Brug for hjælp til beslutning (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Hej tøser, jeg har brug for lidt hjælp

Min kæreste og jeg har forsøgt, at blive gravide i ca. 1½ år.
Da det endnu ikke er lykkedes har vi kontaktet vores læger. Min tidligere læge henviste mig til gynækologisk afdeling, som foretog nogle prøver og skannede mig.
Da jeg ikke var tilfreds med min daværende læge, besluttede jeg mig for at skifte. Min kæreste har fået undersøgt sin sæd, og det ser rigtig godt ud.
Min nye læge kiggede så på resultaterne fra prøverne og kom frem til den konklussion, at jeg har PCOS. Hun skannede mig og mente, at jeg ville få ægløsning indenfor de næste 2-4 dage og startede mig op på metformin. Har så fået en ny tid d. 20, hvor vi så skal snakke om det videre forløb og eventuel henvisning til fertilitetsklinik.
Jeg blev så lidt forskrækket da jeg 4 dage senere begyndte at bløde. Troede først at det var tegn på ægløsning, men da det fortsatte, måtte jeg nok erkende at det nok var menstruation. Det er snart 2 uger siden jeg var til lægen.

I dag blev jeg så ringet op af gynækologisk afdeling. Troede at de havde glemt mig. Men snakker med hende der skannede mig. Hun er (heldigvis?) kommet frem til samme konklussion: Jeg har PCOS. Men hun er så ikke enig i behandlingsmetoden som min læge har sat igang.

Jeg har forhøjet androgen status, så gynækologen ville behandle mig med anti-østrogen behandling i stedet for metformin. Hun syntes også at jeg skulle få en skanning til og eventuelt en kikkerundersøgelse, og hvis der er behov for det måske få sprøjtet vand op så vi kan se om der er gennemstrømning i mine æggestokke. Hun syntes at det er flot at jeg har tabt mig (7 kg indtil nu ) men mener at der skal mere til end bare vægttab (er ikke overvægtig, har bare haft lidt på siderne ). Hun siger ikke at det er umuligt sådan som det er nu, men vil ikke give mig falske forhåbninger.
Hun mente at kunne se på billederne at jeg har hjerteformet livmoder, og hun syntes derfor at jeg skal have opereret det væk, for at undegå komplikationer. Gynækologen mener at det kan være skyld i at ægget ikke kan sætte sig fast, og at det måske vil skabe gener under en graviditet. Min egen læge mener ikke at det er så alvorligt, og at jeg godt ville kunne blive gravid alligevel?
Ved ikke hvem jeg skal tro på? De har begge skannet mig og kigget på de samme prøveresultater, så kan ikke forstå at de er så uenige?

Min egen læge syntes at vi skal se tiden an og håbe at vi selv klarer den, men vil gerne henvise os hvis vi beder om det.

Min gynækolog syntes derimod ikke at jeg skal udsættes for unødvendig smerte ved en eventuel abort og hele den lange ventetid. Som hun siger til mig: "hvad nu hvis du får en abort, så ville du være ked af det og stille dig selv spørgsmålet om operationen ville have gjort forskellen." Og det er også rigtig, man vil jo altid tænke hvad nu hvis..
Min gynækolog mener at den blødning jeg havde VAR menstruation, og mener at det er "farligt" af min læge at sige at der var ægløsning på vej. Selvom det ser ud som om at der er et æg der er ved at løsrive sig, kan der godt gå lang tid, eller også kan det stoppe sin udvikling? - igen, hun vil hellere forholde sig til tingene og ikke give falske forhåbninger for at skåne mig. Hun mener at jeg skal henvises med det samme, da den process jo også hurigt kan tage lang tid. Hun siger at der kun er en der kan behandle en ad gangen, så hun vil ikke gå videre med det, hvis jeg beslutter mig for, at fortsætte behandlingen hos min læge, så jeg må selv bestemme.

