Spisning selv.. hvornår og hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2012

Ciss

Den lykkelige skriver:

Min datter er lige blevet et år for 14 dage siden..
Hun spiser alt hvad vi får.. Hun kan godt spise med bestik hvis vi sætter noget mad på gaflen, eller en klat yoghurt på skeen og ligger.. så tager hun den selv og putter i munden.. Men burde jeg give hende skålen med f.eks. morgenmad i så hun selv skal få lov at spise med skeen.. selvom det bliver svineri?? Sænker jeg hendes udvikling ved ikke at gøre det??
Hvornår kan de selv tage noget på galflen osv??

Min dreng var ikke et år, når han fandt ud af at spidde ting på gaflen selv. Det var enklere end at spise med ske, virkede det som.

Jeg ville bare lade barnet få fadet foran sig. Så lærer de lynhurtigt. Selvfølgelig bliver det noget svineri, men jeg tænker, at det bliver det før eller siden uanset. Min dreng er 2,5 år nu - og han kan stadig svine en masse, men det er fordi han absolut skal eksperimenter med maden + prøve grænserne af. Men hvis han er rigtig sulten og ikke i græseafprøvningshumør, så spiser han rigtig fint.

Det kommer til at gå helt fint, og hun bliver så stolt, når hun får lov selv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2012

Tona

Amandas-mor skriver:

Amanda er 14 mdr og vi gør det, at til aftensmad og frokost sætter vi talerknen foran hende med hendes mad på. Så fortæller vi hende hvad det forskellige mad er, og så skærer vi det ud i mundrette hapsere mens hun ser på det. Så giver vi hende gaflen i hånden og mens hun så holder gaflen så tager jeg fat udenpå hendes hånd og hjælper hende med at stikke gaflen i en hapser, som hun så spiser og derefter gentager vi det så. Så snart der er noget på gaflen slipper jeg den, så hun selv kommer den i munden. Jeg tror at det er en god måde at lære at gøre det selv på, for hun får jo bevægelsen ind. Hun sidder så selv og øver sig ind i mellem på at stikke gaflen i selv. Ang. mad som serveres i skål, så gør vi det at vi lader hende holde skeen og så holder udenpå skeen med min hånd og hjælper hende ligesom med gaflen og lader hende øve sig. Men nej, hun sidder endnu ikke 100 % selv med maden og spiser  

Kan ikke rette i mit indlæg af en eller anden årsag, men vil lige tilføje at alt fingermad som spises uden kniv og gaffel har Amanda altid fået lov at sidde og spise selv fra hun kunne.

Jeg kan varmt anbefale de der hagesmække i blødt og tyndt plastic fra Tommee Tipee (de er så bløde og tynde at de enda kan foldes når de skal tages med). De har en fin skuffe som opsamler mad og hvor det rent faktisk virker og de kan vaskes i opvaskeren eller lige i sulfo med en opvaskebørste så man slipper for at have mere end en

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.