Økonomi..... SÅ svært at snakke om ved os

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

895 visninger
11 svar
0 synes godt om
10. februar 2012

Anonym trådstarter

Her hjemme har vi rigtig svært ved at snakke økonomi og penge. Vi bliver lynhurtigt begge to meget defensive og misforstår hinanden.

Situationen er den at jeg har noget gæld efter et hussalg på ca. 135.000 kr.

Så af "positive" finanser har jeg en bil som jeg har haft fra ny. Nypris var godt 100.000 kr. Vi har været sammen i al den tid jeg har haft bilen og han har kørt lige så meget i den som jeg har. Den har nu en værdi på vel omkring de 60.000 kr.

Sagen er den at vi gerne vil købe et hus sammen. I den anledning skal vi have en bil mere. Vi skal så finde ud af hvordan vi gør tingene bedst muligt for os begge.

FOR vi er nøde til at snakke om hvordan tingene skal HVIS vi nu endte med at gå fra hinanden. IKKE at vi har planer om det, men man kan aldrig vide hvad fremtiden bringer... Og så er det godt at have klare retningslinjer

Han holder på at vi skal have lavet et papir på at hvis vi går fra hinanden, så har jeg stadig min seperate gæld, så han ikke lige pludselig står og skal betale halvdelen af min gæld. Det kank jeg til dels godt forstå. MEN jeg mener jo bare; jeg er kommet ind i forholdet med en bil. Javist er det forbrug og ikke investring, men det er stadig en gode han har været med til at bruge til fulde og som vi ikke kunne have undværet. Derudover så skal jeg være med til at betale til bil nr. 2, men det synes jeg jo er en dårlig "handel" fordi man jo som sagt taber penge på en bil fordi den ikke holder sin værdi og er det samme værd om fx 6 år som den var da man købte den.

SÅ hvad skal jeg gøre?? Skal jeg vælge at sige; jeg har min gæld på huset, den betaler jeg selv på udover halvdelen af alle andre udgifter. Og så har han bil nr. 2 han betaler.

HAn siger han gerne vil have fælles økonomi og at hans penge også er mine, men det vil han jo så ikke helt mht. min gæld jo

Hvordan filen gør vi så det er rimligt for os begge?? Jeg er jo også bange for at komme til at stå, SKULLE vi gå fra hinanden, med en NY gæld på det hus vi så køber PLUS den gamle gæld. Så er jeg jo færdig

Er virklig i tvivl om hvordan vi skal gøre det, så HAN ikke føler sig "snydt" og så jeg ikke risikere fallit.

Og ja alt dette er jo KUN relevant HVIS vi en dag skulle gå fra hianden, det regner vi jo som sagt IKKE med vi gør. Men derfor er vi jo stadig nødt til at diskutere risikoen og hvad vi så gør.

Håber der sidder nogen derude med nogle gode råd

På forhånd tak!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2012

come2

Anonym skriver:

Her hjemme har vi rigtig svært ved at snakke økonomi og penge. Vi bliver lynhurtigt begge to meget defensive og misforstår hinanden.

Så af "positive" finanser har jeg en bil som jeg har haft fra ny. Nypris var godt 100.000 kr. Vi har været sammen i al den tid jeg har haft bilen og han har kørt lige så meget i den som jeg har. Den har nu en værdi på vel omkring de 60.000 kr.

Sagen er den at vi gerne vil købe et hus sammen. I den anledning skal vi have en bil mere. Vi skal så finde ud af hvordan vi gør tingene bedst muligt for os begge.

FOR vi er nøde til at snakke om hvordan tingene skal HVIS vi nu endte med at gå fra hinanden. IKKE at vi har planer om det, men man kan aldrig vide hvad fremtiden bringer... Og så er det godt at have klare retningslinjer

Han holder på at vi skal have lavet et papir på at hvis vi går fra hinanden, så har jeg stadig min seperate gæld, så han ikke lige pludselig står og skal betale halvdelen af min gæld. Det kank jeg til dels godt forstå. MEN jeg mener jo bare; jeg er kommet ind i forholdet med en bil. Javist er det forbrug og ikke investring, men det er stadig en gode han har været med til at bruge til fulde og som vi ikke kunne have undværet. Derudover så skal jeg være med til at betale til bil nr. 2, men det synes jeg jo er en dårlig "handel" fordi man jo som sagt taber penge på en bil fordi den ikke holder sin værdi og er det samme værd om fx 6 år som den var da man købte den.

