Dagpleje eller vuggestue?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.973 visninger
18 svar
0 synes godt om
27. marts 2009

Diana...

Hvordan ved vi lige hvad vi skal vælge?

Har fået at vide at vores SP at vi skal begynde og søge nu hmm han er kun 1 måned gammel og jeg vil helst have ham så længe hjemme jeg kan og er arbejdsløs så ved ikke hvad jeg skal efter.

Man hvad skal man vælge hvad har i valgt og hvorfor?
Hvad er godt og dårligt ved begge dele?

Knus Diana som er på helt bar bund

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2009

LotteN

ja Diana det er ikke nemt. jeg står selv i samme situation. Lærke skal ud og passes til 1. august og hun står faktisk skrevet op både I dagpleje og vuggestue, for vi er lidt i tvivl.

I en dagpleje er der jo kun dagplejemor og 4-5 børn, så der er ikke så mange barnet skal forholde sig til første gang de skal ud og passes... I mit hovede er en dagplejemor lidt mere hygge end en vuggestue.. dog når dagplejemoderen er på kursus, syg, ferie eller andet skal barnet jo i gæstedagpleje.
Det er det store minus ved en dagplejemor.

og elelrs så tror jeg måske også man skal vurdere ud fra sit barn om hvad der passer bedst til ham/hende.. men det er jo ldit svært når nu han kun er 1 månede gammel..

Anmeld

27. marts 2009

JonTri

Hej. Min skal i dagpleje, fordi det er det der er der hvor vi bor. Jeg er ikke specielt tilhænger af det ene frem for det andet - faktisk tror jeg at min krudtugle kan komme til at kede sig i en beskyttet dp,,, men i en vuggestue er der måske ikke samme tid. Det er sgu en smagssag tror jeg.

Man siger at det bedste tidspunkt at sende dem ud er omkring 9 mdr alderen. Min er SÅ morsyg at det gør helt ondt og jo ældre de er jo sværere tror jeg det er at sende dem ud. Kan heller ikke køre min træt på samme måde mere... jeg synes du skal overveje at sende ham ud på halvtid og så se tiden an med job. Men det varer jo også længe endnu

Anmeld

27. marts 2009

Diana...

LotteN skriver:

ja Diana det er ikke nemt. jeg står selv i samme situation. Lærke skal ud og passes til 1. august og hun står faktisk skrevet op både I dagpleje og vuggestue, for vi er lidt i tvivl.

I en dagpleje er der jo kun dagplejemor og 4-5 børn, så der er ikke så mange barnet skal forholde sig til første gang de skal ud og passes... I mit hovede er en dagplejemor lidt mere hygge end en vuggestue.. dog når dagplejemoderen er på kursus, syg, ferie eller andet skal barnet jo i gæstedagpleje.
Det er det store minus ved en dagplejemor.

og elelrs så tror jeg måske også man skal vurdere ud fra sit barn om hvad der passer bedst til ham/hende.. men det er jo ldit svært når nu han kun er 1 månede gammel..

Nåå man kan godt blive skrevet op begge steder smart så behøver man jo ikke tage stilling lige nu.

Anmeld

27. marts 2009

fam.4xc

Det er rigtig du kan blive skrevet op til begge dele, men hvis du så vælger at takke nej til den første du blir tilbudt kan du risikere at komme om bag køen og det er jo ik altid så smart hvis man skal starte job og så ha en usikkerhed om hvornår der er plads mulighed for den lille....

Vi har valgt vuggestue til begge pigerne - det er intregreret så der både er vuggestue og børnehave i samme hus, så derfor kender de de voksne fra begge steder og har hinanden i det daglige, samt skal ik skifte sted når man er for stor til vuggestuen...

Anmeld

27. marts 2009

starsofheaven

Diana/Claus skriver:

Har fået at vide at vores SP at vi skal begynde og søge nu hmm han er kun 1 måned gammel og jeg vil helst have ham så længe hjemme jeg kan og er arbejdsløs så ved ikke hvad jeg skal efter.

Hej Diana

Ja jeg var også i tvivl og i første omgang ville jeg ahve dagplejemor.. men fra valgte det og valgte vuggestue... FORDI.. der er flere pædagoer til at holde øje, hos en dagplejemor er der kun hende og hvad når hun er syg så er det gæstedagpleje og en fremmed og det er man ikke ude for i en vuggestue og måske kan jeg ik svinge med dagplejemoren eller dagplejemoren ik bryder sig om min datter.. de plejer jo gerne at have en farvorit og det ville jeg ikke udsætte min datter for! Så vi har valgt vuggestue og hun skal starte her den 16 april!

