Anonym skriver:
Her hjemme har vi rigtig svært ved at snakke økonomi og penge. Vi bliver lynhurtigt begge to meget defensive og misforstår hinanden.
Situationen er den at jeg har noget gæld efter et hussalg på ca. 135.000 kr.
Så af "positive" finanser har jeg en bil som jeg har haft fra ny. Nypris var godt 100.000 kr. Vi har været sammen i al den tid jeg har haft bilen og han har kørt lige så meget i den som jeg har. Den har nu en værdi på vel omkring de 60.000 kr.
Sagen er den at vi gerne vil købe et hus sammen. I den anledning skal vi have en bil mere. Vi skal så finde ud af hvordan vi gør tingene bedst muligt for os begge.
FOR vi er nøde til at snakke om hvordan tingene skal HVIS vi nu endte med at gå fra hinanden. IKKE at vi har planer om det, men man kan aldrig vide hvad fremtiden bringer... Og så er det godt at have klare retningslinjer 
Han holder på at vi skal have lavet et papir på at hvis vi går fra hinanden, så har jeg stadig min seperate gæld, så han ikke lige pludselig står og skal betale halvdelen af min gæld. Det kank jeg til dels godt forstå. MEN jeg mener jo bare; jeg er kommet ind i forholdet med en bil. Javist er det forbrug og ikke investring, men det er stadig en gode han har været med til at bruge til fulde og som vi ikke kunne have undværet. Derudover så skal jeg være med til at betale til bil nr. 2, men det synes jeg jo er en dårlig "handel" fordi man jo som sagt taber penge på en bil fordi den ikke holder sin værdi og er det samme værd om fx 6 år som den var da man købte den.
SÅ hvad skal jeg gøre?? Skal jeg vælge at sige; jeg har min gæld på huset, den betaler jeg selv på udover halvdelen af alle andre udgifter. Og så har han bil nr. 2 han betaler.
HAn siger han gerne vil have fælles økonomi og at hans penge også er mine, men det vil han jo så ikke helt mht. min gæld jo 
Hvordan filen gør vi så det er rimligt for os begge?? Jeg er jo også bange for at komme til at stå, SKULLE vi gå fra hinanden, med en NY gæld på det hus vi så køber PLUS den gamle gæld. Så er jeg jo færdig 
Er virklig i tvivl om hvordan vi skal gøre det, så HAN ikke føler sig "snydt" og så jeg ikke risikere fallit.
Og ja alt dette er jo KUN relevant HVIS vi en dag skulle gå fra hianden, det regner vi jo som sagt IKKE med vi gør. Men derfor er vi jo stadig nødt til at diskutere risikoen og hvad vi så gør.
Håber der sidder nogen derude med nogle gode råd 
På forhånd tak!!
Han vil aldrig komme til at "hænge" på din bil. Men vil mene i skal deles om hus, han betaler for HANS bil, hvor kun han skal stå på papirerne. Og du betaler din Bil