SSA / Sygeplejerske...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.331 visninger
15 svar
0 synes godt om
21. februar 2012

Tin

Profilbillede for Tin

Hvad er forskellen?

Jeg overvejer at læse videre, enten som SSA eller sygeplejerske, men er ligenu lidt itvivl om hvad kompetence forskellen er på de to uddannelser.

Hvad må den ene som den anden ikke må?

Håber at nogle kan hjælpe så jeg kan komme lidt nærmere mit endelige valg

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
hvis du tager SSA'en får du lidt merit på sygeplejersken fordi sygeplejersken er over SSA'en.

Det vist det jeg ved

Jo på SSA'en får man elevløn, på sygeplejersken får man SU.

Jeg regner selv med at tage SSA som udbygning på SSH'en og så hvis jeg stadig er glad for SSA'en så tage sygeplejersken og sundhedsplejersken efterfølgende.

Anmeld

21. februar 2012

Kloster

Tin skriver:

Hvad er forskellen?

Jeg overvejer at læse videre, enten som SSA eller sygeplejerske, men er ligenu lidt itvivl om hvad kompetence forskellen er på de to uddannelser.

Hvad må den ene som den anden ikke må?

Håber at nogle kan hjælpe så jeg kan komme lidt nærmere mit endelige valg

Jeg er Ssa'er. Og der er pænt forskel på spl og ssa. Ssa må en del, men spl må "alt"

Jeg arb på et pl.hjem og er ene ssa på min afd. Jeg må ret meget, men når tingene ikke er stabile og bliver kompliceret, skal jeg kontakte en spl, som så overtager/samarbejder om opgaven. Jeg har et virkelig godt samarbejde med "vores" spl i distrektet.

På sygehuse må spl stå lægen bi ved operationer, læse videre til alverdens afdelinger  osv. På sygehuset kan ssa'en ikke komme så langt som en spl. Det er self forskelligt fra sgh til sgh, men da jeg var i min praktik på sgh lavede jeg ene ssh arbejde. Og det var ikke derfor jeg læste videre til ssa.

Jeg ville ønske, jeg kunne læse videre til spl. Dét er lige mig, men desværre på su.

Nu ved jeg ikke hvad du har af skole, men du kan ikke komme ind på spl studiet på en ssh uddannelse. Så skal du have en gyminasiel uddannelse, hvis ikke du har ssa uddannelsen bag dig.

Anmeld

21. februar 2012

Lady Marion <3

Jeg starter på ssa en nu her 22 marts .   Der er jo ikke kæmpe forskel på lønnen om man er ssa eller sygeplejerske .

Sygeplejersken har det overordnede ansvar men tror ikke der er den vilde forskel på arbejdsopgaverne i dag

Anmeld

21. februar 2012

Kloster

Er nødt til lige at tilføje... At der er stor forskel på ssa og spl arbejdsopgaveri vores distrekt og det jeg har set.

Fx laver ssa helhedspleje, rengøring, bad osv. Det laver spl ikke. Ssa må ikke stå og tage dødt hud af et betændt sår ell skifte forbinder på komplicerede sår. Ssa må ikke dosere medicin op med blodfortyndende medicin, hvis bl.prøverne er ustabile.

Kort og godt laver ssa det samme som en ssh + stabile doseringer, stabile B12 injektioner og stabile sårpleje.

Spl laver alt det ustabile og komplicerede opgaver.

Til gengæld tror jeg spl og ssa laver nogenlunde det samme inden for psykiatrien.

På sgh er der vild stor forskel på hvad en ssa og en spl laver

Anmeld

21. februar 2012

Tin

Profilbillede for Tin
Kloster skriver:

Jeg er Ssa'er. Og der er pænt forskel på spl og ssa. Ssa må en del, men spl må "alt"

Jeg arb på et pl.hjem og er ene ssa på min afd. Jeg må ret meget, men når tingene ikke er stabile og bliver kompliceret, skal jeg kontakte en spl, som så overtager/samarbejder om opgaven. Jeg har et virkelig godt samarbejde med "vores" spl i distrektet.