Er så forvirret nu! Har nok ikke helt opgivet håbet omkring selv, at kunne lave et lille mirakel -Men må nok snart se sandheden i øjnene. Vi får brug for hjælp.

Men hvem skal jeg vælge? Mange af mine veninder har anbefalet min læge, da de har fået hjælp til deres små mirakler af hende. Men bliver nervøs når min gynækolog er af så anden mening.
Syntes umidelbart at min gynækolog er den der kommer med den mest konkrete handlingsplan, og hun gør meget ud af at forklare og se det ud fra mit synspunkt. Men syntes VIRKELIG at det er et stort dilemma.
Min mand kommer først hjem om et par timer, og ved ikke hvad jeg skal sige til ham, for ved ikke hvad jeg selv vil.

Troede ikke at man selv bare sådan fik lov til, at vælge hvem man ville have hjælp fra, så nu er jeg helt handlingslammet. Nu kommer der en masse spørgsmål: skal det være nu, skal det være den ene eller den anden læge, hvad nu med arbejde, vil vi forsøge lidt endnu på egen hånd?? Skal jeg aflyse min tid hos lægen d. 20 og satse på et videre behandlingsforløb hos gynækologen?? Vi har jo følt os klar længe og vi vil det begge rigtig meget, kan bare ikke lige forholde mig til at skulle vælge behandlingsforløb nu..

Undskyld- det blev meeeeget langt Har bare så mange tanker i mit hoved, og har alligevel kun sagt halvdelen Håber nogle af jer kan hjælpe lidt

Hva med og høre om du kan få en anden til at se på scanningen for hvis de så siger det samme som din gyn så ville jeg da gøre det, de arbejder jo med det hverdag og ved hva det handler om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2012

FrkZier

synes du skal lytte til gynækologen

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

Camillos skriver:

Selvfølgelig kan du klare det.. og der sker ikke noget ved den operation

Du kommer ikke igennem flere aborter... Nu skal du bare se, når du begynder i behandling tror du mere på det skal lykkes 

Lov mig at lade vær med at tro du aborterer når du bliver gravid.. for så er det en LAAAAANG graviditet..

Er bare så bange for hvad der skal ske

ved godt at jeg er nødt til at være positiv, men det er godt nok svært. Endnu sværere når man ikke kan fortælle det til dem på ens arbejde...

Men tak for støtten

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Hva med og høre om du kan få en anden til at se på scanningen for hvis de så siger det samme som din gyn så ville jeg da gøre det, de arbejder jo med det hverdag og ved hva det handler om

kan man det?

Kender ikke reglerne. Troede kun at det var lægen der måtte henvise en, så var lidt overrasket over at gynækologen sagde, at hun også godt kunne henvise os Ved ikke hvem der skulle se på dem så. Hvis det var en anden læge ville h*n jo nok holde med lægen, og hvis det var en anden gynækolog ville h*n nok holde med gynækologen. Eller sådan forestiller jeg mig det.

Men ville godt nok være dejligt med nogle andre øjne på det

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

FrkZier skriver:

synes du skal lytte til gynækologen

Tror jeg også at det ender med

Tror at vi er nået frem til den løsning, at vi venter til d. 20/3. Fortæller lægen alt hvad gynækologen har sagt. Hvis lægen skanner mig igen og ender med at være enig, må vi tage den derfra. Ellers regner jeg med at ringe til gynækologen, så må hun køre det videre forløb og så må jeg komme til undersøgelse hos hende igen

Kan ikke holde ud at jeg skal gå rundt og måske blive fejlbehandlet et helt år, eller mere, endnu

Anmeld

13. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

kan man det?

Kender ikke reglerne. Troede kun at det var lægen der måtte henvise en, så var lidt overrasket over at gynækologen sagde, at hun også godt kunne henvise os Ved ikke hvem der skulle se på dem så. Hvis det var en anden læge ville h*n jo nok holde med lægen, og hvis det var en anden gynækolog ville h*n nok holde med gynækologen. Eller sådan forestiller jeg mig det.

