Tandbørstning, suk!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.386 visninger
15 svar
0 synes godt om
23. marts 2012

merichs

Jeg har brug for råd, tips og tricks! Den unge dame (1½ år) herhjemme, bliver simpelthen hysterisk når hun skal have børstet tænder. Det er så svært at komme til hendes tænder, men det kan jo ikke hjælpe noget, for de skal jo børstes.

Så HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!! Hvad kan jeg gøre for at få børstet juniors tænder ordentligt (og helst uden skrig og skrål) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2012

livhemdrup

merichs skriver:

Jeg har brug for råd, tips og tricks! Den unge dame (1½ år) herhjemme, bliver simpelthen hysterisk når hun skal have børstet tænder. Det er så svært at komme til hendes tænder, men det kan jo ikke hjælpe noget, for de skal jo børstes.

Så HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!! Hvad kan jeg gøre for at få børstet juniors tænder ordentligt (og helst uden skrig og skrål) 

Hvad hvis i køber den tand børste hvor hun selv kan holde med så hun også selv får lov det hjalp her hjemme??

Anmeld

23. marts 2012

merichs

livhemdrup skriver:

Hvad hvis i køber den tand børste hvor hun selv kan holde med så hun også selv får lov det hjalp her hjemme??

Altså en hvor hun kan holde samtidig med at jeg børster?

Anmeld

23. marts 2012

MorDk

Uhh vi har også prøvet alt muligt...

Bassen har leget med sin tnadbørste fra helt lille... og haft den i munden...så han kunne vænne sig til det. Vi børstede hans gummer med vand.

Vores Basse er 18 mdr. Han bliver stadig hys når vi skal børste hans tænder. Nogle dage er bedre end andre. Vi har ladet ham børste tænder på sine bamser og på wallstickers osv. Han sidder altid først selv med tandbørsten... og så overtager vi. Han kan blive meget vred men så siger vi " Jeg ved godt du bliver vred nu og jeg kan godt forstå det ikke er sjovt, men du skal have børstet tænderne" Vi plejer at må holde ham da han sparker af og til. Det er hurtigt overstået og er ik til diskussion. MEN tror alle børn er gennem det der... hvor de bare IKKE vil. 

Anmeld

23. marts 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi var igennem det samme med vores dreng, da han var lille og da han fik en elektrisktandbørste stoppede det fra den ene dag til den anden. Jeg kontakte børnetandlægen inden og de sagde, at det var ok, at bruge sådan en. Så det var da et forsøg værd.

Anmeld

23. marts 2012

MorDk

MoarHvidovre skriver:

Vi var igennem det samme med vores dreng, da han var lille og da han fik en elektrisktandbørste stoppede det fra den ene dag til den anden. Jeg kontakte børnetandlægen inden og de sagde, at det var ok, at bruge sådan en. Så det var da et forsøg værd.

Ja det har vi faktisk overvejet.... det er dog ikke blevet til noget endnu...!

Anmeld

23. marts 2012

LR85

for det første er det vigtigt a du holder fast hver eneste dag, morgen og aften, så hun med tiden finder ud af.... nå ja, også i dag, som vi plejer.

Vi har taget det som en del a aftenrutinen, så den er midt i rutinen og han derved ved a det kommer.

Dernæst er det vigtigt a børste løst, i den forstand a de kan have ond ved nye tænder. Vi havde også kæmpe problemer og børstede bare løs, og fandt med tidne ud af at han nok havde rigtig ondt. Og (formodentlig, ganske rigtigt) gik det over 1-2 uger efter.

Dernæst er det vigtigt a holde pauser og respektere a det både er ubehageligt og måske gør ondt. Hold lidt pauser hver 10. sekund fx.

Vi får ikke børstet det hele perfekt hver dag, men den ene får man taget undermunden rigtig godt, og den næste får man måske tager fortænderne rigtig godt og sådan.

det skal være en ballance så man ikke overskider barnets grænse, men samtidig får børstet, bare lidt.

Og vigtigst a alt, som du sikkert godt ved, så skal du have lavet hele senariet om til a det bliver en god oplevelse, få hende til a være med, lad hende selv børste tænder(også selvom hun overhoved ikke får gjort noget), børst tænder selv og lign.

Anmeld

23. marts 2012

Ciss

merichs skriver:

Da Lillebror havde en vanskelig periode med tandbørstningen, satte jeg mig med ham på skødet ved vasken og lod en tynd stribe vand løbe, mens jeg så børstede tænderne. Han kunne slet ikke holde de små hænder væk fra det vand og hyggede sig rigtig, og så gjorde det ikke så meget, at jeg børstede imens.

Jeg har også altid plejet at synge og lagt små ting ind i sangen. F eks, et sted i teksten trygger jeg ham på næsen, et sted killer jeg ham under hagen osv. Samme vers og samme rituale hver gang. De første par gange strittede han i mod, men så havde han lært sig, hvad der skulle ske, og jeg kunne se, at han glædede sig til vi kom til de morsomme steder i sangen.

Nu er han 2,5 år og der er aldrig problemer længere.

Anmeld

23. marts 2012

Jonatansmor

merichs skriver:

Altså her sagde tandlægen at det var en proces som vi under ingen omstændigheder måtte stresse ved anvendelse af fysisk magt, skænderier eller irrettesættelser. Så vi gør det med god stemning, i starten tullede han selv rundt med en tandbørste i løbet af dagen og på dage hvor vi kunne mærke han var ekstra irritabel, fik han en tandbørste så han kunne børste tænder på mor/far (Ja, det er ligeså besværligt somd et lyder - men dreng synes det er hylende morsomt)

Om morgenen sidder vi på toilettet, han sidder på skødet af os, med den ene hånd har vi tandbørsten og den anden har vi rundt om hagen på ham (Giver det mening?) du kan ligesom "trykke" munden åben, så du ihvertfald kan komme til de forreste.

Om aftenen er det i badet han får børstet tænder. Samme proces, han sidder bare i vandet imens.

Som tiden går, finder de ud af hvad det er der foregår og vi er nu nået så langt at vi kan bede ham om at åbne munden, han gør det og vi kan tage tænderne i siden.

Men vi har taget det med ro, han får ikke saftevand og får meget sjældent sodavand. Han får vand til frugt, det neutraliserer frugtsyren og på de ghode dage, kommer vi rigtigt godt rundt i munden med tandbørsten. Tålmodighed, deres tænder falder ikke ud eller får huller af at gøre det i deres tempo.

Anmeld

23. marts 2012

Tulle28

Vi har samme problem, men det er blevet bedre. På de dårlige dage bliver hun lagt i "benlås" og på de gode dage åbner hun selv munden. Jeg prøver altid at gøre det til noget sjovt og hyggeligt (også når hun skriger og er sur). Vi har købt en elektrisk tandbørste til børn og det har hjulpet lidt, men ikke meget. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.