mange tak for alle jeres svar!
Jeg vil gerne lige slå noget fast... Det er bestemt ikke sådan at jeg tror at pædagogen lyver omkring de her ting eller gør dem værre end de er.
Jeg tager dem meget alvorligt, og jeg er helt med på at når de vælger at fortælle mig sådan noget her, så er det fordi der rent faktisk èr et problem derhenne, og min søn er helt sikkert midtpunket i dette problem...
Jeg skrev også før, at vi er helt klar over at han har et ivrigt temperament... det har vi altid vidst. Men han har bare aldrig før reageret så voldsomt og voldeligt overfor andre før..
og netop derfor, ringer mine alarm klokker nu... der er jo tydeligvis et problem, og det skal bare løses! NU....
personligt tror jeg (ligesom mange af jer skriver) at han desværre måske er begyndt at reagere sådan her fordi han selv har oplevet at blive bidt og slået dernede så mange gange nu...
jeg tror at han instinktivt handler lidt i "selvforsvar", og dermed ikke sagt at det er okay, langt fra!
Vi vi ikke have at han opfører sig sådan! Så i må endelig ikke forstå det her som om at jeg nu sidder her og holder hånden over mit "engle barn" og vælger at ligge det døve øre til pædagogerne... for sådan ligger landet ikke!
både min mand og jeg, har selv kunne mærke på vores søn at han er blevet mere nem til at blive arrig og sur. Også herhjemme! men han slår og bider ikke herhjemme... han kaster sig bagover, og skiger som en stukket gris. især hvis han forsøger at gøre noget som ikke lige lykkes ham (åbne en kasse, ligge pudslespils brikken rigtig i osv osv) han bliver også rigtig gal hvis han får et nej. Men dog er han 75 % af tiden glad og veltilpas...
dét som der går mig rigtig meget på ved alt det her er, at hun brugte ordet bølle om ham
og at hun valgte at tage snakken med mig i åben forum. plus at de synes at løsningen pt er at sætte ham til ar læse i en bog...
jeg synes at det er så mærkeligt at ham den "farlige" bølle som de anre børn er bange for, skal sidde med en bog alene henne i den anden ende af rummet... JA han får fred og ro på denne måde. og det er sikkert også fint. for jeg tror helt sikkert at han også reagerer på alt den stimuli han får lige nu... (selvom han har dog har gået der i over 6 mdr nu... men sådan noget kan måske opstå pludseligt
)
grunden til at jeg tænker ADHD, er fordi jeg har en fætter som var på præcis samme måde som lille (hans startede dog først da han var ca 3 år) og jeg kan kende den der arighed og kort lunte synes jeg.. så derfor bliver jeg bekymret...
men jeg ved ike hvor tidligt sådan noget kan opspores..
jeg ved bare at dette er mega hårdt at gå igennem, for jeg vil jo bare gerne hjælpe min lille dreng på 15 mdr, til at få en rigtig god start på livet, og fra starten af få gode sociale egenskaber.
Han har ikke noget sprog endnu.. han kan sige hej hej, mam mam, ja, ryste på hovedet (= nej), vov vov og så ikke rigtig mere endnu.. (er dette meget normalt eller hvad for hans alder?)
så han kan på ingen måde forsvare sig selv verbalt, eller sige til de voksne eller de andre børn hvad det er han tænker når han bliver gal....
når jeg henter ham, sidder han oftes alene, mens de andre børn sidder samlet. og dette skær altså virkelig i ens moderhjerte 

jeg blev selv mobbet rigtig meget i min barndom, og jeg reagerede tit med at blive gal og græde (dog aldrig voldelig). Jeg fik stemplet meget tidligt, og det hang ved helt ind til efterskolen...
så det er jo klart at jeg på ingen måde ønsker at han skal igennem noget lignende. derfor mener jeg at hans adfærd skal stoppes/afhjælpes nu, før han blir den de andre børn aldrig gider at lege med....
en af jer nævnte samtale med en børnepsykolog? kan man det i så ung en alder? for det vil jeg bestemt gerne gøre, hvis det kunne hjælpe ham!