Men ville godt nok være dejligt med nogle andre øjne på det

Altså det bliver jo nok en læge eller gyn. men da jeg var gravid og ikke følte mig helt sikker på det var rigtigt det de sagde bad jeg om en anden mening og det fik jeg uden de store problemer og de var ikke enige på trods af samme uddannelse, men fik en go snak og blev så enige..

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Altså det bliver jo nok en læge eller gyn. men da jeg var gravid og ikke følte mig helt sikker på det var rigtigt det de sagde bad jeg om en anden mening og det fik jeg uden de store problemer og de var ikke enige på trods af samme uddannelse, men fik en go snak og blev så enige..

Altså du sagde det til din læge eller hvordan?
Hentede h*n så bare en anden læge ind, eller hvordan gør de det?
Har det bare dårligt med at stille spørgsmål ved min egen læges udsagn- jeg føler mig virkelig som et dårligt menneske -jeg ved jo ikke bedre, men er meget i tvivl om hvem der har ret.

Anmeld

13. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Altså du sagde det til din læge eller hvordan?
Hentede h*n så bare en anden læge ind, eller hvordan gør de det?
Har det bare dårligt med at stille spørgsmål ved min egen læges udsagn- jeg føler mig virkelig som et dårligt menneske -jeg ved jo ikke bedre, men er meget i tvivl om hvem der har ret.

Det var oppe på sygehuset så sagde bare jeg ikke var tryk ved det og gerne ville ha en andens mening omkring det også sagde hun hun sku se om der var en anden lige havde tid til at kigge sammen med hende også var det bare det.. Kan jeg godt forstå men når det er noget så vigtigt så ska man os bare være tryk ved sin beslutning syntes jeg og hvis det er det det kræver jamen så er det det man må gøre.. Ku ikke forestille mig andet end at de vil syntes det er okay

Anmeld

13. marts 2012

Anonym trådstarter

Månsson skriver:

Det var oppe på sygehuset så sagde bare jeg ikke var tryk ved det og gerne ville ha en andens mening omkring det også sagde hun hun sku se om der var en anden lige havde tid til at kigge sammen med hende også var det bare det.. Kan jeg godt forstå men når det er noget så vigtigt så ska man os bare være tryk ved sin beslutning syntes jeg og hvis det er det det kræver jamen så er det det man må gøre.. Ku ikke forestille mig andet end at de vil syntes det er okay

Okay, må prøve at se om jeg kan få mig selv til at sige det
Ellers er der jo som sagt ikke andet for, end at jeg må op på sygehuset igen. De virkede lidt mere åben og som om, at de havde tid til spørgsmål.
Min egen læge virker lidt mere stresset, så ved ikke lige om hun vil have tid til, at finde en anden som kan komme med deres mening.

I går var jeg rigtig nervøs, ked af det og frustreret- nu er jeg næsten bare lidt spændt på hvad der skal ske, og hvem der har ret Nu er der måske ikke så lang tid til, at det lykkes for os - alt afhængigt af hvilken behandling vi vælger

Anmeld

13. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

Okay, må prøve at se om jeg kan få mig selv til at sige det
Ellers er der jo som sagt ikke andet for, end at jeg må op på sygehuset igen. De virkede lidt mere åben og som om, at de havde tid til spørgsmål.
Min egen læge virker lidt mere stresset, så ved ikke lige om hun vil have tid til, at finde en anden som kan komme med deres mening.

I går var jeg rigtig nervøs, ked af det og frustreret- nu er jeg næsten bare lidt spændt på hvad der skal ske, og hvem der har ret Nu er der måske ikke så lang tid til, at det lykkes for os - alt afhængigt af hvilken behandling vi vælger

Ja som du siger alt afhænger af den beslutning også ska du os bare ha den vejledning du har brugfor.. 

Håber det lykkedes for jer

Du er velkommen til at skrive en pb til mig hvis der er mere du vil snakke om

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.