raca skriver:
eg ville så gå den helt anden vej...
dvs altid gå med ham i hånden når i går.. og ikke havde vogn med.. han er så stor at han burde kunne gå ca 2 km selv... det kan dp her ude i den alder i hverfald.. og det er også det de forventer de kan når de starter i bh.
og time out ville jeg anskeffe..er han udviklet så meget at han kan resonere fra gang til gang.. at når jeg gør noget sjovt, nyligt opdaget, ser noget spændende.... skal jeg stoppe for ellers kommer jeg ind på en stol og sidde..
børn i den alder er impulsive.. de har ikke en stopklods, der siger ai det sku ikke så smart makker... eller jo de kan godt havde den.. men deres impulsivitet den er for stor endnu til de kan kontrolere det..
du har en negativ tilgang til ham, i dit ordbrug.. han prøver grænser af, han tester mig, han søger opmærksomhed osv..
når han nu tester dig når der er gæster, kunne det tænkes det var forde du "glemte " ham lidt eller udstålede at du ikke helt havde tid til.. så han derfor søger at få tid med dig...
og der er jo realt mange spændende ting når man er ude og gå.. gå på opdagelse i dem samme med ham, i stedet for at bind ham...
At altid gå i hånden uden klapvogn synes jeg ikke vi er nået til endnu... Vi går rigtig meget .. netop derfor det er her jeg vil finde en løsning.. Nogle gange går vi meget langt og der har vi klapvognen med. Men jeg vil gerne han får lov at gå så meget som muligt.. så han kan udforske verdenen.. vi render også sammen og leger.. men jeg ville gerne at jeg Kunne stoppe ham hvis det skulle blive nødvendigt..
Jeg lader ham aldrig rende ved de store veje.
Jeg ved at hans impulsivitet er meget fremme når vi er ude og det er "hylende morsomt" at stikke af og blive løbet efter. jeg ville bare ønske han kunne forstå STOP ! til hvad nu hvis jeg virkelig havde brug for at han stoppede sekundet jeg sagde det..
Men ja det kommer nok bare til at tage tid og arbejde videre som jeg allerede gør...
Vi bruger TIME OUT hvis det var det du mente og derhjemme fungere det også rigtig godt.
Det jeg mener med at han tester mig og prøver grænser af har mere at gøre med at han vil se hvor meget han kan slippe afsted med. Jeg ved det er en del af hans udvikling og det straffer jeg ham ikke for! Jeg mener ikke han kræver opmærksomhed i den forstand at han ikke får den.. jeg mener at han vil vise sig for gæsterne. (gæser i vores tilfælde er så mormor, morfar, moster onkel osv.)
Men ja som skrevet .. blir vi bare ved som vi gør.. snakker med ham .. og indtil da ikke give slip i hånden ....