Hvornår skal man bekymre sig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2012

Luuna13

Det kunne ligeså godt være et indlæg fra mig det her for blot en måned siden.
Min datter er 1 år og 3 mdr. For blot 1 måned siden havde hun ikke en eneste tand. Nu har hun heldigvis fået en
Og der er intet tegn på flere, så jeg var (og er stadig) bekymret. Håber snart hun får flere.. Synes også det driller lidt med maden, da hun ikke er så god til at spise (tygge) som de andre i vuggestuen på hendes alder..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2012

forår

Maise86 skriver:

Oliver ligner også bare en kæmpe baby pga manglende tænder

Jeg fiK tænder omkring 8 mdr, det samme med min mand og min datter. Så vi venter bare!

Men håber da så at de holder længere i sidste ende

min datter er idag 2år og knap 3 mdr og har "kun" 12 tænder, så vi er stadig bagud med de der tænder, men regner da med at de dukker op på et tidspunkt.

Min datter skal først til dit første tandlæge besøg når hun er 2 1/2år, det er forskelligt fra kommune til kommune hvornår man skal afsted.

Tja så er det lige i jeres tilfælde ikke arveligt, hvis både manden, dig og din datter fik det ved 8 mdr....

kram

Anmeld

11. februar 2012

Maise86

sne190810 skriver:

Hmm har du ikke været indkaldt (eller din søn) til undersøgelse hos tandlægen, omkring hans 1-års fødselsdag?

Vi fik en indkaldelse lige deromkring med min datter, og var oppe og hilse på tanddamen. Hun var rigtig sød, forklarede mig en del ting omkring børn og tænder. Samtidig kiggede hun også hurtigt datteren min i munden for lige at tjekke alt var okay.

Hun fik også forholdvis sent tænder (10 måneder), og har den dag idag 18 måneder gammel 'kun' 8 styks. 4 i fhv. under- og overmunden.

Tror desværre at det tidlige tandlæge besøg er sparet væk i gribskov kommune. Men skal derop i denne måned med min datter, så kunne jeg jo prøve at snakke med dem

Anmeld

11. februar 2012

Maise86

Luuna13 skriver:

Det kunne ligeså godt være et indlæg fra mig det her for blot en måned siden.
Min datter er 1 år og 3 mdr. For blot 1 måned siden havde hun ikke en eneste tand. Nu har hun heldigvis fået en
Og der er intet tegn på flere, så jeg var (og er stadig) bekymret. Håber snart hun får flere.. Synes også det driller lidt med maden, da hun ikke er så god til at spise (tygge) som de andre i vuggestuen på hendes alder..

Lige præcis det med maden er nemlig en udfordring!

Oliver gylper stadig og jeg tror altså det hænger sammen med at han ikke kan tygge maden ordenligt og så får slugt for store stykker. 

Har du snakket med nogen eksperter om tænderne?

Anmeld

11. februar 2012

Luuna13

Nej - og selvom jeg ikke helt kan lade være med at tænke over det, så er jeg alligevel ikke kommet så langt endnu.

Emma's far var også sen til at få tænder, men tror da alligvel han kun var 10 måneder. 

Jeg har tænkt mig at spørge lægen, når vi skal til 15 måneders undersøgelse - og også tændlægen, når vi får indkaldelsen til det første besøg. Mener det er omkring hendes 1,5 års fødselsdag.

På trods af at Emma kun har en tand (og ikke har haft tænder længe) synes jeg faktisk, at hun er blevet god til at tygge med gummerne. Hun kan i hvert tilfælde "bide" hårdt med dem

Emma gylper kun når hun får youhurt, så det prøver vi at begrænse .

Anmeld

11. februar 2012

helle85

Maise86 skriver:

Min søn er 14 mdr og har endnu ikke fået tænder og der er absolut ingen tegn på at der er nogle på vej

Hvornår skal man bekymre sig? Lægen siger at vi skal undgå at ryngten fotografere ham endnu, da man hvis han ikke har anlæg til tænder vil gøre noget pt pga hans alder. Han er jo for lille til gebis

Jeg kan bare ikke lade være med at bekymre mig lidt om jeg har en tandløs dreng for altid. 

