Kære Brugere på Baby.dk.
Jeg har lige meldt mig ind ind i Baby.dk, da jeg havde brug for at fortælle min historie til nogen, der måske har prøvet det samme eller noget lignende.
Jeg har lige fået foretaget en ufrivillig abort, og valgte desværre i bagklogskabets lys den medicinskeabort.
I tirdsdags skulle min dejlige kæreste og jeg til nakkefoldsscanning. Jeg var lidt mere end 13 uger henne med vores første barn, som vi gennem et par år, havde prøvet at få, og vi glædede os sådan.
Vi var først oppe og få taget blodprøve. Det gik stærkt. Derefter over til scanning og sidde og vente på, at det blev vores tur.
Da det endelig blev vores tur, og vi kom ind og jeg lagde mig på briksen, kunne jordmoderen (eller hvad hun nu var ikke finde noget), jeg blev bedt om at gå ud og tisse, da hun sagde, at min blære var fyldt. Jeg gjorde som hun sagde men følte ikke, at jeg skulle tisse og har i forvejen svært ved at tisse på kommando. Jeg måtte gå ind igen med uforrettet sag.
Hun var i mellem tiden blevet lidt utålmodig og mente ikke, at hun kunne scanne mig.
Da hun havde presset lidt mere med scanneren på min mave, og i øvrigt fortalt mig, at hun ikke var sikker på, at der var noget derinde, kunne jeg godt tisse. Jeg gik på toilettet og hun hentede en læge.
Da jeg kom ind havde de så besluttet sig for at scanne mig op i gennem skeden. Lidt efter fandt de noget derinde. Det viste sig, at fosteret var dødt, da det var 4 uger gammelt, men at min krop ikke havde udstødt det.
Jeg brød fuldstændig sammen og min dejlige kæreste, som var blevet lige så chokeret og ked af det, gjorde alt, hvad han kunne for at trøste mig.
Damen blev lige pludselig enormt sød og venlig.
Vi fik lov at sunde os lidt, mens hun fandt nogle papir frem, som vi skulle have med over på gynækologiskafdeling, hvor jeg så skulle have foretaget en abort.
Da vi kom der over sad vi først og ventede et kvarter til en halv time, så kom der en sød sygeplejerske og fortalte os om de to muligheder der nu er. Den kirurigske- og den medicinskeabort. Vi fik nogle papir, som vi skulle gå ud og læse godt igennem inden vi besluttede os. Der efter ville der komme en læge og tale med os. Den kirurigskeabort kunne jeg først få foretaget dagen efter, da jeg skulle faste 6 timer inden indgrebet, og det der for ville blive for sent den dag.
Da jeg havde fødselsdag dagen efter og ikke havde lyst til at få foretaget indgrebet på min fødselsdag og i øvrigt gerne ville have det overstået, valgte jeg til min store fortrydelse den medicinskeabort.
Fra vi havde talt med den første sygeplejerske til lægen kom gik der en halv time til tre kvarter. Hun fortalte stort set det samme som sygeplejersken og så undersøgte hun mig gynækologisk. Der efter blev vi bedt om at gå ud og vente på, at der skulle komme en sygeplejerske og sætte de to piller op. Der gik så yderligere en halv time før hun kom, da vi åbenbart var kommet midt i deres vagtskifte, og der ved nærmest følte, at vi var kommet ubelejligt. Da hun endelig kom, spurgte jeg om det eneste, jeg ikke var helt klar over. Det var, om jeg skulle ligge ned efter pillerne var sat op. Hun svarede mig ikke særlig pænt, hvor efter jeg sagde til hende, at jeg overhovedet ikke var forberedt på det her og i øvrigt stod i g-stringstrusser og hverken havde et par ordentlige trusser eller bind med. Så kunne hun da lige pludselig godt forstå problemet og fandt et par trusser og et bind til mig.
Vi fik lov til at forlade afdelingen, så vi kunne komme ned i forhallen, hvor der skete lidt mere. Efter en time kom vi op igen som aftalt. Der var blødningen/aborten stadig ikke gået i gang. Da vi kom op, var der ikke lige nogen til at tage sig af os, så vi måtte vente ca. 20 min., så kom sygeplejersken igen. Hun satte så en ny pille op, og vi fik lov til at gå hjem. Hun mente godt at almindelige Iprener ville kunne tage de smerter, der evt. ville komme.
Vi tog hjem, da klokken var omkring 18. Der havde vi været på hospitalet fra kl. 12.30. Jeg faldt i søvn på sofaen.
Kl. 21 vågnede jeg op, og der begyndte jeg at få smerter. Blødningen var stadig ikke gået i gang. Fra kl. 21-24 blev smerterne bare værre og værre og almindelige Iprener kunne bestemt ikke tage dem, og blødningen gik ikke i gang. Da klokken var 24. blev vi enige om at ringe til natlægen. Det gjorde vi. Han sendte os ud til vagtlægen på hospitalet, som undersøgte mig og gav en smertestillende stikpille og to Panodiler. Han ringede over på afdelingen, hvor han fik at vide, at hvis der ikke var sket noget inden i morgen tidlig, så skulle vi møde på afdelingen kl. 9, hvor jeg så skulle have foretaget aborten kirurigsk.
Da vi kom hjem var klokken lidt i 1. Jeg satte stikpillen op, tog de to Panodiler og gik i seng og faldt i søvn. Jeg vågnede igen omkring kl. 3, ved at blødningen gik i gang. Fra kl. 3-6 styrtblødte jeg med ca. 1 times mellemrum. Det var frygteligt. Aldrig har jeg oplevet noget så ubehageligt.
Tillykke med fødselsdagen! Du har fået en abort!
Min dejlige kæreste ringede ud til afdelingen for at sige, at aborten var gået i gang og fik så at vide, da hun kunne se, at vi havde været hos vagtlægen, at det var en stor fejl, at vi ikke havde fået nogle morfinlignende smertestillende piller med hjem.
I morgen er det en uge siden, at det skete. Fysisk har jeg det nogenlunde men får stadig kraftige menstruationslignende smerter ind i mellem. Psykisk har jeg det meget op og ned. Jeg var så sikker på, at vores baby havde det så godt, og derfor var vi også meget i tvivl om, hvor vi ville have foretaget nakkefoldsscanningen, når det kun er ren statistik. Vi gjorde det derfor kun for at få billederne, og så får man sådan et chock.
Vi er slet ikke i tvivl om, at næste gang, så skal vi have foretaget nakkefoldsscanningen. Tænk, hvis vi ikke havde fået det gjort. hvornår havde min krop så udstødt det døde foster, og havde jeg fået en underlivsinfektion!
Jeg ved godt, at der højst sandsynligt har været noget galt med fosteret, og at det der for var bedst sådan, men jeg kan aligevel ikke lade være med at spekulere på, hvorfor det lige skulle være mig/os, og hvad årsagen mon har været.
Jeg mistede min far i januar, så det var ren lykke, da vi fandt ud af dagen før hans bisættelse, at vi ventede os, det var lidt nemmere at komme videre i livet, når vi nu havde den lille at tænke på.
Vi er enige om, at så snart det er muligt, så prøver vi igen, og det skal nok lykkes for os.
Alligevel har jeg en frygt for, at det skal gå galt igen.
Sidst men ikke mindst, så ved jeg, at jeg aldrig nogensinde skal have foretaget en medicinskabort igen, hvis det går galt.
Jeg vil heller ikke råde andre til at få en medicinskabort, så hellere den kirurigske.
Er der andre, der har oplevet noget ligenende, så vil jeg meget gerne høre fra jer.
Mange hilsner
Mullemus
Anmeld