Jeg kan faktisk slet ikke give forfatteren i artiklen ret i det han skriver. At ham og hans hustru skræk og gru tilbydes ammevejledning, opfølgning på deres barn skæve hoved mm, kan jeg ikke se som andet end, at systemet fungerer.
Det er da klart at ikke alle anbefalinger nødvendigvis kommer til at passe på ens eget barn. Dertil må man jo bruge sin sunde fornuft.
Men skal vi så lade være med at tilbyde børneundersøgelser, ammevejeldning, kostpolitik osv?
Forfatteren, som man tydeligt fornemmer, er ressourcestærk, tager jo kun udgangspunkt i sig selv. Ikke alle har jo samme forudsætninger som ham. Det kunne jo tænkes, at et barn af mindre ressourcestærke forældre, ikke ville have opdaget det skæve kranie i tide. Eller måske ikke fik gang i et godt ammeforløb grundet manglende vejledning.
Artiklen er for mig at se temmelig usperspektiveret, og en debat skabt for at diskutere emnet om "det perfekte barn".
Skulle lige kranier, ammekost og øko bleer, da være eksponenten for det?
Han tager fat i et emne, som for så vidt er relevant nok. Men at lange ud efter systemet, som screener alle børn og forældre med henblik på at opstøve børn, der ikke er trivsel, det synes jeg er forkert.
Og det forekommer mig da helt klart også, at han udemærket godt ved, at det perfekte barn, jo i virkeligheden altid er en variant af normalen.
Så han skal i mine øjne lige tage en slapper, og nyde, at han børn i land som Danmark, hvor der er vejledning og opfølgning til alle nye forældre.
/smølf
Anmeld