Konkurencen på det perfekte ... Læs lige .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2012

morethanperfect

Smølf skriver:

Jeg kan faktisk slet ikke give forfatteren i artiklen ret i det han skriver. At ham og hans hustru skræk og gru tilbydes ammevejledning, opfølgning på deres barn skæve hoved mm, kan jeg ikke se som andet end, at systemet fungerer.

Det er da klart at ikke alle anbefalinger nødvendigvis kommer til at passe på ens eget barn. Dertil må man jo bruge sin sunde fornuft.
Men skal vi så lade være med at tilbyde børneundersøgelser, ammevejeldning, kostpolitik osv?

Forfatteren, som man tydeligt fornemmer, er ressourcestærk, tager jo kun udgangspunkt i sig selv. Ikke alle har jo samme forudsætninger som ham. Det kunne jo tænkes, at et barn af mindre ressourcestærke forældre, ikke ville have opdaget det skæve kranie i tide. Eller måske ikke fik gang i et godt ammeforløb grundet manglende vejledning.

Artiklen er for mig at se temmelig usperspektiveret, og en debat skabt for at diskutere emnet om "det perfekte barn".
Skulle lige kranier, ammekost og øko bleer, da være eksponenten for det?

Han tager fat i et emne, som for så vidt er relevant nok. Men at lange ud efter systemet, som screener alle børn og forældre med henblik på at opstøve børn, der ikke er trivsel, det synes jeg er forkert.

Og det forekommer mig da helt klart også, at han udemærket godt ved, at det perfekte barn, jo i virkeligheden altid er en variant af normalen.

Så han skal i mine øjne lige tage en slapper, og nyde, at han børn i land som Danmark, hvor der er vejledning og opfølgning til alle nye forældre.

/smølf

Det er også ligeså meget det , med at hvis man ikke klæder sit barn pænt på , Hvis man ikke spiser sundt og varieret hver dag , hvis man ikke køber f.eks økologiske servietter til barnet uden parafume osv. , kigger folk skævt til en ..
Og det tror jeg der er mange der gør ..

Jeg tror der er mange der f.eks køber dit og dat , fordi , at det syns de andre man skal , og ellers er man ikke god ved sine børn ..
Der er mange der lever under andres primisser desværre ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2012

Smølf

morethanperfect skriver:

Det er også ligeså meget det , med at hvis man ikke klæder sit barn pænt på , Hvis man ikke spiser sundt og varieret hver dag , hvis man ikke køber f.eks økologiske servietter til barnet uden parafume osv. , kigger folk skævt til en ..
Og det tror jeg der er mange der gør ..

Jeg tror der er mange der f.eks køber dit og dat , fordi , at det syns de andre man skal , og ellers er man ikke god ved sine børn ..
Der er mange der lever under andres primisser desværre ..

Du har ret i at forældre føler et pres, om at producere det perfekte barn.
Men forfatteren til artiklen langer ud efter systemet, og fremstiller, sundhedsplejerske besøg, ammerådgivning, som noget negativt.
Skulle et perfekt barn da være et fuldammet, økoprodukt med lige kranie? Det er for mig at se forkert at konkludere, at statens velmenede og evidensbaserede rådgivning og opfølgning, skulle være med til at skabe det pres.

Ideen om det perfekte barn, er noget vi som forældre selv skaber. Og det er i de allerfleste tilfæde ikke fordi andre kigger skævt til os som forældre.
Vi kigger skævt til os selv! Når vi for 3. dag i træk, ikke har fået serveret grøntsager til lillemusen, henter sent i børnehave eller klæder barnet i genbrugstøj.

Vi andre sidder jo ikke med hjemme til middagsbordet hos dig og peger fingre af jeres aftensmad. Den eneste der er dommer over det måltid er dig selv.

Vi føler måske indimellem, at vi skal leve op til et eller andet ideal, men det er jo os selv, der er med til at skabe det. Vi ved jo godt hvad sund kost er, at amning statistik set er sundest og at nyt tøj oftest er lækrest.
Men det er jo bare ikke muligt altid efterleve det. Vi burde erkende, at det perfekte barn ikke findes, for ingen efterlever i praksis ALLE de forestillinger vi har produktet af et perfekt barn.

Vi skal i stedet stole mere på os selv som forældre, gøre vores bedste og skide stort, hvad vi TROR andre forventer af os.

/smølf

Anmeld

21. februar 2012

Isabella_mor

morethanperfect skriver:

Jaa .. Læs lige .. 

http://www.information.dk/293811

jeg læste den godt i går, og jeg vil da give ham delvist ret.

men på den anden side så er det sgu rart at der er disse instanser til at hjælpe. der er jo nogle nybagte forældre er er så usikre at hvis ikke de får hjælp kan de skade deres barn på sigt.. 

men ja jeg forstår godt hans opråb for det ER så forbandet irriterende med de der "retningslinjer og ting børn skulle kunne gøre når de er en vis alder" for det er altså bare ikke alle børn der er ens..

og mødregrupper er bestemt ikke stedet man skal hen hvis ikke ma kan tåle at der er lidt konkurrence... 

men jeg håber da at han fik luft for sine frustrationer.

Anmeld

21. februar 2012

Ansemusen

Jeg synes også, trods en helt igennem FANTASTISk sundhedsplejerske for vores vedkommende, at artiklen er super relevant!

Jeg synes også at samfundet generelt fokuserer meget på jagten på de perfekte børn og de dertil hørende perfekte forældre! Jeg synes også at amning må være at foretrække, men jeg går ikke ind for en ammemafia, hvor intet andet er accepteret som en alternativ løsning!

Jeg synes, at det ser ud til at kommuner ser FOR meget på unge mødre og går op i petitesser, som netop er ting, som burde være individuelt hvordan man vil gøre.
Samtidig glemmes mange familier med reelle problemer, som uden tvivl ødelægger børnene i den pågældende familie. Jeg er godt klar over, at man nok aldrig kan sikre sig hundrede procent imod sådanne familier, men hvis man flyttede fokus lidt fra dem, som egentlig er gode forældre, men som måske bare ikke lige gør alt "perfekt", ville der nok være flere ressourcer til dem, som virkelig trængte til samfundets hjælp!

Jeg er sikker på, at den samfundsudvikling som der er, har en stor del af skylden for forældres (her nok specielt mødres) dårlige samvittighed!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.