Jer med grønne fingre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.195 visninger
33 svar
0 synes godt om
13. februar 2012

Nettemor

-og forstand på træer. Gerne frugttræer, hvis det gør en forskel.

Vi har i vores have et stort æbletræ. Men der er nogle hvide "mærker" på stammen og grenene og der er nogle sjove "dimser" (ja jeg har minus forstand på det, deraf "fagsproget ) på grenene. Jeg er meget i tvivl om det er et sygdoms tegn. Der kommer okay med æbler men de er små, og der er også en slags aflejringer på dem dog ikke lyse som dem på stammen.

Hmm er nu meget i tvivl om det her giver mening men mit spørgsmål er i bund og grund om træet er ramt af noget sygdom og i så tilfælde om man kan gøre noget ved det eller om det er en "dødsdom"?

Nu lidt billeder til at understøtte min meget grafiske forklaring

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2012

L&V

nettemor skriver:

-og forstand på træer. Gerne frugttræer, hvis det gør en forskel.

Vi har i vores have et stort æbletræ. Men der er nogle hvide "mærker" på stammen og grenene og der er nogle sjove "dimser" (ja jeg har minus forstand på det, deraf "fagsproget ) på grenene. Jeg er meget i tvivl om det er et sygdoms tegn. Der kommer okay med æbler men de er små, og der er også en slags aflejringer på dem dog ikke lyse som dem på stammen.

Hmm er nu meget i tvivl om det her giver mening men mit spørgsmål er i bund og grund om træet er ramt af noget sygdom og i så tilfælde om man kan gøre noget ved det eller om det er en "dødsdom"?

Nu lidt billeder til at understøtte min meget grafiske forklaring

Altså det er en mos art der gror på mange trær. Hvor gammelt er æble træet og giver det lige mange æbler hvert år og er str den samme hvert år?

Anmeld

13. februar 2012

2721

Det er mos som en anden skriver

Anmeld

13. februar 2012

Nettemor

Månsson skriver:

Altså det er en mos art der gror på mange trær. Hvor gammelt er æble træet og giver det lige mange æbler hvert år og er str den samme hvert år?

Altså jeg ved ikke hvor gammelt det er. Men gætter på minimum 20 år. Og det kan nok ikke engang gøre det.

De giver rimeligt med æbler. Ikke voldsomt mange. De er små og lidt deforme (ved ikke om det har noget at sige).

Træet har nogle døde grene midt mellem de levende. Vi tænker at de bare skal væk? Har det mos noget at sige? Og hvad med de hvide/grønne aflejringer på stammen?

Undskyld de mange spørgsmål

Anmeld

13. februar 2012

Nettemor

Puslingen skriver:

Det er mos som en anden skriver

Er det noget der gør noget? Se evt mit svar til Månsson

Anmeld

13. februar 2012

L&V

nettemor skriver:

Altså jeg ved ikke hvor gammelt det er. Men gætter på minimum 20 år. Og det kan nok ikke engang gøre det.

De giver rimeligt med æbler. Ikke voldsomt mange. De er små og lidt deforme (ved ikke om det har noget at sige).

Træet har nogle døde grene midt mellem de levende. Vi tænker at de bare skal væk? Har det mos noget at sige? Og hvad med de hvide/grønne aflejringer på stammen?

Undskyld de mange spørgsmål

Som jeg lige kan se det så er det bare fordi træet er lidt "gammelt" at det hvide kommer ingen sygdom.. De døde grene ska af da træet ellers vil bruge unødvendigt meget energi på at prøve at få liv i dem.. Hvis der er mange små æbler ville jeg plukke en masse af dem af og se om træet så ikke bedre kan bruge krudt på at gøre de andre store hvis du kan følge mig..

Man siger at frugttræer kun giver god frugt hvert andet år

Også husk at beskær alle grene der går lige op i luften et æble træ ska være bredt ikke højt

Anmeld

13. februar 2012

L&V

Månsson skriver:

Som jeg lige kan se det så er det bare fordi træet er lidt "gammelt" at det hvide kommer ingen sygdom.. De døde grene ska af da træet ellers vil bruge unødvendigt meget energi på at prøve at få liv i dem.. Hvis der er mange små æbler ville jeg plukke en masse af dem af og se om træet så ikke bedre kan bruge krudt på at gøre de andre store hvis du kan følge mig..

Også husk at beskær alle grene der går lige op i luften et æble træ ska være bredt ikke højt

Og nej mos det sker der ikke noget ved 

Anmeld

13. februar 2012

2721

nettemor skriver:

Er det noget der gør noget? Se evt mit svar til Månsson

Linker lige til en tråd på havenyt om lige det emne, håber det kan hjælpe
http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygd omme/5809.html

Anmeld

13. februar 2012

Nettemor

Månsson skriver:

TUSIND tak for alle dine svar Vi er enige om den skal beskæres men ville jo lige være sikker på det ikke var pga sygdom for så skulle den jo bare væk . Men den er jo så din med blomster og dejlig med æbler

Hvornår er det bedst at beskære den?

Anmeld

13. februar 2012

Nettemor

Puslingen skriver:

Linker lige til en tråd på havenyt om lige det emne, håber det kan hjælpe
http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygd omme/5809.html

Tusind tak! Det er ikke sådan med det når ens fingre ikke har den mindste lille grønne farve. Men vil jo gerne kunne lidt selv alligevel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.