Konkurencen på det perfekte ... Læs lige .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
13 svar
0 synes godt om
20. februar 2012

morethanperfect

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
synes den er lidt negativ?

jeg føler faktisk jordemødre, læger og hvad der ellers har været, har givet en stor hjælp og opbakning i den rigtige retning, ikke at jeg nogensinde har fået fornemmelsen for at jeg ikke ville være i stand til at kunne klare opgaven selv og da slet ikke pga. dem.

Anmeld

20. februar 2012

morethanperfect

Fru Skovrup skriver:

jeg føler faktisk jordemødre, læger og hvad der ellers har været, har givet en stor hjælp og opbakning i den rigtige retning, ikke at jeg nogensinde har fået fornemmelsen for at jeg ikke ville være i stand til at kunne klare opgaven selv og da slet ikke pga. dem.

Virkelig ??
Ej syns han har såå ret .. I hvert fald her hos os .. Vi er ikke de perfekte forældre og vi ku godt han undværet nogle  

Anmeld

20. februar 2012

sarahb

Jeg synes det er en helt modsat opfattelse af hvad jeg har oplevet begge gange .. Jeg synes mine jordemødre og sundhedsplejersker har været fantastisk!!

Jeg synes det lyder som en der er fornærmet over at have fået gode råd som måske faktisk kunne hjælpe dem i rollen som forældre

Anmeld

20. februar 2012

Englehår

Profilbillede for Englehår
Fru Skovrup skriver:

Jeg låner lige dit svar - jeg tænkte nemlig præcis det samme..

Anmeld

20. februar 2012

netdaddy

Personligt synes jeg det fantastisk godt skrevet - omend det jo naturligvis er sat noget på spidsen.

Men jeg synes det er interessant at tage debatten op, da vi jo netop lever i et samfund, hvor der tilbydes hjælp til stort set alting, og uanset hvem man er.
Det er som udgangspunkt fint at man kan få hjælp til rigtig mange ting, men vi er også blevet mødt af den der "nå, ammer du ikke...?" og mange andre lignende "fordomme".

Jeg synes nogen gange at den etablerede og professionelle verden glemmer at tage udgangspunkt i hvem man er som forældre og til tider hænger sig for meget i at følge anbefalinger og ekspertvurderinger.

Amning er ikke for alle kvinder og det føler vi at der burde være en større forståelse for generelt i samfundet. Ligeledes bør det heller ikke være en norm eller regel at man absolut skal følge alle kurver, men mere en vurdering af barnets tilstand og udvikling som en helhed.

Grænsen mellem normal accepteret standard og sygeliggørelse kan nogen gange være temmelig hårfin, og vi som forældre skal jo natuligvis bruge vores egen sunde fornuft ift. de tilbagemeldinger vi får fra bl.a. SP'ere, læger og andet fagligt personale.

Da vores den ældste i en alder af kun ca 4 måneder begyndte at få rugbrød blev vi mødt af løftede øjenbryn og skepsis fra vores SP, men hun fandt ret hurtigt ud af at hun ikke skulle blande sig, da det for os drejede sig om hvad vores søn var klar til.
Modsat har vi så, fra vores egen læge, fået meget ros for vores måde at håndtere drengenes sygdomme på (de har begge astmatisk bronchitis), da vi ringede ind og spurgte om vi måtte give den yngste noget af de spray vi havde til den store, da vi kunne forklare problematikken og symptomerne. Det skal så siges jeg selv er astmatiker og kender tegnene ganske godt.

Så der er både godt og skidt når det kommer til den hjælp der kan tilbydes, og nogen gange er det også på sin plads at der måske sættes mere ind over for nogen end over for andre.

Men det er vigtigt, at man holder sig for øje, at artiklen sætter sagen på spidsen og som sådan ikke er et udtryk for hvordan det generelt er i samfundet.

Anmeld

20. februar 2012

Clisolka

morethanperfect skriver:

Virkelig ??
Ej syns han har såå ret .. I hvert fald her hos os .. Vi er ikke de perfekte forældre og vi ku godt han undværet nogle  

Jeg synes den er perfekt skrevet! Og som du skriver, så kunne vi også sagtens have undværet nogle. 

Vi er bestemt ikke de "perfekte forældre" - og prøver i den grad heller ikke at leve op til det, for ingen er perfekte 

Anmeld

20. februar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
morethanperfect skriver:

Jaa .. Læs lige .. 

http://www.information.dk/293811

har lige læst den.

Jeg synes det er hvad man selv gør det til. Jeg ser JM,SP, min læge osv. som en fantastisk hjælp. Min dreng havde gulsot i ret lang tid. Han blev undersøgt på hospitalet og der blev taget flere blodprøver. Det viste sig han ikke fejlede noget, men det er da rart at vide at lægerne og min sp(som anbefalede mig at gå til lægen) er grundige.

Det er kun en konkurrence hvis man selv gør det til det! Tag de ting til dig som du synes og det som du er fuldstændig ueing i må du jo kassere.

Anmeld

20. februar 2012

Valle81

Den fedeste artikel og du skriver lige hvad jeg tænker:0)

Anmeld

21. februar 2012

Smølf

Jeg kan faktisk slet ikke give forfatteren i artiklen ret i det han skriver. At ham og hans hustru skræk og gru tilbydes ammevejledning, opfølgning på deres barn skæve hoved mm, kan jeg ikke se som andet end, at systemet fungerer.

Det er da klart at ikke alle anbefalinger nødvendigvis kommer til at passe på ens eget barn. Dertil må man jo bruge sin sunde fornuft.
Men skal vi så lade være med at tilbyde børneundersøgelser, ammevejeldning, kostpolitik osv?

Forfatteren, som man tydeligt fornemmer, er ressourcestærk, tager jo kun udgangspunkt i sig selv. Ikke alle har jo samme forudsætninger som ham. Det kunne jo tænkes, at et barn af mindre ressourcestærke forældre, ikke ville have opdaget det skæve kranie i tide. Eller måske ikke fik gang i et godt ammeforløb grundet manglende vejledning.

Artiklen er for mig at se temmelig usperspektiveret, og en debat skabt for at diskutere emnet om "det perfekte barn".
Skulle lige kranier, ammekost og øko bleer, da være eksponenten for det?

Han tager fat i et emne, som for så vidt er relevant nok. Men at lange ud efter systemet, som screener alle børn og forældre med henblik på at opstøve børn, der ikke er trivsel, det synes jeg er forkert.

Og det forekommer mig da helt klart også, at han udemærket godt ved, at det perfekte barn, jo i virkeligheden altid er en variant af normalen.

Så han skal i mine øjne lige tage en slapper, og nyde, at han børn i land som Danmark, hvor der er vejledning og opfølgning til alle nye forældre.

/smølf

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.