Gode idéer til opskrifter til barn på 6 måneder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. marts 2012

Månelys

LunaLykke skriver:

Jeg har aldrig fået lov at være særlig opfindsom med grøntsagsmos, da min datter aldrig har gidet at spise det. Men jeg har lavet mos af blandede bær til hende, blandet med lidt A38 - DET er et hit

Tak for det! Koger du så bærene først eller?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2012

Holbæktrunten

Månelys skriver:

Hej alle!

Er kørt lidt død i det samme grød og mos til min datter, og mangler gode idéer til forskellige slags grød og grøntsagsmos.. Jeg overvejer snart at begynde at give hende havregrød om morgenen, så hun får 3 måltider dagligt, lige nu får hun grød til frokost (hirse, majs eller ris) sammen med noget frugtmos (idéer hertil søges gerne. Hun får typisk æblemos, pæremos eller sveskemos) og til aften grøntsagsmos (typisk kartoffel/broccoli, kartoffel/gulerod eller kartoffel/blomkål/gulerod og andre kombier i dén dur).

Men er ikke så opfindsom, så mangler nogle gode idéer!

Og hvordan har i vænnet jeres til at spise noget med konsistens? Skal blende ALT for hun vil spise, altså selv hirsegrøden fordi det er lavet på gryn..

Her får drengen speltgrød/havregrød/øllebrød om morgenen. En flaske hvis han ønsker inden han lægges til formiddagslur (tager sjældent mere end 30 ml), 1 stk rugbrød i små hapser uden skorpe med forskellig pålæg (makrelsalat, tunsalat, leverpostej, smøreost, figenpålæg) mellem 11 og 12, banan i hapser eller frugtmos om eftermiddagen, og somregel hvad vi andre spiser til aften, hvis det kan moses. Har kogt kødboller og frosset, det får han til det kartoffel/grøntsager vi andre får...

Han får også nogen gange couscous med sovs. Hvis vi får noget mad han ikke må få/kan tygge/tåle, har jeg frosset nogle portioner med mosede boullion kartofler, grøntsagsmos (feks pastinak, kartoffel, gulerod eller ærter) - han elsker det :0) 

Indimellem måltiderne kan han godt få en fransk krydder, riskiks eller tvebak at snaske i... Noget værre svineri, men han hygger sig.

Til natten får han også en flaske mme, og også 1-2 om natten...

Anmeld

26. marts 2012

L&V

Månelys skriver:

De må godt få mælkeprodukter fra 6 mdr ikke? Men er det ikke i begrænsede mængder, eller hvordan er det nu?

Og jeg kan ikke huske.. Jeg læste et sted lige om 5 fødevarer de ikke måtte få, kan huske rødbede og spinat, men kan ikke huske resten. Du plejer at være god for råd om den slags, kan du huske det?

Ellers tak for idéer! Blender du så det hun får? fx pasta og kødsovs?

Jo de må få A38, tykmælk,sødmælk og sødmælksyoghurt neutral 3,5% og de må ik få særlig meget af det kan ik lige huske hvor meget vi gir bare en klat i øllebrøden, mums..

Det er rødbeder,spinat,fennikel og selleri. også er honning forbudt..

Ih tak hvor er du sød

Ja jeg blender det lidt ikke helt til pure, tænker at hun kommer til at forbinde det med at pasta kødsause er lidt klumpet. I starten var hun ved at brække sig hver gang hun fik det i munden men nu køre det bare ind, ond ond mor der gør sådan noget ved sit barn

Anmeld

26. marts 2012

lycly

Månelys skriver:

JJa

Tak for det! Koger du så bærene først eller?

Ja, jeg bruger den der frosne "symfoniblandning" tror jeg det hedder. Og der bla ribs i, og de er nemmere at have med at gøre når de er kogte

Anmeld

26. marts 2012

modesty

Månelys skriver:

Hej alle!

Er kørt lidt død i det samme grød og mos til min datter, og mangler gode idéer til forskellige slags grød og grøntsagsmos.. Jeg overvejer snart at begynde at give hende havregrød om morgenen, så hun får 3 måltider dagligt, lige nu får hun grød til frokost (hirse, majs eller ris) sammen med noget frugtmos (idéer hertil søges gerne. Hun får typisk æblemos, pæremos eller sveskemos) og til aften grøntsagsmos (typisk kartoffel/broccoli, kartoffel/gulerod eller kartoffel/blomkål/gulerod og andre kombier i dén dur).

Men er ikke så opfindsom, så mangler nogle gode idéer!

Og hvordan har i vænnet jeres til at spise noget med konsistens? Skal blende ALT for hun vil spise, altså selv hirsegrøden fordi det er lavet på gryn..

SKAL det ikke blendes helt fint når hun kun er 6 måneder???

Anmeld

26. marts 2012

Månelys

modesty skriver:

SKAL det ikke blendes helt fint når hun kun er 6 måneder???

Det er der vist delte meninger om Den folder jeg har fra SST står der at fra 6 måneder er det en god idé at begynde bare at mose og ikke blende.. Altså self afhængig af hvad det er, kød skal jo nok blendes

Anmeld

26. marts 2012

modesty

Månelys skriver:

Det er der vist delte meninger om Den folder jeg har fra SST står der at fra 6 måneder er det en god idé at begynde bare at mose og ikke blende.. Altså self afhængig af hvad det er, kød skal jo nok blendes

OK :-)

Anmeld

28. marts 2012

Pige2009

Månsson skriver:

Nemlig, så får man ik gjord noget helt tosset også er den bare super nem og overskuelig syntes jeg

Lige præcis Også når de bliver større

Anmeld

28. marts 2012

Pige2009

Månelys skriver:

Jeg har forsøgt, også med kartoffelmos ikke at blende den, men mose den bare. Men blot der er LIDT groft i den, så laver hun de der bræklyde

Prøv at blende til en start så Så kan du gradvist gøre den grovere, når hun er blevet vænnet til det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.