SÅ hvad skal jeg gøre?? Skal jeg vælge at sige; jeg har min gæld på huset, den betaler jeg selv på udover halvdelen af alle andre udgifter. Og så har han bil nr. 2 han betaler.

HAn siger han gerne vil have fælles økonomi og at hans penge også er mine, men det vil han jo så ikke helt mht. min gæld jo

Hvordan filen gør vi så det er rimligt for os begge?? Jeg er jo også bange for at komme til at stå, SKULLE vi gå fra hinanden, med en NY gæld på det hus vi så køber PLUS den gamle gæld. Så er jeg jo færdig

Er virklig i tvivl om hvordan vi skal gøre det, så HAN ikke føler sig "snydt" og så jeg ikke risikere fallit.

Og ja alt dette er jo KUN relevant HVIS vi en dag skulle gå fra hianden, det regner vi jo som sagt IKKE med vi gør. Men derfor er vi jo stadig nødt til at diskutere risikoen og hvad vi så gør.

På forhånd tak!!

Jeg kan godt forstå han ikke vil overtage din gæld, hvis nu i gik fra hinanden.

Jeg vil købe huset og være fælles om den gæld, og så har du dit ved siden af.

Anmeld

10. februar 2012

grøn · ært

Jeg kan nu godt forstå, at han ikke vil hænge på din gæld, hvis I går fra hinanden. Jeg ville skisme også være træt af (mildt sagt), at skulle betale min kærestes SU lån, hvis vi en dag blev gift og gik fra hinanden!

Det er 100% fair (efter min mening) at han fraskriver sig DIN gæld. 

Anmeld

10. februar 2012

Anonym trådstarter

come2 skriver:

Jeg kan godt forstå han ikke vil overtage din gæld, hvis nu i gik fra hinanden.

Jeg vil købe huset og være fælles om den gæld, og så har du dit ved siden af.

Det kan jeg også godt forstå Men hvad så med bilerne? Det er ligesom dér den ligger. Jeg synes det er urimligt jeg skal betale for 1½ bil (so to speak) og hvis vi så skulle gå fra hinanden ja så skal jeg bøde for halvdelen af den værdi bil nr 2 har tabt + halvdelen af vores gæld + min egen gæld. Så er jeg bare bange for jeg kan risikere at komme så langt ned rent økonomisk at det ikke er til at komme op igen (boligmarkedet er jo ikke ligefrem spået de bedste betingelser de næste mange år)

Og det er jo også en syret snak at sidde og ha imellem os, fordi vi regner jo bestemt ikke med at gå fra hinanden!

Men tak for dit svar

Anmeld

10. februar 2012

Anonym trådstarter

grøn · ært skriver:

Jeg kan nu godt forstå, at han ikke vil hænge på din gæld, hvis I går fra hinanden. Jeg ville skisme også være træt af (mildt sagt), at skulle betale min kærestes SU lån, hvis vi en dag blev gift og gik fra hinanden!

Det er 100% fair (efter min mening) at han fraskriver sig DIN gæld. 

Det synes jeg også det er Men (som jeg lige har skrevet til en anden ang. biler) så er jeg jo også kommet ind i vores forhold med noget værdi og den bruger vi jo sammen?

Men tak for dit svar

Anmeld

10. februar 2012

come2

Anonym skriver:

På forhånd tak!!

Nu siger jeg altså lige min mening.

Hvis jeg var dig ville jeg virkelig vente med at stifte mere gæld til noget af det andet er ude af verden.

For ellers tror jeg godt det kan blive en stor omgang kaos i jeres forhold, når i ikke kan snakke om det.

Men med hensyn til bilerne ville jeg mene i stod for en hver, det gør vi også herhjemme.

Man bliver nødtil at tænke "hva nu hvis".

Anmeld

10. februar 2012

Anonym trådstarter

come2 skriver:

Nu siger jeg altså lige min mening.

Hvis jeg var dig ville jeg virkelig vente med at stifte mere gæld til noget af det andet er ude af verden.

For ellers tror jeg godt det kan blive en stor omgang kaos i jeres forhold, når i ikke kan snakke om det.

Men med hensyn til bilerne ville jeg mene i stod for en hver, det gør vi også herhjemme.

Man bliver nødtil at tænke "hva nu hvis".

