle og der kan man gå ind og give vælling før de 4 mdr. Det er vigtigt at forstå at det er en sidste udvej, men hvis barnet drikker alt for meget mælk og græder af sult hele tiden og ikke trives mere pga det, så kan man give vælling før de 4 mdr.

Min datter fik vælling fra hun var knap 3 mdr. efter anbefaling fra læge og sp fordi der simpelthen ikke var andet at gøre. Hun græd og græd af sult og trivedes slet ikke og hun drak så meget mælk at hendes mavesæk slet ikke kunne rumme det. Da jeg begyndte at give vælling blev jeg anbefalet at give hende en flaske morgen og en aften og det virkede fint.

Dog er det vigtigt at forsøge med mme 2 inden man giver vælling i det det mætter mere og måske er nok til at kunne trække den til barnet er 4 mdr.

Jeg har fx set denne mme 2 som ser god ud:

http://www.netsundhedsplejerske.dk/artikler/index.php?option=laes&id=196

http://www.apotekeren.dk/produkter/Boernepleje/modermaelkserstatning/Allomin-Ekstra-ModermAelkserstatning.aspx

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.