Spisning selv.. hvornår og hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

999 visninger
11 svar
0 synes godt om
11. marts 2012

Den lykkelige

Min datter er lige blevet et år for 14 dage siden..
Hun spiser alt hvad vi får.. Hun kan godt spise med bestik hvis vi sætter noget mad på gaflen, eller en klat yoghurt på skeen og ligger.. så tager hun den selv og putter i munden.. Men burde jeg give hende skålen med f.eks. morgenmad i så hun selv skal få lov at spise med skeen.. selvom det bliver svineri?? Sænker jeg hendes udvikling ved ikke at gøre det??
Hvornår kan de selv tage noget på galflen osv??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2012

Clisolka

Hun spiser alt hvad vi får.. Hun kan godt spise med bestik hvis vi sætter noget mad på gaflen, eller en klat yoghurt på skeen og ligger.. så tager hun den selv og putter i munden.. Men burde jeg give hende skålen med f.eks. morgenmad i så hun selv skal få lov at spise med skeen.. selvom det bliver svineri?? Sænker jeg hendes udvikling ved ikke at gøre det??

Vi gjorde det at Isabella fik skålen foran sig og jo, det sviner - men det er det værd  Jeg tror ikke du sænker hendes udvikling ved ikke at gøre det, for det skal nok komme på et tidspunkt 

Nu er hun 16½ mrd og spiser perfekt både med ske og gaffel. Selvfølgelig er der noget der kan være svært at få på en gaffel, men så hjælper vi  Jeg tror hun har været omkring 13-14 mrd før hun selv kunne tage noget på skeen eller gaflen 

Anmeld

11. marts 2012

Kløver

Vores søn på 13 mdr spiser meget med fingrene, kommer vi mad på gaflen kan han godt spise det sådan men han smider ofte gaflen på gulvet, ske er han knap så god til og den ryger også på gulvet. Jeg har tænkt det er fordi han ikke er klar endnu og stadig øver pincetgrebet

Anmeld

11. marts 2012

Zeus

Den lykkelige skriver:

Jeg tror ikke du sænker hendes udvikling som sådan, men jeg tror på, at børn har godt af at lege med maden - med fingrene..
Så de får en  forståelse af madens konsistens osv, hvor det ikke kun er munden der er på banen Cajsa kan godt tage maden på gaflen selv, men hun foretrækker stadig at spise med fingrene.. Og hvor vi før havde et værre svineri, er det blevet meget meget bedre.. Det sviner stadig, men det er ikke sådan at vi skal vaske gulvet hver gang længere Skeen har hun ikke fundet ud af endnu, selvom hun prøver ihærdigt hver gang vi skal have noget, hvor det kræver en ske.

Anmeld

11. marts 2012

Pige2009

Laura begyndte at spise med gaflen, da hun var 14 mdr. - i starten sviner det, men nu er hun 2 år og 5 mdr. og har kunnet spise selv siden hun var 1½ år

Anmeld

12. marts 2012

Tona

Amanda er 14 mdr og vi gør det, at til aftensmad og frokost sætter vi talerknen foran hende med hendes mad på. Så fortæller vi hende hvad det forskellige mad er, og så skærer vi det ud i mundrette hapsere mens hun ser på det. Så giver vi hende gaflen i hånden og mens hun så holder gaflen så tager jeg fat udenpå hendes hånd og hjælper hende med at stikke gaflen i en hapser, som hun så spiser og derefter gentager vi det så. Så snart der er noget på gaflen slipper jeg den, så hun selv kommer den i munden. Jeg tror at det er en god måde at lære at gøre det selv på, for hun får jo bevægelsen ind. Hun sidder så selv og øver sig ind i mellem på at stikke gaflen i selv. Ang. mad som serveres i skål, så gør vi det at vi lader hende holde skeen og så holder udenpå skeen med min hånd og hjælper hende ligesom med gaflen og lader hende øve sig. Men nej, hun sidder endnu ikke 100 % selv med maden og spiser  

Anmeld

12. marts 2012

Rikke, Liam & Linus

Børn skal have lov til at spise selv. Ellers lærer de det jo aldrig.

Liam fik lov til at spise yoghurt mm. selv fra han var ganske lille, allerede inden han var et år.

Og vi har altid fået af vide hvor pænt han spiser (han er 2,5 nu). Bl.a. tørrer han selv evt. klatter af trøjen og tørrer skeen af på siden af skålen inden skeen kommes ind i munden.

Selvfølgelig hænder det han sviner...men grænserne skal jo prøves af. Og så må man tørre op. Dog synes vi Liam er kommet i en alder nu, hvor vi synes det er ok at fortælle ham at det ikke er okay at svine med vilje.

Anmeld

12. marts 2012

MariaJ

Johanna har selv siddet med maden siden hun var ca 8-9 måneder. I starten spiste hun med fingrene og efterhånden fik hun lært at bruge skeen. Gaflen kom senere. Jeg kan ikke huske hvornår, men nu spiser hun relativt pænt med både ske og gaffel. Det er jo ikke til at sige, om hun ville have udviklet sig langsommere eller anderledes, hvis hun havde fået mere hjælp, men jeg syntes det var skønt selv at få hænderne fri, mens hun spiste fra en tidlig alder.

Anmeld

12. marts 2012

MariaJ

Vi købte i øvrigt et plastforklæde med ærmer og en plast hagesmæk med "skuffe" på et tidligt tidspunkt, og de to ting har reddet os fra mange tøjskift, når hun spiser selv.

Anmeld

12. marts 2012

SaNiNa

Ja da det synes jeg.

Det grisser og sviner helt vild med det kan jo vaskes af.

Da nicklas var baby sad han med en ske selv og lege og det samme gør naia nu og med tiden finder de selv ud af at komme mad på skeen og garflen.

Så lad endelig dit barn være med det udvikler kun på en god måde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.