Egne meninger er altid velkommene, ellers sgu jeg jo lade være med at lave et debatindlæg

Den tanke har jeg også tænkt. Om vi skal slå koldt vand i blodet og vente med at købe hus. Men der er bare en masser MEN'ER Vi bor i en dyr lejlighed til leje lige nu med KÆMPE forbrugsomkostninger. Vi vil kunne sidde næsten for det samme i det hus vi har kigget på (og det får vi jo så fradrag for oven i købet! det gør vi ikke for de penge vi smider efter vores lejede lejlighed måned efter måned) Så vil vi riiigtig gerne have en have! Vi har hunde og det er døden at bo i lejlighed med hund. Så vil vi gerne inden for en overskuelig årrække starte bp nr. 2  og så er der ikke plads i den lejlighed vi bor i alligevel.

Det er heller ikke sådan at vi slet ikke kan snakke om økonomi Det er bare lige dette her issue, som vi har lidt svært ved hvordan lige skal løses Jeg synes jo OGSÅ det er skide ærgeligt at jeg skylder de penge væk, men ellers havde vi bare ikke boet sammen den dag i dag, for så havde jeg sikkert STADIG boet i det l**te hus far-far-away

Men ja en bil hver og så min gæld for sig selv ER måske den bedste løsning?

Anmeld

10. februar 2012

Miin'Baby'Mus

Altså, jeg ville da mene at den bil der er der nu er din, den nye bil må så være hans = i har en bil hver.

Den gæld du har nu er din og det hus i køber er fælles gæld..

Den ene skal vel ikke betale mere end den anden.. Det kan så godt være at han har brugt din bil, men så går vi da vist i små sko, du har jo selv ladet ham kører i den   ..

Så ja, din bil + din nuværende gæld er din. Den nye bil er hans og huset i køber er fælles - eller det er jo bare min mening  

Anmeld

10. februar 2012

Chr-Hei

Kan godt forstå mange siger det med de kan forstå han ikke vil overtage din gæld. MEN her stod vi i samme situation jeg havde en ny bil til 114,000 da vi begyndte at komme sammen og havde gælden på den selvfølgelig..

Han benyttede bilen ligeså meget som jeg og da vi skulle have en større bil byttede vi jo min væk og fik en anden og dyre bil..

Vi har her i sommers købt hus og derved fået fælles økonomi og han har derved taget del i mit lån da han jo har ligeså meget glæde af vores bil... Han har dog et lån med hans eks som vi ikke kan få delt så den betaler vi af på ved siden af.. Den er heldigvis snart væk..

Men alternativet må jo være han må stifte gæld til den nye bil og i kun er fælles om huset hvis ikke han vil det andet.. Men hvis i gik hver til sidst havde du jo hver jeres bil selvom i begge afdrager på dem begge?

Anmeld

10. februar 2012

come2

Anonym skriver:

Egne meninger er altid velkommene, ellers sgu jeg jo lade være med at lave et debatindlæg

Den tanke har jeg også tænkt. Om vi skal slå koldt vand i blodet og vente med at købe hus. Men der er bare en masser MEN'ER Vi bor i en dyr lejlighed til leje lige nu med KÆMPE forbrugsomkostninger. Vi vil kunne sidde næsten for det samme i det hus vi har kigget på (og det får vi jo så fradrag for oven i købet! det gør vi ikke for de penge vi smider efter vores lejede lejlighed måned efter måned) Så vil vi riiigtig gerne have en have! Vi har hunde og det er døden at bo i lejlighed med hund. Så vil vi gerne inden for en overskuelig årrække starte bp nr. 2  og så er der ikke plads i den lejlighed vi bor i alligevel.

Det er heller ikke sådan at vi slet ikke kan snakke om økonomi Det er bare lige dette her issue, som vi har lidt svært ved hvordan lige skal løses Jeg synes jo OGSÅ det er skide ærgeligt at jeg skylder de penge væk, men ellers havde vi bare ikke boet sammen den dag i dag, for så havde jeg sikkert STADIG boet i det l**te hus far-far-away

Men ja en bil hver og så min gæld for sig selv ER måske den bedste løsning?

Det vil jeg mene det er ihvertfald

Kender det alt for godt. Vi vil også super gerne have hus, men jeg er på dagpenge. Det er så øv når ens drømme bliver udskudt.

Jeg håber i finder den bedste løsning for jer 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.