Anmeld

28. marts 2009

heaven

her startede vi lasse op i dp, men lod ham stå til overflytning til vuggestue. Det gik såmænd fint, men vi har nu overflyttet ham, og det er bare så godt. Det har været fint for lasse at "starte blidt" med det at skulle være væk fra mor. MEEEN:

I vuggestuen har han flere at spejle sig i/iagttage, og det er rigtig godt, da han er en lidt observerende og forsigtig dreng i begyndelsen ved nye ting.
I en vuggestue får du tilbudt faglige samtaler med uddannede pædagoger.
Der er flere børn og voksne for dit barn at vælge imellem (kemi), flere øjne på dit barn - rigtig positivt hvis der "er/bliver noget" med barnet.
Ved personalets sygdom, ferie eller lignende vil dit barn, trods eventuelle vikarer, stadig være i de sædvanlige omgivelse, hvilket jeg mener giver tryghed, i stedet for gæstedagpleje-systemet ved dagplejerne
I vuggestuen tilbydes forhåbentlig flere forskellige aktiviteter, tilpasset barnets udviklingstrin, lyst osv - det kan være svært at tilgodese et barn på et år og et barn på 2,5 år mht til aktiviteter på samme tid i en dagpleje. Lidt svært at spille bold med en 2,5-årig samtidigt med at "øve" pincetgreb med en på 1 år. I vuggestuen er der mulighed for gruppeopdeling med aktiviteter tilpasset alder og udviklingstrin

Ulempen ved vuggestue er at der selvfølgelig er en anden larm/tempo end ved en dagplejer. Og der er mange fler ting, mennesker og situationer man som barn skal forholde sig til.

Fordelen ved dagplejen er at det er meget hjemmeligt, og der er ikke så mange at forholde sig til - hvilket kan være godt, når man nu skal lære at være væk fra mor.
En ulempe der gjorde sig gældende hos os, var den aldersmæssige sammensætningen af børnegruppen. der var ikke nogen på samme alder. Der var 2 der var 7 mdr ældre end ham, og så en på omkring et år. Når så de 2 ældste smutter i bhv, så ville der jo igen komme 2 ind på omkring et år - Lasse ville dermed komme til at gå i 7 mdr som den ældste og så med 3 små - det synes jeg ikke var optimalt for ham.
Det kan være svært at få tingene sagt, hvis der er noget man ikke er tilfreds med - der er jo deres private hjem og der er kun den ene at snakke med (kemi)

Nå - mon jeg fik det hele med?? Ved det ikke - ved godt hvordan tankerne kan flyve ang det her pasning - men skriv ham op til begge dele - mærk efter hvad det er en type barn du har, når tiden nærmer sig til pasning, og vurder så derfra...

Jannie - træt

Anmeld

28. marts 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator

HVis I har mulighed for det... så VS!!!!!!!!!!!!!!!!

Dagpleje systemet er ALT ALT for skrøbeligt. De skal have ferie, bliver syge og skal på kursus altid

Vi havde verdens værste oplevelse med DP systemet Det var en skrækkelig tid, med 9 forskellige dagplejere på 3 mrd...
Hvilket endte med at vi fik hende i BH som 2 år og 5 mrd gammel. Hvilket var fantastisk. Men det var en skrækkelig tid inden Det værste absolut vi har oplevet for Idun...

Det er selvfølgelig ikke reglen, men jeg syntes helt klart, det er at foretrække, hvis man kan at søge VS i stedet...

KRAM

Anmeld

28. marts 2009

malou

Lille Victor skal i dagpleje hos mine forældre fra d. 14 april.. så min barsel er snart slut. (Tager dog ferie ugen efter) men jeg havde gerne været hjemme læææænge endnu! men pligten kalder desværre. I Sverige kan vi først søge dagis (vuggestue+børnehave i eet) fra Victor fylder 1 år. Så er der garanti på en plads inden 4 md. Så han skal naturligvis være i dagis med andre svenske børn så han hurtigt lærer sproget Det er hoved grunden til vi vælger svensk dagis og ikke dansk... næste grund er prisen. Det koster kun 700 kr om md i sverige... men jeg havde også valgt alm. vuggestue hvis vi havde valgt at få ham passet i Dk.. ved ikke helt hvorfor... det tiltaler mig bare mest.

knus til dig

Anmeld

28. marts 2009

A.

jeg var meget i tvivl men mathinus skal i VG..
han starter i næste uge
der er mere plads og pædagoger som kan altis se hvis mathinus har det svært med noget..og føler mig meget mere tryg ved VG..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.