Anonym skriver:
Jeg er lærer. En ganske alm. folkeskolelærer. Men jeg elsker mit arbejde, også selvom vi efterhånden er så udpinte. En del af mit job består også af meget af det ubehagelige, netop at orientere kommunen hvis der er mistanke om vanrøgt. Hvilket jeg gør. Idag ringede så en af disse mødre til mig, hun havde ikke set min bekymringsbeskrivelse men sagsbehandleren havde bare nævnt noget af det jeg havde skrevet og den her mor hulkede i telefonen. Hun var virkelig ked af det. Om hvad hun dog kunne gøre for at være en bedre mor. Og jeg havde virkelig ondt af hende. Jeg var totalt uforberedt da jeg ikke vidste kommunen ville dukke op hos hende. Nu skal lederen og jeg have møde hos hende mandag. Men for pokker hvor hænger hendes gråd mig i ørene. Hun slår ikke sin datter men hun er alkoholiker og hendes datter bærer præg af at passe sig selv. 
Ja, sådan nogle oplevelser gør ondt - men som lærer er man først og fremmest barnets advokat, og du har jo blot gjort din pligt.
Det er altid svært, synes jeg, når man også kender forældrene og møder deres reaktioner. Det er så let at blive harm på forældrene, når man møder et barn, som mistrives, indtil man konfronteres med dem og ser, at de også er mennesker, som dybest set vil det bedste for deres børn, men af forskellige årsager ikke magter opgaven. Ingen beslutter sig jo for at svigte sit barn - og de, der gør det, har ofte en tung bagage med sig.
I dette tilfælde synes jeg, du skal glæde dig over, at moren rent faktisk erkender sit svigt og beder om hjælp. Hende - og hendes barn! - er der håb for. Det er værre, når forældre benægter forholdene og modarbejder de tiltag, man gør for barnet - det har jeg desværre oplevet nogle gange, og det ender sjældent godt.
Anmeld