Hvordan laver I kartoffelmos til de små?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.649 visninger
16 svar
0 synes godt om
24. februar 2012

MaybeBaby

Ja, troede aldrig at jeg skulle spørge om det, men nu har jeg for 3. gang lavet kartoffelmos til min dreng på5 mdr. og HVER gang får moset en mystisk klistret konsistent. Så hvordan gør I helt præcis? Siden det ikke længere er rigtigt, at koge kartoflen uden salt, mose den med gaffel tilsæt fedtstof og MME! Aarg

/Mette - der altså normalt er god til at lave mad.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MaybeBaby skriver:

Ja, troede aldrig at jeg skulle spørge om det, men nu har jeg for 3. gang lavet kartoffelmos til min dreng på5 mdr. og HVER gang får moset en mystisk klistret konsistent. Så hvordan gør I helt præcis? Siden det ikke længere er rigtigt, at koge kartoflen uden salt, mose den med gaffel tilsæt fedtstof og MME! Aarg

jeg gør sådan:

1-2 kartofler (125gr.)

1 gulerod (75gr.)

Koger dem i ca. 12 min. Hælder vandet fra i en skål(hvis den bliver for tyk kan man nemlig bruge vandet)

Når jeg har hældt vandet fra moser jeg det med en gaffel på lav temp. i kort tid. Tilføjer 1/2 dl. modermælkserstatning. Fjerner fra kogepladen og moser resten med en gaffel.

Denne opskrift har jeg fra sundhedsstyrelsens bog

I starten brugte jeg stavblender så den blev helt lind.

Anmeld

24. februar 2012

MaybeBaby skriver:

glemte lige at skrive en tsk. fedtstof skal der selvfølgelig også i

Anmeld

24. februar 2012

MaybeBaby

mor:) skriver:

jeg gør sådan:

1-2 kartofler (125gr.)

1 gulerod (75gr.)

Koger dem i ca. 12 min. Hælder vandet fra i en skål(hvis den bliver for tyk kan man nemlig bruge vandet)

Når jeg har hældt vandet fra moser jeg det med en gaffel på lav temp. i kort tid. Tilføjer 1/2 dl. modermælkserstatning. Fjerner fra kogepladen og moser resten med en gaffel.

Denne opskrift har jeg fra sundhedsstyrelsens bog

I starten brugte jeg stavblender så den blev helt lind.

Tak

Anmeld

24. februar 2012

MaybeBaby skriver:

Tak

så lidt

Anmeld

24. februar 2012

Nadia Foged

Jeg koger kartofler og gulerødder sammen, blender det sammen med en tsk fedtstof og modermælkserstatning :-)

Havde problemer med det blev lidt klistret også, men købte en blender og den gør underværker, og du kan altid putte MME i , det hjælper

Anmeld

24. februar 2012

MomInTheMaking

MaybeBaby skriver:

Tit er det fordi man bruger elpisker/blender etc. det gør noget ved stivelsen i de kogte kartofler, så det bliver helt klistret.. SÅ hvis du moser det med gaffel eller en dertil indrettet kartoffelMoser så bliver der ingen problemer.

Jeg har taget grundforløbet til kok og vi havde om kartofler og stivelse osv. hvor dette "problem" også blev vendt.

-Sheila

Anmeld

24. februar 2012

MaybeBaby

Nadia Foged skriver:

Jeg koger kartofler og gulerødder sammen, blender det sammen med en tsk fedtstof og modermælkserstatning :-)

Havde problemer med det blev lidt klistret også, men købte en blender og den gør underværker, og du kan altid putte MME i , det hjælper

Men bruger du drikkeklar MME eller laver det du skal bruge af pulver?

Anmeld

24. februar 2012

MaybeBaby

Mom In The Making skriver:

Tit er det fordi man bruger elpisker/blender etc. det gør noget ved stivelsen i de kogte kartofler, så det bliver helt klistret.. SÅ hvis du moser det med gaffel eller en dertil indrettet kartoffelMoser så bliver der ingen problemer.

Jeg har taget grundforløbet til kok og vi havde om kartofler og stivelse osv. hvor dette "problem" også blev vendt.

-Sheila

Men jeg bruger nemlig kun gaffel. Det er SÅ mystisk!

Anmeld

24. februar 2012

Nadia Foged

MaybeBaby skriver:

Men bruger du drikkeklar MME eller laver det du skal bruge af pulver?

Det kan godt blive klistret med blender også, men så putter jeg lidt ekstra mælk i :-) Bruger drikkeklar, min datter får babymælk fra Arla :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.