Vi venter os vores første barn og dermed også bedsteforældrenes første barnebarn. Desværre er min kærestes forældre ikke helt hvad man kunne ønske. Der er intet ondt skabt i dem, som sådan. Kort sagt kan de bare ikke omgåes andre mennesker på privat plan - inklusiv deres egen søn og mig. De kan hverken finde ud af at være gæster eller at have gæster. Hans mor er meget udadfarende og stresser over alting. Hans far er mere nede på jorden, men kan blive noget så ubehagelig i hans tone og udmeldinger, hvis vi diskuterer noget, snakker om noget eller hvis der er noget man ønsker på sin egen måde, men bare ikke har "gode nok argumenter" for det; i hans øje i hvert fald. Hans mor er psykisk ustabil og burde gå hos en psykolog eller lignende. Men det mener de sikkert, at der ikke er råd til (de er ufattelig nærrige, selvom de ejer en masse penge!! (og vi taler ikke kun om små 100.000!))
Min kæreste hader dem. Og i går efter 4 øl og to glas whiskey (han havde spillet pool og hygget med en ven) kom det hele bare ud på een gang (da vi var på vej i seng) og jeg blev meget overrasket over, hvor lidt han egenetlig bryder sig om dem. Eller, hader dem, som han selv sagde. Vi har tit og ofte snakket om dem og prøvet at finde løsninger på at omgåes dem alligevel. Men han er hver gang (selvfølgelig) blevet ked af det over det, fordi det jo altså er hans forældre. Jeg tror dog endelig han er ved at indse, at intet af det her er hans skyld (der har været en masse i hans opdragelse/opvækst, som jeg ikke vil gå nærmere ind på) og at han desuden ikke skal please hans forældre. Jeg kan godt afsløre, at de hele hans opværkst fx har tigget og bedt om hans kærlighed. Så når han i dag, som 30 årig, slet ikke kan tåle sine forældre, får han enorm dårlig samvittighed.
Men i går sagde han bla., at han ville ønske, at hans forældre slet ikke kunne blande sig i vores liv og at han kun behøvede at ringe til dem een gang om året og sige: "Hej, det går godt. Farvel". Det kom sig også af, at jeg har lavet en blog, hvor familie og venner kan følge med i graviditeten og senere i barnets (og vores) liv. Han ville hade inderligt, at hans forældre kunne læse med fra sidelinjen og han håber at de aldrig finder den blog. (Som vi ellers inden jeg lavede den, snakkede om kunne være en god idé - han tænkte nok bare kun god idé til mine forældre, søster og vores venner.)
Han siger, og sagde også i går, at han ville ønske de slet ikke behøvede se den lille før om 3-4 år.. Mindst. Han hader at de skal komme og se den nyfødte, fordi han (og jeg) ved hvordan hans mor vil være i den situation. Jeg håber vi kan finde en løsning der måske hedder, at mine forældre kørte os hjem til hans forældre og så hentede os igen 1-2 timer efter. Men nu må vi se.
Jeg ved godt det her bliver langt og du er sej hvis du har læst helt hertil.... Jeg kunne måske godt tænke mig at høre, hvad I foreslår jeg som kæreste, og kvinde på sidelinjen, skal gøre i alt det her? Min mor forslår at jeg ikke siger noget og ikke kritiserer hans forældre foran ham, hvilket nok ville være optimalt. Men det er bare umuligt. Det er især umuligt, når manden, ligesom i går, får et kæmpe raserianfald over sine forældre. Jeg prøver ikke at sige for meget, men vi er jo også nødt til at finde løsninger på problemet/erne. Og desuden har jeg det også rigtig svært med dem, både fordi de er som de er og fordi min kæreste jo har fortalt, om de ting der nu foregik i hans opvækst.
SPØRGSMÅLENE: Er der nogen af jer, som har et enormt dårligt forhold til jeres forældre?? Hvad gør I? Hvordan tackler I det hele både følelsesmæssigt?, sammen med jeres partner?, og overfor jeres barn/børn? Og ikke mindst, hvordan tackler I det overfor jeres forældre???