Ved ikke hvad jeg vil med det her indlæg, måske høre fra nogen, der også har oplevet børn som fik sent tænder. 

jeg ved at jo længer tid man er om at få tænder jo længer tid har man også mælke tænderne.

min lille bror var omking et år før han fik tænder og han var begyndt i skole før hanbegyndte at tabe sine mælketænder

og mine børn har været omkring 10 mdr da de fik den første men den ældste er heller ikke begyndt at få rokketænder selvom haner 5½ år og de andre på hans alder er begyndt.

Anmeld

11. februar 2012

FruStolpe

Maise86 skriver:

Min søn er 14 mdr og har endnu ikke fået tænder og der er absolut ingen tegn på at der er nogle på vej

Hvornår skal man bekymre sig? Lægen siger at vi skal undgå at ryngten fotografere ham endnu, da man hvis han ikke har anlæg til tænder vil gøre noget pt pga hans alder. Han er jo for lille til gebis

Jeg kan bare ikke lade være med at bekymre mig lidt om jeg har en tandløs dreng for altid. 

Ved ikke hvad jeg vil med det her indlæg, måske høre fra nogen, der også har oplevet børn som fik sent tænder. 

Du skal da overhoved ikke bekymre dig... Jeg selv fik først tænder 15+ måneder, og som jeg snakkede med tandlægen om da vores datter var 1 år og uden tænder. Ja så holder de bare så meget længere i den anden ende

Derudover -har du nogensinde set et barn der aldrig har fået tænder

Tålmodighed er en dyd (for den der har tiden til at vente)

Anmeld

12. februar 2012

Maise86

FruStolpe skriver:

Du skal da overhoved ikke bekymre dig... Jeg selv fik først tænder 15+ måneder, og som jeg snakkede med tandlægen om da vores datter var 1 år og uden tænder. Ja så holder de bare så meget længere i den anden ende

Derudover -har du nogensinde set et barn der aldrig har fået tænder

Tålmodighed er en dyd (for den der har tiden til at vente)

Jeg har ikke selv set børn uden tændeR, men har set børn uden så mange andre ting. Så kan ikke lade være med at tænke over om han måske slet ikke har anlæg til tænder. 

Ved stat at tålmodighed er en dyd, men ja følger der ikke bare altid bekymringer med når man får børn? 

Anmeld

12. februar 2012

FruStolpe

Maise86 skriver:

Jeg har ikke selv set børn uden tændeR, men har set børn uden så mange andre ting. Så kan ikke lade være med at tænke over om han måske slet ikke har anlæg til tænder. 

Ved stat at tålmodighed er en dyd, men ja følger der ikke bare altid bekymringer med når man får børn? 

Selvfølgelig gør der det

Alt andet ville da også være mærkeligt

Anmeld

12. februar 2012

AnneBJ

Manglende anlæg til tænder (aplasi) er vældig arveligt, og hvis hverken farmand eller dig har det, så tror jeg heller ikke Jeres barn kommer til at mangle (alle?) sine tænder. De skal nok komme.

Vi har fået brev fra børnetandplejen om, at de indkalder til snak når vores søn er ca. et år. Så jeg synes sagtens du kan ringe til Jeres kommunale tandpleje, de kan med garanti berolige dig.

Jeg har selv aplasi - jeg er 25 år gammel, og har stadig 2 mælketænder. Derudover har jeg 2 steder i munden hvor jeg har tabt en mælketand, som man normalt gør, men aldrig har fået de blivende tænder - de er der ikke.
Desuden har jeg ingen visdomstænder, og får det aldrig. Jeg har aldrig gået med bøjler eller noget, men har et pænt, lige tandsæt. Bare for at berolige dig lidt, for det tilfælde, at dit barn evt. mangler anlæg for nogle af sine tænder; det behøver ikke være katastrofalt!

Dog forstår jeg sagtens din bekymring!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.