På sygehuse må spl stå lægen bi ved operationer, læse videre til alverdens afdelinger  osv. På sygehuset kan ssa'en ikke komme så langt som en spl. Det er self forskelligt fra sgh til sgh, men da jeg var i min praktik på sgh lavede jeg ene ssh arbejde. Og det var ikke derfor jeg læste videre til ssa.

Jeg ville ønske, jeg kunne læse videre til spl. Dét er lige mig, men desværre på su.

Nu ved jeg ikke hvad du har af skole, men du kan ikke komme ind på spl studiet på en ssh uddannelse. Så skal du have en gyminasiel uddannelse, hvis ikke du har ssa uddannelsen bag dig.

Okay, tror måske det var det jeg skulle vide

Jeg er SSH´er, og har "kun" derudover en 9.klasses eksamen.

Jeg vil bare gerne lige lidt mere, end det jeg kan nu og håber at SSA  uddannelsen kunne være det rette for mig.

Da jeg for mange år siden søgte ind som SSH-elev var det kommunen der optog eleverne, og jeg var meget ung (17år), men drømmen var en jordmoder-uddannelse.

Men så tog mit eget liv fart med mand, 5 børn og job i hjemmeplejen.

Men nu er børnene ved at være store, og drømmen kalder jo lidt igen, så jeg er ved at undersøge mine muligheder. Er pt ikke ansat som ssh. har gået hjemme en del år, men vil nu gerne igang igen.

Anmeld

21. februar 2012

Tin

Profilbillede for Tin
Thea. skriver:

Jeg starter på ssa en nu her 22 marts .   Der er jo ikke kæmpe forskel på lønnen om man er ssa eller sygeplejerske .

Sygeplejersken har det overordnede ansvar men tror ikke der er den vilde forskel på arbejdsopgaverne i dag

Ja jeg synes også jeg har set SSA´er med stort ansvar, på højde med sygeplejerske, men andre steder er arbejdsområderne lidt mere afdæmpet.

Tror det er rigtigt som en anden skriver, at der er store forskelle. 

Kan man selv bestemme hvor man vil i praktik, eller kommer man bare derhen hvor der er plads?

Anmeld

21. februar 2012

MorEllen

Jeg er sygeplejerske, og på den afdelingen jeg arbejder er der forskell på kompetanceniveuene hos ssa'erne. Generelt arbejder SSA mere ude i den generelle plejen af patienterne, mens sygeplejerskene i tillæg  har ansvar for medicin, stuegang osv. Ssa'erne med et højere kompetancenivå går også stuegang, administrerer pn-medicin osv.
Som sygeplejerske står du mere med det overordnede ansvaret. Kan kun anbefale at blive sygeplejerske

Anmeld

21. februar 2012

Bare-mig

Jeg arbejder selv som sosu ass og der er ikke sygeplejesker der hvor jeg arb - så der står vi med ansvaret for alt, og jeg arbejder altså med meget syge og komplekse mennesker. Hvis der er noget, jeg synes overskrider mine kompetencer kontakter jeg lægen så han enten kan oplære mig eller overtage det er op til den enkelte på mit arbejde, at bedømme om man har kompetence til at udfører opgaven - og jeg er så heldig at arbejde sammen med utrolig dygtige kollegaer! Så meget som jeg får lov til på min arbejdsplads, ville jeg aldrig læse videre til sygeplejeske. 

Det er dog meget forskelligt fra sted til sted hvor meget man kan få lov til. 

Anmeld

21. februar 2012

Lady Marion <3

Tin skriver:

Ja jeg synes også jeg har set SSA´er med stort ansvar, på højde med sygeplejerske, men andre steder er arbejdsområderne lidt mere afdæmpet.

Tror det er rigtigt som en anden skriver, at der er store forskelle. 

Kan man selv bestemme hvor man vil i praktik, eller kommer man bare derhen hvor der er plads?

Er du gal her på Hillerød sygehus får man lov til rigtigt meget bare som assistent elev   Du har ret til at komme med ønsker og de vil prøve om de kan opfylde dem ..  Første praktik er sygehus , anden er psykiatri og sidste praktik er hjemmepleje/plejehjem .. Jeg gad faktisk godt i praktik i akut modtagelsen på Hillerød sygehus , men det er vist ik altid de tager elever

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.